Mjukstart till självbegränsande värmekabel?

16 mar 2012 12:10 #1 av Anonym Gäst
Som många säkert märkt så har självbegränsande kabel en sjuk startström. Speciellt om den ligger kallt till i en kall betongplatta eller i en hängränna ute.

Jag råkade nyligen installera lite väl lång värmekabel i en hängränna. Om man kör igång denna då det är -5 grader ute så drar den ca 6 ggr märkströmmen i över en minut!

Finns det någon form av mjukstart man kan installera? Eller har någon annat tips? Kanske säkra upp och sätta motorskydd? Är detta tillåtet?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2012 15:45 #2 av Magnus H
Om värmekabeln sitter i hängränna, kan du då inte bara
göra om den i 2 grupper?

Allternativ göra en loop?

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

16 mar 2012 17:04 #3 av Ola Sjöberg
Den funderingen har jag haft många gånger men inte genomfört ännu.
Jag tror defintivt på mjukstart även om max startramp oftast inte går att ställa högre än ca 30sek.
Det är ju de första 10sek som är värst så det borde göra nytta.

Jag har en anläggning med en 90m US12HF invändigt i rör där jag tänkte prova detta med en beg mjukstart.
Det konstiga med den kabeln är att den gick på C10Amp i ungefär 4 år innan den började lösa ut vid start.
Jag provade med att byta säkring men samma resultat. Enligt Nexans så kan detta inte hända eftersom den kabeltypen mattas ut med stigande ålder och därför avger mindre effekt.

Ett tips för Åsa-Nisse elektriker som mig:
Jag råkade ut för en serieresistiv kabel som någon klippt av. Att den klipptes av berodde på ändringar i rörets sträckning så det var naturligt, men de tänkte inte på att kabeln inte får klippas!
Hur göra? Kabeln är jättelång och ligger illa till. Ett byte skulle kosta skjortan. Efter lite funderande med div shuntmotstånd m.m. så kom jag på snilleblixten: en vanlig belysningsdimmer i serie med lasten! Funkar klockrent (så länge ingen pillar på dimmern, men den är gömd i aut.skåpet). Kompletterade för säkerhets skull med mindre säkring.

29 aug 2012 10:32 #4 av Ronnie Lidström
Nu har vi också råkat ut för detta. Det är en 86 m T2röd som ligger inspacklad så det blir lite svårt att dela upp den på två matningar.

Borde det inte gå lösa med en mjukstart av nåt slag? Någon som har tips och idéer?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

29 aug 2012 23:05 #5 av Claes Börjesson
Ett par olika förslag:
1) Tidrelä och en diod ? (Matar värmekabeln med 115 VDC de första 30 minuterna)

2) Termostat och diod (om golvet kallare än 0 oC mata med 115) volt.

3) Minska spänningen med en transformator, så att startströmmen är OK. (stort tungt)

4) Strömbegränsa med hjälp av en drossel (kräver lite räkning)

30 aug 2012 14:24 #6 av Magnus H
Var kan man få tag i så stora dioder?

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

30 aug 2012 17:22 #7 av Friedrich Lossien
Det enklaste är vanligtvis att dela värmekabeln och därmed dela upp den på två eller flera säkringar. Är det avsäkrat med dvärgbrytare kan man ibland byta till D, eller säkra upp.
Annars är det som sagt läge att börja mixtra med spänningen, men det brukar ändå vara billigare och enklare att byta matande kabel så att man kan säkra upp.

30 aug 2012 20:02 #8 av Ronnie Lidström
Det är en enda slinga så att dela upp den går icke. Att börja bygga nåt själv med dioder känns heller inte så seriöst. Hade hoppats på någon färdig lösning/produkt att använda.

Fler förslag? ;)

Fil bilaga:

31 aug 2012 06:36 #9 av Rikard Ågren
Har inte tillverkarna någon bra lösning på problemet?

Projektledare el, styr och automation

31 aug 2012 14:50 #10 av Ronnie Lidström
Deras enda lösning är att sätta större säkring.

Nu har jag låst upp denna tråd som av okänd anledning råkat bli låst!

Fil bilaga:

31 aug 2012 17:16 #11 av Marcus Lundström
Kan ni inte mata 400V på kabeln, det borde minska strömmen till hälften.
De flesta värmekablar jag sett är godkända även för 400V.

31 aug 2012 18:03 #12 av Claes Börjesson
Nu tänkte du nog fel.

Vid 400 volt blir strömmen ännu större, en värmekabel är en ren resistiv last som följer Ohm´s lag.

Slitaget på kabeln ökar även med ökande spänning (ja slitage !!!!). alla självreglerande kablar slits när de reglerar sig, därför bör man alltid förse kabeln med termostat även när den är självreglerande.

För självreglerande kabel ökar resistansen med åren, detta innebär att självreglerande kabel "bara" håller i c:a 10 år.

En icke självreglerande (serieresistiv/parallelresistiv) åldras inte, den kan hålla i många, många år (mycket mer än 10 år). I detta fall så är det isoleringen i kabeln som åldras, värmeeffekten är konstant.

31 aug 2012 18:23 #13 av Patrik Hedlund
Nja, enligt ohms lag så om effekten är konstant så minskar strömmen med höjd spänning. (Läs högspänningsstolpar).

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

31 aug 2012 18:58 #14 av Ronnie Lidström
Effekten är inte konstant. Om du brassar på med 400V i stället för 230V så blir strömmen högre, kabeln blir varmare, den ger mer effekt (en stund, innan den går sönder).

Samma sak med en vanlig radiator.

Fil bilaga:

Sidan laddades på: 0.063 sekunder

Senaste foruminlägg