Någon med erfarenhet av att vara eldriftsansvarig.

27 okt 2013 06:51 - 27 okt 2013 06:53 #1 av Micke
Jag har blivet erbjuden att vara eldriftsansvarig på en industri. Någon som har erfarenhet av det och vet vad det innebär?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 okt 2013 20:34 #2 av Reijo Eriksson
Den nya standarden SS-EN 50 110-1, utgåva 3, inför ett nytt begrepp vid skötsel av elanläggningar. Den nya rollen blir "Elanläggningsansvarig", med reservation för översättningen. Eldriftansvarig finns kvar som roll men blir tydligare.

Vilken roll är det du har blivit erbjuden?

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 okt 2013 21:54 #3 av Micke

Reijo Eriksson skrev: Den nya standarden SS-EN 50 110-1, utgåva 3, inför ett nytt begrepp vid skötsel av elanläggningar. Den nya rollen blir "Elanläggningsansvarig", med reservation för översättningen. Eldriftansvarig finns kvar som roll men blir tydligare.


Det har jag missat. Ska kolla upp det.

Har blivit erbjuden att ta ett fullt ansvar för hela elanläggningen som även innefattar ett eget 10KV nät med några egna transformatorstationer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2013 05:51 #4 av Johannes Hammarstedt
Du ska utföra de arbetsuppgifter som ingår i innehavaransvaret.
Jag har varit eldriftansvarig vid flera olika anläggninga och omfattningen varierar ju med typ av anläggning.
Gemensam nämnare är dock att se till att man har ekonomiska förutsättningar att uppfylla sitt uppdrag.
Oftast är det dock en strid då man själv brukar sitta hyffsat ensam på kunskapen och hela tiden måste förklara detaljer för överordnad utan elkunskap.
Så var det för mig i ett par fall och det tar orken ur en tämligen omgående.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2013 06:44 #5 av Christer Djerf
Normalt ingår även personsäkerhetsansvaret och behörighetsansvaret.
Det vill säga att man ska se till så att allt arbete med el sker på rätt sätt, (oftast till en så låg kostnad som möjligt), hur man sedan löser det är olika från fall till fall.

Det jag har lärt mig dock är att om man inte får medel för att åtgärda brister så ska man vara tydlig med att lämna över ansvaret för detta beslut till dom som inte beviljar medel, då får man påfallande ofta sin vilja igenom!
Ingen brukar vilja sitta med Svarte Petter på hand!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2013 07:33 #6 av Johannes Hammarstedt

Christer Djerf skrev: Normalt ingår även personsäkerhetsansvaret och behörighetsansvaret.
Det vill säga att man ska se till så att allt arbete med el sker på rätt sätt, (oftast till en så låg kostnad som möjligt), hur man sedan löser det är olika från fall till fall.

Det jag har lärt mig dock är att om man inte får medel för att åtgärda brister så ska man vara tydlig med att lämna över ansvaret för detta beslut till dom som inte beviljar medel, då får man påfallande ofta sin vilja igenom!
Ingen brukar vilja sitta med Svarte Petter på hand!


Det smidigaste är naturligtvis som du säger att "allt" ansvar ingår. Jag har dock varit med om lite olika mer eller mindre lyckade varianter.

Sen med behörighetsansvaret är det viktigt att komma ihåg att detta oftast inte är en delegering utan en anmodan från överordnad att du stå för detta ansvar.
Får man då inte adekvata medel att t.ex utbilda personal(vilket jag varit med om) så är det inte säkert att det finns någon som kan ta över ansvaret om du avsäger dig det. Det är då viktigt att kommunicera detta med "gubbarna" så att inte verksamheten fortsätter och de kör på som vanligt i tron att du fortfarande innehar detta ansvar.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2013 17:52 #7 av Reijo Eriksson
Den nya utgåvan av skötselstandarden SS-EN 50110-1 gör en tydlig skillnad mellan eldriftansvarig och Elanläggningsansvarig. Som eldriftansvarig enligt standarden har man då arbetsuppgifter till ELSÄk-FS 2006-1. Elanläggningsansvarig hittar sina arbetsuppgifter främst i ELSÄK-FS 2008:3. Det är Elanläggningsansvarig som bestämmer regelverket på anläggningen.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2013 19:06 #8 av Johannes Hammarstedt

Reijo Eriksson skrev: Den nya utgåvan av skötselstandarden SS-EN 50110-1 gör en tydlig skillnad mellan eldriftansvarig och Elanläggningsansvarig. Som eldriftansvarig enligt standarden har man då arbetsuppgifter till ELSÄk-FS 2006-1. Elanläggningsansvarig hittar sina arbetsuppgifter främst i ELSÄK-FS 2008:3. Det är Elanläggningsansvarig som bestämmer regelverket på anläggningen.


Vad händer då med elarbetsansvarig?

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2013 19:30 #9 av Micke
Tack för alla bra tips.

Eftersom närmaste chef och de ovanför honom inte har någon kunskap alls inom elområdet så är väl slutsatsen att försöka få fullt ansvar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2013 19:59 #10 av Reijo Eriksson
Elarbetsansvarig blir kvar precis som tidigare.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2013 20:17 - 28 okt 2013 20:18 #11 av Johannes Hammarstedt

Reijo Eriksson skrev: Elarbetsansvarig blir kvar precis som tidigare.

Men nu är det alltså inte elarbetsansvarig utan eldriftansvarig som ska se till att elsäk-fs 2006:1 uppfylls?
Vilka arbetsuppgifer blir då kvar åt den elarbetsansvarige?

Edit: ursäkta trådkapningen men jag hoppas fler än jag tycker det är en intressant diskussion.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2013 20:18 #12 av Reijo Eriksson
Utdrag från SS-EN 50110-1 utgåva 3

Reijo Eriksson
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2013 20:23 #13 av Johannes Hammarstedt

Reijo Eriksson skrev: Utdrag från SS-EN 50110-1 utgåva 3


Jag tycker man snurrat och krånglat till det något alldeles otroligt vad det verkar vid första anblick.
Såg att det fanns en ny kurs att gå med anledning av denna nya utgåva.
Får nog ta första bästa tillfälle att gå den så snart föräldraledigheten är över.:)

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2013 20:24 #14 av Reijo Eriksson
Jämför skillnaderna mellan
3.2.2 nominated person in control of an electrical installation during work activities (eldriftansvarig) och
3.2.3 nominated person in control of a work activity (elarbetsansvarig).

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2013 20:27 #15 av Reijo Eriksson
Tycker inte man har snurrat till någonting utan gjort rollen som elanläggnningsansvarig tydligare. Den fanns inte tidigare i standarden. Som beställare blir det som innehavare/ägare tydligare att köpa upp tjänsten som eldriftansvarig av en driftentreprenör.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2013 20:29 #16 av Reijo Eriksson
Som svensk standard används den engelska versionen av EN 50110-1. Svensk översättning kommer inom några månader. Standarden finns även på tyska och franska.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.099 sekunder

Senaste foruminlägg