| Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Niklas skrev: Är en frekvensomriktare en en helt faskompenserad last eller är den en kapacitiv eller induktiv last?
(en tanke: EMC-filter - likriktning - kondensatorer - växelriktning)
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Johan Runesson skrev: Något som jag funderat på är om motorer ska Y- eller D-kopplas vid anslutning till frekvensomriktare. Jag har för mej att jag varit med om frekvensomriktare som matas med 3x400V, men motorn skulle ändå kopplas för 3x230V. Är det alltid så eller beror det på frekvensomriktaren?
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Faktum är att vanliga asynkronmotorer med kortsluten burlindning i rotorn är mycket vattentåligare än vad de flesta tror FÖRUTSATT ATT KOPPLINGSLÅDAN ÄR RÄTT HOPSKRUVAD OCH DÄRMED TÄT! Jag har sett pumpmotorer som snällt fortsatte att gå trots att de stod under en halvmeter brandsprinklingsvatten (som inte dränerades bort som det skulle ha gjort...), de fortsatte att gå tills vi (av personsäkerhetsskäl) slog av dem så saneringsgänget kunde (el-)säkert kliva omkring i 'dammen'... OK, släpringade motorer är något heeelt annat...... vanligaste felet i en vanlig motor att det kommit in fukt eller vatten i motorn ...
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Ronnie Lidström skrev: ...
Det jag kan komma på nu som vi behöver förklara på ett enkelt och pedagogiskt sätt är:
1: Skillnaden på Y/Delta kopplingen. Vad är vanligast? [Någon bra bild på kopplingarna]
2: Hur ser man på en motorskylt hur den ska kopplas in? Y direkt? D direkt? Eller måste den kanske Y/D-startas?
3: Var går gränsen (effekt) när det är olämpligt med direktstart? [bild på tabell över startströmmar osv]
4: Vilka startalternativ finns förutom Y/D omkopplare?
5: Hur ser man på en märkskylt vad motorskyddet ska ställas in på?
6: Hur felsöker man en motor lämpligast? Kan man mäta ohm eller måste man ha en dyr motortestare?
7: Vanliga tecken på olika fel som kan bli på en motor?
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.