JR-316 till JR-216?

08 jul 2012 11:00 #1 av Martin
Tja.

Har en tegelfasad både klammrat lod och vågrätt med tre kablar. Den ena ska bort och vill helst inte borra fler hål för att teglet spricker för mycket och borret kommer sticka iväg till det gamla hålet.

Jag tror det är JR-316 som sitter där tanken är om det finns en ställbar JR klammmer likt JR-216 fast med justeringsmån i änden istället för i mitten. Det vet jag att det finns eller funnits isf. men en där man har möjlighet att utnyttja ett gammalt hål och har en justermån i ena änden på 1-2 cm iaf

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jul 2012 13:01 #2 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet JR-316 till JR-216?
Ställbara JR-klammer? Det är inte TSK du menar?

TSK har jag förövrigt aldrig använt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

08 jul 2012 15:13 #3 av Kent Pedersen
Svar från Kent Pedersen i ämnet JR-316 till JR-216?

Martin skrev: Tja.

Har en tegelfasad både klammrat lod och vågrätt med tre kablar. Den ena ska bort och vill helst inte borra fler hål för att teglet spricker för mycket och borret kommer sticka iväg till det gamla hålet.

Jag tror det är JR-316 som sitter där tanken är om det finns en ställbar JR klammmer likt JR-216 fast med justeringsmån i änden istället för i mitten. Det vet jag att det finns eller funnits isf. men en där man har möjlighet att utnyttja ett gammalt hål och har en justermån i ena änden på 1-2 cm iaf

Jodå Martin de har funnits. Vet inte om dom finns längre. Blev ett väldigt snyggt krävde dock att kablarna var lika i grovlek.

Per har du några i ditt museum?

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

09 jul 2012 10:36 #4 av puttrix
Svar från puttrix i ämnet JR-316 till JR-216?
Skulle det se tokigt ut ifall du särade på de 2 återstående kablarna och knackade in klamren i mitten liknandes ett M?
Kanske inte ett svar på din fråga men ett alternativ iaf.

10 jul 2012 19:23 #5 av Per Wendt
Svar från Per Wendt i ämnet JR-316 till JR-216?
du kan kanske ersätta kabeln med 1-2 cm:s bitar VP-rör under varje klammer?

Ställbara JR klammer har jag aldrig sett, men det låter ju intressant, vilket decennium ungefär Kent?

10 jul 2012 20:01 #6 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet JR-316 till JR-216?
Kan du inte låta kabeln vara kvar på tegelfasaden?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

10 jul 2012 20:58 #7 av Kent Pedersen

Per Wendt skrev: du kan kanske ersätta kabeln med 1-2 cm:s bitar VP-rör under varje klammer?

Ställbara JR klammer har jag aldrig sett, men det låter ju intressant, vilket decennium ungefär Kent?

Tja 70 talet och tidigare skulle jag tro. Chefen förbjöd oss att använda dom eftersom dom kosta skjortan jämfört med dom i plast. Bestod av 2 delar, ena delen med en hake som sattes i spår på den andra delen därmed kunde man anpassa antalet kablar.

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk
Följande användare sa tack: Per Wendt

10 jul 2012 22:25 #8 av Per Wendt
Ahh, nu när jag fått tänka efter lite, var det inte Hilti som saluförde nåt sådant? De hade i alla fall bl.a. smarta men svindyra rörclips som man snäppte på bef. rör och som gick att vinkla 360 grader.
Kolla hos Hilti

11 jul 2012 09:24 #9 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet JR-316 till JR-216?
Med lite övning så går det ganska bra att bocka om JR-klammer med en hammare och ett skruvstäd.

På tal om ställbara JR-klammer så har jag bara sett sådana i min egen källare (som för övrigt mest liknade en ankdamm i söndags, dock lyckades jag hålla nivå nere med ett par rejäla pumpar, så inget allvarligt hände).

Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Per Wendt

11 jul 2012 15:27 - 11 jul 2012 19:48 #10 av Kent Pedersen
Jamen där är dom ju! Användes en del i Malmö regionen inom industrin innan plasten och klammarbandens tidevarv . Många av installationerna gjordes av dom stora drakarna ASEA / Elektro-Sandberg och dom hade ett högt kvalitetänk.

