Ackordstidlistan (ATL-Listan)

03 maj 2011 08:04 - 03 maj 2011 17:13 #1 av Ronnie Lidström
Ackordstidslistan (ATL) hör till Installationsavtalet som SEF och EIO tar fram tillsammans och uppdaterar varje år.

I ATL-listan står det hur lång tid olika arbetsmoment ska ta. Denna används för montörer som jobbar på ackord, men används även flitigt av elinstallatörer/företagare/kalkylatorer/projektledare för att räkna på jobb! Tex så baseras alla "kalkylprogram" på tiderna frän ATL-listan.


Senaste ATL-listan från SEFs hemsida:

ATL-listan januari 2010 med arbetsbeskrivningar

Supplement till ATL-listan 2010


Äldre utgåvor av ATL-listan

ATL-listan 2009

ATL-listan 2008


Senaste utgåvan finns även att köpa i tryckt form på Elförlaget!

Vad tycker ni om ATL-listan? Har ni jobbat efter den (ackord) eller har ni använt den för att räkna på jobb? Tycker ni att den stämmer bra?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2011 18:09 #2 av joacim Håkansson
Dåligt tryck på denna tråd!

Är ledande montör på entreprenadsidan och mäter alla mina jobb. Håller för det mesta i medelstora projekt 1500-6000 arbetstimmar. Och det brukar bli en bra slant i överskott.
Generellt ger nybygge ett högre ackord, speciellt enformigt arbete som lägenhetshus och radhus-område. Men det finns så klart undantag.

Många personer som jag pratat med som inte jobbar på ackord, tror att man måste stressa och slita som ett djur för att tjäna en slant.
Delvis kan det vara så att man får mer gjort om man stressar. Samtidigt kan det bli mycket fel om man stressar. Om man då får göra samma jobb två gånger, tjänar man inga pengar.
Bättre att jobba lugnt och metodiskt, och att planera arbetet fullt ut. Jobbar man rationellt och planerar väl tjänar man bra pengar.

Och eftersom det är ett prestationslönesystem kan man själv välja vilken nivå man vill lägga sig på. Om man vill sitta lite längre på lunchen och köra hem tidigt på fredagen gör man det och går på en lägre timpeng. Hos oss har arbetsgivaren inga synpunkter på detta så länge man presterar mer än sin grundlön.

Har även mätt lite mindre projekt och service-jobb. Men det blir en del administrativ tid på småjobb som äter upp "vinsten". Så personligen mäter jag bara lite större jobb.

Uppskattningsvis 90% av entreprenadprojekten på min firma mäts på ackord. Ibland kan det även göras uppgörelser av fast timpeng på besvärliga jobb. (Ex. arbete i outrymda lokaler, anläggning i drift, osv)

Det pratas om att ackordssystemet drar upp lönerna även för elektriker som inte jobbar på ackord. Skiljer säkert mellan olika delar i landet. Vi i Skåne har relativt hög grundlön och har en stor del av antal inlämnade ackordssedlar.

Skulle gärna ha lite synpunkter på ackordssytemet från elektriker i övriga delar av landet! Hur ser ni på ATL-systemet och hur mycket mäts det? Är det stora löneskillnader runt om i landet?

Blev ett långt inlägg. Hoppas ni orkar läsa igenom det och återkomma med lite feedback.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 nov 2013 12:19 #3 av Marcus Johansson
Dammar av den här gamla tråden. Tyvär är det allt för sällan man gör ackordslistor. Dom senaste åren har det visserligen inte varit möjligt.
Mellan gångerna hinner man ju glömma precis allt hur man gjorde listor.

Någon som kan friska upp mitt minne? Vi har här "köpt kalkylen" med reservation. Hur var det, vilken lista/del/grupp/rad fyllde man i för att mäta "mot tid"? Hoppas någon förstår vad jag menar. :huh:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 nov 2013 19:10 #4 av Martin
Ska gå en kurs nu efter nyår så hoppas man kan bredda sig lite.
I efterhand så inser man vilka jäkligt fina jobb man hade kunnat mäta sig till. Det går egentligen mäta alla jobb om man är metodiskt. Annars kan man se om man jobbar för fort eller inte. Varför jobba snabbare än ATL listan "säger" att man ska göra. Du får inget extra för det och den enda det bara gynnar är din arbetsgivare. varför ska han då stoppa pengarna i fickan 2 gånger för att du jobbar för fort.

