Spotlightspotta IP-klassad!

03 apr 2015 17:24 #1 av Tony
Hej! Skulle behöva lite hjälp! Håller på med en liten specialrenovering av ett badrum.
Duschutrymmet består av en liten hörna i badrummet, ca 1*1m med 2,6 m i tak. I detta gipsade taket så kommer snickaren att pendla ner ytterligare ett tak, som är 15cm mindre än det "riktiga" taket. Alltså 15cm glipa runt om. Detta taket pendlas ner ca 20 cm. I detta taket placeras duschmunstycket samt 3st spottar. Problemet för mig är hur jag ska få det tätt på ovansidan dessa. Ångan ifrån duschen kommer ju "runt" innertaket, så det kommer ju att bli bra fuktigt där uppe... Så jag är på jakt efter nånting att lägga ovanpå innertaket som är tätt, samtidigt som jag ska kunna komma in med slang i denna och gå emellan spottarna. Hoppas att ni förstår vad jag menar och har någon bra ide! Taket som pendlas ner är ganska tjockt, så skyddet över behöver bara vara typ 2 cm högt som lägst.. Har funderat massor, men kommer inte på vad jag ska kunna använda mig av..
Tack på förhand! /Tony

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 apr 2015 18:47 - 13 jun 2016 17:16 #2 av Borttagen användare
Följande användare sa tack: Tony

04 apr 2015 07:10 #3 av Rikard Ågren
Har för mig att jag sett spottar som är IP44 runt om

Projektledare el, styr och automation

04 apr 2015 07:40 #4 av Nils Löfgren
Be plåtniklas plåta in ovandelen så blir det tätt :tokig:

Nisses El
Installation och Service

04 apr 2015 07:54 #5 av Michell Martic

Rikard Ågren skrev: Har för mig att jag sett spottar som är IP44 runt om

Danska Scan Products kanske? Denna tillverkare är väl mest känd för sina spottar som går att trycka rakt upp i isoleringen utan potta.

74 699 55

05 apr 2015 12:00 #6 av Tony
Svar från Tony i ämnet Spotlightspotta IP-klassad!
Grejen är att det är nån designer som har ritat detta, och då vet vi ju alla hur det kan bli..
Han har sagt vilka spottar som det ska vara, och dom är inte IP-klassade på ovansidan..

05 apr 2015 12:32 - 05 apr 2015 12:32 #7 av Michell Martic
Om jag uppfattat dig rätt och du konstruerar det så som du beskriver så är jag ganska säker på att du bygger in ett framtida problem. Problemet ligger i att du högst troligt kommer få in vattenånga från duschvattnet som sen kondenserar när det svalnar i duschen igen. Har du då en punkt där vattnet kan samlas (runt armaturen i plattan) så kommer det att göra det.

Något som blev ganska fräckt när jag själv gjorde ett liknande duschtak för något år sedan var att dra fibertrådar i plattan. Ljuskällan satt i sin tur på andra sidan väggen i en garderob. Blev förvånad över hur mycket ljus det kom ur de där fibrerna. Ska dock mycket till för att övertala någon om att det är detta de vill ha. :)

05 apr 2015 17:57 #8 av Tony
Svar från Tony i ämnet Spotlightspotta IP-klassad!
Har också tänkt på fiber, fast dom vill gärna ha den här lösningen med tre st spottar... Funderar på om det går att silicona fast nånting på ovansidan som är vattentätt.. Fast vad?... Tacksam för all hjälp hittills!!

06 apr 2015 10:50 #9 av Alexander N
Blir det verkligen så mycket fukt där då? Sitter det ingen fläkt i badrummet som drar igång, om inte så kan man ju rekommendera att sätta in detta samtidigt.

I mina ögon bör det räcka att sätta en typ låg spottburk och dra en grön isolertejp runt om kanterna.
Sen finns det en väldigt bra LED-spott som är tiltbar och IP54 runt om som vi kör mycket med.
Zebra 8w: www.storel.se/led/zebra/zcob8w/zebra-dow...-vit/product/7445919

Ska det läggas ner tid/pengar på att göra ett sådant nedpendlat tak så tycker jag absolut att du ska föreslå en dold ledlist runt om taket för att få lite indirekt(?) belysning, Ser väldigt bra ut!
media.hidealite.se/img/gallery/bath/hidealite_bath_3.jpg

06 apr 2015 19:04 #10 av Torbjörn Forsman
Man får nog vara beredd på kondenserande fukt i alla fall, om man tänker sig att övertaket med tätskikt kan bli kallare än det nerpendlade innertaket och luften i badrummet. Risken är ju uppenbar om badrummet inreds på översta våningen i ett äldre hus som inte har så välisolerat vindsbjälklag.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder

Senaste foruminlägg