11 jul 2012 18:44 #11 av Per Wendt
haha, en JR 910,2 eller? Du får en meter klammerband i utbyte av 1st JR ställbar, vad säger du om det erbjudandet Peder?

11 jul 2012 18:56 #12 av Peder Myrne

Per Wendt skrev: haha, en JR 910,2 eller? Du får en meter klammerband i utbyte av 1st JR ställbar, vad säger du om det erbjudandet Peder?

PM:a mig din adress så kan du t.o.m. få en av mig! Jag vet ju att den kommer att få ett nytt tryggt hem :)
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Per Wendt

13 jul 2012 18:34 #13 av Per Wendt
Det damp ner ett litet paket idag...Tusen Tack Peder, vilken semesterpresent! Visade den för min fru men hon bara skrattade och log...tror att även hon gillade den...

Dricker du öl Peder ska du få två när du hälsar på.

Tack alla inblandade i denna tråd, man lär sig ständigt nya saker som egentligen är gamla...
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

13 jul 2012 18:44 #14 av Ronnie Lidström
Snyggt! Kan tänka mig att din fru är både van och härdad Per ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

13 jul 2012 18:56 #15 av Per Wendt
Jo tack Ronnie, men jag var ju precis likadan när vi träffades första gången så hon köpte inte grisen i säcken...

13 jul 2012 19:01 #16 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet JR-316 till JR-216?
Den klammertypen fanns för inte så länge sen har jag sett, en typisk "Gnosjöprodukt". Jag tror jag kan hitta en originalförpackning i gömmorna. Hur många öl får man för en sån? :)
Kanske gör en vända ner i Skåneland om det passar tar jag med lite diverse till utställningen, du har större glädje av delarna och de kommer till ordnad nytta där också.

13 jul 2012 19:21 #17 av Per Wendt
Originalförpackningar slår ju det mesta Tomas, så du får så många öl du orkar under en kväll...oavsett, du är välkommen när som helst bara du förvarnar några dagar innan så jag verkligen är hemma

13 jul 2012 20:19 #18 av Peder Myrne

Per Wendt skrev: Det damp ner ett litet paket idag...Tusen Tack Peder, vilken semesterpresent! Visade den för min fru men hon bara skrattade och log...tror att även hon gillade den...

Dricker du öl Peder ska du få två när du hälsar på.

Tack alla inblandade i denna tråd, man lär sig ständigt nya saker som egentligen är gamla...

Varsågod! Enbart en ära att få ställa upp för bevarandet av elkultur :)

Tyvärr har jag inte vägarna förbi Malmö så ofta, men ett par öl tackar jag inte nej till, så ha du ett par i beredskap för säkerhets skull :tummeupp:

14 jul 2012 14:51 - 14 jul 2012 14:58 #19 av Martin
Svar från Martin i ämnet JR-316 till JR-216?
Roligt med lite forskning. har demonterat rätt långa sträck av dessa. ska säga att det inte är de roligaste kanske.

Iaf Tanken slog mig att det hjälper mig föga ändå. Bättre att kanske göra en fuling och använda två vanliga JR klammmer typ JR 16 och ha en i varje befintligt skruvhål eller nyttja det ena och ha klammerna i samma hål en över och en under skruven. fast blir ju lite 'fel då'

Jag har för mig att jag har demonterat dessa ställbara klammer fast även med en ställbar ändå eller en halvmåne i änden som man kunde klippa av till önskad längd för att justera mer. Det var ju inte roligt att borra i betong förr. Men ack så fint det är gjort på många ställen.

EDIT: som lite kurriosa så har jag sett en gammal 80 tals central med en bra knippa kablar in. Dessa gamla Ekk som var giftiga och läckte äcklig gegga efter ett par år, Har för mig det var två st centraler vadera om 30 grupper dvs 60 grupper x 3. då L1,L2,L3.

Väggen de klammrat ner på till centralen var så tjockfull av kabel så de hade nyttjat Jr 412? fast med dubbla klammer. Först med 4 kablar. och en klammer över. Sen 4 kablar till över den fösta klammern och sen en klammer till. På någon enstaka har jag för mig det satt 3 klammrar på varandra om man så säger xD

42

Sidan laddades på: 0.220 sekunder