Bara min tanke.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 nov 2013 22:08 #5 av Lars Blomkvist

Martin skrev: Ska gå en kurs nu efter nyår så hoppas man kan bredda sig lite.
I efterhand så inser man vilka jäkligt fina jobb man hade kunnat mäta sig till. Det går egentligen mäta alla jobb om man är metodiskt. Annars kan man se om man jobbar för fort eller inte. Varför jobba snabbare än ATL listan "säger" att man ska göra. Du får inget extra för det och den enda det bara gynnar är din arbetsgivare. varför ska han då stoppa pengarna i fickan 2 gånger för att du jobbar för fort.

Bara min tanke.


Typisk kommentar från en arbetstagare :lol: Du kan inte ha en rolig chef om du går och bär på dessa dessa tankar.
Hur kan man arbeta för fort? Enligt ditt avtal så ska du jobba så effektivt du bara kan och om du gör det hur kan du då arbeta för fort ;)

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2013 11:15 #6 av Olle Andersson

Martin skrev: Ska gå en kurs nu efter nyår så hoppas man kan bredda sig lite.
I efterhand så inser man vilka jäkligt fina jobb man hade kunnat mäta sig till. Det går egentligen mäta alla jobb om man är metodiskt. Annars kan man se om man jobbar för fort eller inte. Varför jobba snabbare än ATL listan "säger" att man ska göra. Du får inget extra för det och den enda det bara gynnar är din arbetsgivare. varför ska han då stoppa pengarna i fickan 2 gånger för att du jobbar för fort.

Bara min tanke.


Och om du inte jobbar fort nog... Ska du ha löneavdrag då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2013 16:25 - 19 nov 2013 16:29 #7 av Martin
Nja.

Vi har alla fått det där "akut jobbet" på 30 min som tar 2 timmar eller det jobbet på en halvdag som drar iväg både 2 och 3 dar. osv. Så vi vet alla att vi ska kunna vara på 2 ställen samtidigt och jobba.

Men har man fått som mål att man ska göra X moment för att hinna med. Vet man om att man jobbar för fort dvs mot övriga på företaget och eller mot andra elfirmor eller bara för att just jobbet är äckligt som fan så anser jag att stressar jag och arbetar snabbare än min kollega som kanske har mer kunskap eller bättre betalt med samma jobb som ska göras så varför ska jag då jobba en halv tjänst mer än någon annan?
Vissa sitter och skiter 45 minuter om dagen eller pratar i telefon

Om två företag gör samma jobb men det andra har 5kkr mer i lön varför ska jag då ha ett högre tempo än de andra? jag kan givetvis ha samma tempo men Fan häller att jag jobbar en halv eller hel tjänst mer bara för att någon ska vara gniden.

Får jag däremot en morot eller uppskattning i någon form så är det en helt annan sak.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2013 17:30 - 19 nov 2013 17:31 #8 av Alexander N
Folk som "slö-jobbar" är nått av det värsta jag vet.

Tycker du att du förtjänar en högre lön för det du presterar så får du löneförhandla. Är chefen omöjlig så säg upp dig. Grannföretagets chef vill säkert anställa dig, du var ju både snabbare och billigare än hans gubbar.

Nu lät jag kanske lite hård, jag kan faktiskt förstå dig... till viss del. Fast resonemanget att "om andra jobbar långsamt kan jag också göra det" leder knappast till förbättring.

Är det så att chefen gjort till vana att alltid ge dig jobb som inte hinns med så är det så klart inte OK.
Måste du stressa för att hinna med pga att dina kollegor sitter och skiter eller går och slappar hade jag också fått nog ganska snabbt.

Nu känns det som vi kommit ganksa långt ifrån ämnet, förlåt. Är det någon av er som går på ackord vid nybyggnation av vanliga villor, 100-250kvm?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2013 18:22 #9 av Martin
Jag är med lite emot att jobba sakta bara för att.

Man märker rätt snabbt på varje arbetsplats att det finns de som drar benen efter sig.
Varför ska man då på ett bygge ha en person som inte jobbar i samma takt men då har en "felaktig lön".
Detta är ju något som alla som går på ackord vet om. Varför ska 3 personer jobba sig till en lön men den 4de sitter till sig en och drar ner de andras lön.

