Vad händer om två kardeler hamnar ovanpå varandra under Wagos kontaktfjäder?
Jag har gjort ett tiotal kopplingsförsök med FK 1.5 och Wago 773 för att utröna detta. Efter att ha fört in FKn klippte jag sedan av ledningen ett par centimeter bakom wagon. Drog bort isoleringen och vickade lätt på kardelerna med påföljd att några genast föll ur. I något av försöken har jag t.o.m fått fem kardeler att "ramla bort" utan att ha något kontakttryck.
Några påstår att kardelerna ska spridas ut för en optimal kontaktyta,men det gäller inte för Wago
773: "Dissekerar" man en Wago upptäcker man att enstaka kardeler inte ger något kontakttryck. Man får hoppas att så många kardeler som möjligt buntar i hop sig.
Det händer att även Wago 222 släpper kardeler, men den ger i alla fall ett kontakttryck på enstaka kardeler.
Att man sedan drar i FKn och tror att man har bra kontakt är en falsk säkerhet. Det kan betyda att fjäderns vassa kant bara "hugger tag" i någon enstaka kardel.
Efter de här försöken,använder jag bara Wago till EK.
Vad har ni andra för erfarenhet och tankar kring detta?
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
Vi kör uteslutande (förutom öppningsbara) med Hellerman nu för tiden. Den har dubbla metallbleck som spänner mot ledaren. Känns iaf mer säkert.
Dessutom är dessa två bleck lite mindre hårt spända så det är lättare att få in FK än i Wago. Går t.o.m bra att få in biledare vilket är stört omöjligt i Wago.
Jag erinrar mig att på påsarna till de märkeslösa, förmodligen kinatillverkade fjäderplintar som Biltema sålde för några år sedan (de tycks ha försvunnit ur sortimentet nu), stod det uttryckligen att de bara var avsedda för entrådiga ledare.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.