Hej.
Jag har här en 2-meters-snutt EQLQ eller något liknande som blivit över någonstans. Passar perfekt på ett ställe på altanen som jag håller på och sätter upp några uttag på.
Men precis som jag håller på så börjar jag tänka att det kanske är en liten bit EKRK jag har i mina händer, som alltså inte får förläggas utomhus och alltså är riktigt olämplig till miljön jag håller på och och ska sätta upp den i.
Så min fråga är alltså hur man säkert identifierar EKRK om kabeln inte längre ligger i sin förpackning.
Ja nu gick jag ut och synade den extra, extra noga.
Och efter ett ordentligt letande och undersökande (som nästan hade passat för ett avsnitt i CSI) så hittade jag plötsligt en väldigt svag märkning "EXLQ 3G1.5" på den. :tummeupp:
Men den kabelmaskinen hade nog rätt utnött märkningsstans. Det var liksom bara halva texten i reliefen, så det blev nästan lite att gissa.
Men frågan kan få kvarstå ändå, hur kan man säkert identifiera EKRK, och andra kablar med för den delen.
Nu glider jag in lite på ett bananskal, som vanligt...
De flesta här har säkert varit ute på installationer mer än vad jag har varit och de flesta har säkert också mer erfarenhet av kabeltyper än jag, men en liten gnutta ljus kan jag kanske ändå sprida.
All EKRK jag har sett har haft märkning. Den enda omärkta jag sett är väl den riktigt gamla kulon, den med det distinkta plåtvecket längs hela kabeln.
Att skilja på EKRK och EKLK är ju lätt, eftersom EKRK är rätt mycket tunnare (mindre isolering). När vi börjar jämföra den med modernare varianter av halogenfri kabel blir det dock svårare eftersom de är tunnare de också.
Jag för min del tycker att man märker direkt om det är en EKRK eller något modernare halogenfritt när man börjar skala den. De modernare kablarna brukar ju ha ett sånt där segt lager genomskinlig plast precis innanför manteln, och det har jag aldrig sett på EKRK.
Sen tycker jag också att EKRK känns styvare än de moderna halogenfria, som känns mer som nånstans mellan EKLK och EKK.
Mina tankar i ämnet, måhända är de riktiga, eller inte. Om inte, upplys mig gärna!
Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.
Paul Wargenstahm skrev: All EKRK jag har sett har haft märkning. Den enda omärkta jag sett är väl den riktigt gamla kulon, den med det distinkta plåtvecket längs hela kabeln.
Jag måste nog gå ut i bilen och granska de tre rullar jag har där ...