Vi vet alla att man byter jobb nästan enbart för att få en högre lön och att komma upp sig. Att stanna kvar i ett företag idag är det sämsta man kan göra ur många synpunkter faktiskt. Är man duktig så vill alla ha en. Den som erbjuder bäst lön och ett jobb man trivs med är ju den man väljer. Sen att kollegor och arbetsort mm spelar in givetvis. Sen är givetvis ett jobb ett jobb.
Det finns folk som inte förstår varför man utför ett äckligt eller tråkigt jobb. Mentaliteten verkar vara "Varför gör du det då?" Ja du. Denna fråga har jag säkert hört 25 gånger senaste året. Mestadels av folk som aldrig har jobbat eller bara går på bidrag.




Ja jag förstår dig helt och hållet att bara för någon annan maskar så är det ingen anledning att en annan ska göra det. Det bästa är som sagt om chefen blir varse om att det finns en som inte är rätt person för jobbet. Sen om den må vara den bästa kollegan eller gullgrisen hör inte till. Man blir ju inte bättre kompis med någon bara för att denna slinker undan allt.

Det finns orättvisor på alla företag skulle jag tro. Jag trivs med mitt jobb men man efterstävar ju alltid att få bra respons inte bara från kund. Jag är uppvuxen med att ingen i hela världen skulle göra något för en att vara snäll. Men kan man pressa folket att jobba 120% för samma peng så varför ska dessa 20% gå ner i fel ficka? Hade det varit lite vettigt kan man tycka att 50/50 eller något bör delas mellan arbetare och företagare då det blir en morot. Kan man göra samma jobb snabbare än kollegan med samma eller bättre resultat och kanske hinna med ett extra jobb så tycker jag att man ska få någon uppskattning.

Jag säger givetvis inte att alla chefer är dumma och griniga eller något. Men det blir lite den mentaliteten när man faktiskt får reda på vad de tjänar på vissa jobb och man kan tycka att vissa är underbetalda eller får bara skitjobb.
Sen förstår jag nog att det är svårt att driva företag och att de som har drivit upp sitt företag ska givetvis få en guldstjärna. Men företaget utgörs av arbetarna på fält och enligt mig är det arbetarna som utgör företaget.



Jag bara leker med tanken..

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2013 20:22 #10 av Lars Blomkvist

Martin skrev: Men företaget utgörs av arbetarna på fält och enligt mig är det arbetarna som utgör företaget.


Skönt, då ska jag ta ledigt några månader :lol:

Som företagare håller jag inte riktigt med om detta att det är bara arbetarna som utgör företaget?
Självklart behövs bådadera för att kunna driva ett företag.

Vet inte hur gammal du är men du måste nog lära dig att letar du efter rättvisa så kommer du sällan finna den.
Det kommer alltid att finnas dom som drar benen efter sig mm.
Jag har jobbat i 26 år varav 8 år som företagare. Om jag skulle börja på din firma med min erfarenhet och sättet att planera och jobba effektivt, hur tycker du lönebilden ska vara mellan oss då?

Nä, jag tycker du ska försöka komma in i ett bra arbetslag på en större firma och mäta jobben. Då kommer du närmast rättvisa efter dina krav tror jag.

PS. Tänk på att det finns chefer på dessa firmor med :lol:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2013 21:27 - 19 nov 2013 21:36 #11 av Patrik Hedlund

Lars Blomkvist skrev: Som företagare håller jag inte riktigt med om detta att det är bara arbetarna som utgör företaget?
Självklart behövs bådadera för att kunna driva ett företag.

Detta får mig osökt att tänka på en affisch jag sett på stan förut... :silly: ( :smack: )
Budskapet från Syndikalisterna kanske är att alla borde bli egenföretagare..! :P





//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 sep 2015 15:29 #12 av Electrum
Jag lyfter tråden med en fråga.

Jag kör som regel inte större projekt, utan kutar mest omkring på service och mindre jobb.

Men om man funderar på ifall man är "tillräckligt produktiv" kan man använda ATL för att bedöma sin egen insats på något jobb.

Säg att jag satt upp 4 meter kabelkanal, hälften på betong, hälften på gips.
Satt upp 2 utanpåliggande kopplingsdosor mot denna, och 4 vägguttag samt dragit i och kopplat lite EKK.

