Italienare bygger HSP i Landvetter/GBG, varför?

22 apr 2012 14:28 #1 av J-Rock
Hej hej


Jag tänkte kolla med lite mer bevandrade personer inom HSP, men alla är välkomna att svara.

Jag bor vid Landvetter flygplats utanför Göteborg. Det dras en ny HSP ledning förbi här och det är italienare som är här o jobbar med det, företaget heter RebaioliSpa.

Hur kan det löna sig att plocka ihop folk från Italien att bygga HSP? Är det vanligt förekommande?
Är ni som jobbar med HSP också ute i Europa o hänger i ledningar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2012 15:07 #2 av Kent Pedersen
Förmodligen billigast i en offentlig upphandling

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2012 15:14 #3 av J-Rock

Kent Pedersen skrev: Förmodligen billigast i en offentlig upphandling


Jaa, så långt har jag också kunna tänka mig, men det låter lustigt ändå. En bra bit att åka ju...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2012 16:39 - 22 apr 2012 16:46 #4 av Martin
Billigt typ 50% billigare :P Dock använder de deras skit så skulle inte jag vilja vara delaktig. Har varit med i lite HPS dragningar och Trafobyte/installation mm Kul och inte direkt 'krävande'.

Vet en som betällt massa maskiner från italien. De skjuter säkringar och ploppar lampor och lysrör lite när de känner för det. Inte har de bemödat sig med automatsäkringar utan kör på glassäkringar i udda modeller och udda wattringar på lampor och lysrör. Att man inte köpte saker som håller och har en standad?

Sen tycker jag det är fel att man låter andra länder utföra ett jobb som Det egna landet klart kan utföra och pengarna stannar i landet somsagt. sen visst det är inte fel att lära sig av andra men jag tror att man får "mer" av pengarna här hemma än att ge de till några andra. Vi ligger ju rätt bra mycket längre fram på elsäkerhet än andra länder så.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2012 19:23 #5 av Johannes Hammarstedt

Martin Lund skrev: Billigt typ 50% billigare :P Dock använder de deras skit så skulle inte jag vilja vara delaktig. Har varit med i lite HPS dragningar och Trafobyte/installation mm Kul och inte direkt 'krävande'.

Vet en som betällt massa maskiner från italien. De skjuter säkringar och ploppar lampor och lysrör lite när de känner för det. Inte har de bemödat sig med automatsäkringar utan kör på glassäkringar i udda modeller och udda wattringar på lampor och lysrör. Att man inte köpte saker som håller och har en standad?

Sen tycker jag det är fel att man låter andra länder utföra ett jobb som Det egna landet klart kan utföra och pengarna stannar i landet somsagt. sen visst det är inte fel att lära sig av andra men jag tror att man får "mer" av pengarna här hemma än att ge de till några andra. Vi ligger ju rätt bra mycket längre fram på elsäkerhet än andra länder så.


Vad menar du med "deras skit"?
Jag tror nog att det finns inskrivet ett funktionskrav i kontraktet.

Sedan kontraktsvärdet är såpass högt(161milj) så skall det enligt LOU annonseras i hela Europa.
Empower har totalentreprenad. Så italienarna är väl underentreprenörer.
Idag finns inga som helst garantier att pengarna stannar i Sverige bara för att det är ett svenskt bolag som är totalentreprenör.

Sen när det gäller högspänningsstandarder så är vår gamla hederliga 4210101 på väg bort och skall så småningom ersättas av två europastandarder SS-EN 61936-1 och SS-EN 50522.

Högmod går före fall.
Tittar man på elsäkerhet så är vi bättre än vissa och sämre än andra. Allt beroende på vilket område man tittar på.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2012 05:35 #6 av J-Rock
Hej hej

Är som Johannes säger , som jag hade tänkt mig. En "svensk" totalare och en italiensk UE.

Johannes: Var hittar man info om den nya ledningen?, Behöver inte vara upphandlingen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2012 07:59 #7 av Johannes Hammarstedt

J-Rock skrev: Hej hej

Är som Johannes säger , som jag hade tänkt mig. En "svensk" totalare och en italiensk UE.

Johannes: Var hittar man info om den nya ledningen?, Behöver inte vara upphandlingen.


Här finns info om de flesta projekt i Sverige: http://www.sverigebygger.se/Company/SE/default.asp
Kostar dock pengar.

Här finns lite info om det specifika projektet: http://www.svk.se/Projekt/Samtliga-projekt/Stenkullen-Lindome/

Förresten, är inte Empower finnar?

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2012 17:58 #8 av Tobias Karlsson
Tror inte det är så farligt med deras grejor, står garanterat i upphandlingen hur och vad de ska använda, elverken brukar inte vilja ha udda märken i sina nät då det blir dyrare vid störning och underhåll.

Det är ganska mycket åkande i Hsp branschen, jag har aldrig varit utomlands men jag har åkt ner till småland (från Bohuslän) och i princip mött småläningar på väg till Bohuslän.
Den som lägger lägsta pris vinner.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2012 19:54 #9 av J-Rock
Kanske va en dum fråga av mig egentligen...
Jag själv har varit runt halva europa o skruvat sladdar o knappar.

Börjar bli mer o mer sugen på HSP, kanske hade varit nått.


Jag bytte jobb för att jag tyckte jag reste för mycket. Nu tycker jag att jag reser för lite. O nu reser jag bara i sverige om jag åker någon stanns....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2012 20:08 #10 av Tobias Karlsson
Bara att ansöka hos det lokala elverket då =)
Men då får du inte vara högrädd =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2012 21:31 #11 av J-Rock

Tobias Karlsson skrev: Bara att ansöka hos det lokala elverket då =)
Men då får du inte vara högrädd =)


Inga problem. Har klättrat mycket stolpe. Byggt massa 3g saiter.
Min höghöjdslicens borde väll förnyas kanske, hur det nu funkar osv.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2012 06:11 #12 av Tobias Karlsson
Höghöjdcertifikat? Never heard of.
Räcker ju bara att ha nedtagning ur stolpe och klara arbetsekg så får man jobba över 12m, iallafall på kraftsidan, kanske är annorlunda på telefon.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2012 07:48 #13 av J-Rock

Tobias Karlsson skrev: Höghöjdcertifikat? Never heard of.
Räcker ju bara att ha nedtagning ur stolpe och klara arbetsekg så får man jobba över 12m, iallafall på kraftsidan, kanske är annorlunda på telefon.


Hmm, dom kallade det så för telecom hos oss här....
"Tower Climbing Building Rope Access"

Var typ som du sa, nertagning av ledsen människa i stolpe, hehe.
Vet inte varför dom kallade de så men det lät väll fräckt.

Inge märkvärdigt, men en kurs på 3 eller 4 dagar.



Jag tyckte det va rätt kul jobb, ivartfall under vår och sommar månaders, när det inte regnar underifrån.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2012 20:19 #14 av Christian jackmar
Inom mitt företag har vi mastintyg, träff läkare samt trampar på motionscyckel med EKG .
Även nedtag av nödställd vart år samt nåra kurser med actsafe mfl.
( för linje arbete )

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2012 21:32 #15 av Tobias Karlsson
Ska man jobba över 12meter är det lag på arbetsEKG med jämna mellanrum, beroende på ålder, sedan är det årlig läkarundersökning (om man inte gjort ArbetsEKG:t då...)


Finns lite mer på
www.av.se/dokument/afs/afs2000_06k_m_bilder.pdf

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.062 sekunder