Artikel på Fluxio om elmotorer?

17 jan 2015 12:18 #1 av Ronnie Lidström
Jag får då och då, mer på sistone, önskemål från "läsare" om en lättbegriplig artikel om elmotorer.

De flesta som jobbar som elektriker kanske bara kommer i kontakt med elmotorer då och då och därför känner sig osäkra. Kanske man skäms att fråga eftersom "sånt där ska man ju kunna om man är elektriker".

Jag kan villigt erkänna att jag själv är rätt långt ifrån att vara en expert på elmotorer, jag vet dessutom att det finns gott om användare här som kan detta bättre.. Därför vänder jag mig till er!

Kan vi samla ihop begriplig information om grunderna kring elmotorer så att vi kan göra en artikel?

Det jag kan komma på nu som vi behöver förklara på ett enkelt och pedagogiskt sätt är:

1: Skillnaden på Y/Delta kopplingen. Vad är vanligast? [Någon bra bild på kopplingarna]
2: Hur ser man på en motorskylt hur den ska kopplas in? Y direkt? D direkt? Eller måste den kanske Y/D-startas?
3: Var går gränsen (effekt) när det är olämpligt med direktstart? [bild på tabell över startströmmar osv]
4: Vilka startalternativ finns förutom Y/D omkopplare?
5: Hur ser man på en märkskylt vad motorskyddet ska ställas in på?
6: Hur felsöker man en motor lämpligast? Kan man mäta ohm eller måste man ha en dyr motortestare?
7: Vanliga tecken på olika fel som kan bli på en motor?

Fyll gärna på med mer frågor (och svar).

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, puttrix, Marcus Johansson, Fredrik Å

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2015 13:57 #2 av Bo Siltberg
Utmärkt, något jag också behöver lära mig. Förslag på ytterligare innehåll

- Olika typer av motorer och dess egenskaper, poler, varvtal, ...
- Typexempel på startmetoder, kontaktorstart, automatisk Y/D-start.
- Frekvensare,
- varvtalsreglering
- Enfasdrift av trefasmotorer.
- Motorbroms
- Footprint, det lär finnas nån standard för detta.