Då ser jag i ATL:
INSTALLATIONS/MATARKANAL (Oavsett underlag)
Arbetet avser uppsättning (underdel, lock, utjämningsstycke, kabelhållare, skarvstycke) inkl. rak avkapning under förutsättning att kapmaskin tillhandahålls. Håltagning tidsätts enl. del 12
508 10- Kanal, plast ..............................................................................................m 0,16

Så här kan jag konstatera att om jag sätter upp dessa 4 meter kanal på 4*0.16 timme = 0,64 h = 38 minuter så gör jag det hyggligt bra, särskilt med tanke på att det är ett småjobb?


Och vidare kan jag sen plussa på:
de olika tiderna för montage av vinklar och ändstycken och kapning då det ej fanns kapmaskin osv

Sen plussa på ATL-tider för montage av dosor och uttag och dragning av kabel osv
Där t.ex. montering av EKK i kanal utgör 0.03 timme/ meter och skulle alltså rendera hela 7 minuter i tid för 4 meter.


Om jag utför ett mindre jobb så totala tiden inte överstiger summan av dessa ATL-tider, kan jag ta det i intäkt för att jag åtminstone inte helt har misslyckats med tidsåtgången för jobbet?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 sep 2015 18:53 #13 av Martin
jag anser att man kan mäta sin arbetsinsats enligt ATL listan. Dock måste man göra det tex 8h på samma jobb eller en vecka på samma jobb för att få en rättvis bild.

Dra ut 100m Flexslang med tvinnad fk och halogenfri får man 8h för om jag inte minns galet. Detta slänger man ut på 2h med lätthet på ett valv oavsett nästan hur många små/korta dragningar de blir. Vissa moment blir väldigt skeva att mäta medans andra får man jobba helger för att ens få ihop. Att koppla stolpar eller mätarblock går "knappast" ihop sig.

Går man på storbygge och allting flyter på så kan man ha riktigt bra tid på valvet och inneväggar om de är bra placerade osv. Men andra moment i detta kan äta upp de moment som man har tjänat in på.

Sen kan man ju säga sig själv om man har tex 190kr/h om man ska mäta eller inte? Man kan tjäna pengar om man är duktig och METODISK! men samtidigt så kan man ju säga så att varför stressa för en evt högre peng om man har en väldigt bra månadslön i övrigt?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 sep 2015 18:57 #14 av Martin

Electrum skrev: Jag lyfter tråden med en fråga.

Jag kör som regel inte större projekt, utan kutar mest omkring på service och mindre jobb.

Men om man funderar på ifall man är "tillräckligt produktiv" kan man använda ATL för att bedöma sin egen insats på något jobb.

Säg att jag satt upp 4 meter kabelkanal, hälften på betong, hälften på gips.
Satt upp 2 utanpåliggande kopplingsdosor mot denna, och 4 vägguttag samt dragit i och kopplat lite EKK.

Då ser jag i ATL:
INSTALLATIONS/MATARKANAL (Oavsett underlag)
Arbetet avser uppsättning (underdel, lock, utjämningsstycke, kabelhållare, skarvstycke) inkl. rak avkapning under förutsättning att kapmaskin tillhandahålls. Håltagning tidsätts enl. del 12
508 10- Kanal, plast ..............................................................................................m 0,16

Så här kan jag konstatera att om jag sätter upp dessa 4 meter kanal på 4*0.16 timme = 0,64 h = 38 minuter så gör jag det hyggligt bra, särskilt med tanke på att det är ett småjobb?


Och vidare kan jag sen plussa på:
de olika tiderna för montage av vinklar och ändstycken och kapning då det ej fanns kapmaskin osv

Sen plussa på ATL-tider för montage av dosor och uttag och dragning av kabel osv
Där t.ex. montering av EKK i kanal utgör 0.03 timme/ meter och skulle alltså rendera hela 7 minuter i tid för 4 meter.


Om jag utför ett mindre jobb så totala tiden inte överstiger summan av dessa ATL-tider, kan jag ta det i intäkt för att jag åtminstone inte helt har misslyckats med tidsåtgången för jobbet?


Du missar ju ett moment då du har gjort x antal håltagningar. Sen överkoppling i vägguttag mm De finns massor med små poster som man kan få lite av.

Men ska man mäta så är det viktigaste att man numrerar sina sedlar.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 sep 2015 20:07 #15 av Joel Ingolf
Men är det inte så att en ATL-timme "bara" ger typ 165kr? Vill man tjäna mer så får man kapa tiderna en aning :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.124 sekunder