Hjälpa kund som dragit el själv?

04 feb 2012 14:53 #1 av Anonym Gäst
Pratade för nån vecka sedan med en kund om hans renoveringsplaner. Rörde sig om ett badrum.
Gick igenom det i stora drag, kom överens om att han skulle maila en ritning och lite detaljer om önskemål...
Gick en vecka och ytterligare en vecka innan jag fick nått underlag, då var det inte längre aktuellt med någon ritning utan endast ett pris på i mailet skrivna önskemål!
Han hade då dragit rör och satt dosor själv efter vårat första samtal!
Knopade ihop lite priser och frågade i mailet hur han tänkte sig fortsättningen på bygget...
Fick ett svar efter ett tag om att han gärna såg att jag kom förbi och "bara" kollade att allt såg okey ut!
Han hade införskaffat grejerna själv på annat håll typ bauhaus.
Var i området en dag i veckan och ringde byggaren som jag förövrigt jobbar mycket åt, så han är en bra kund...
Var ju inte mycket att titta på förutom lite dosor med FK i och lite hål i taket för spotlights...
Pratades vid på telefon efteråt då han ville att jag skulle komma förbi när det var klart för att "okeya" det hela.
Varpå han talar om för mig att det är okey att skicka en faktura på 2 timmar, han vill nämligen ha papper på allt den här gången...

Spontant vill jag be honom dra, men byggaren är bra, ingen jag vill fucka up med...

Hur hade ni gjort?

Alla synpunkter mottages tacksamt!

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 14:55 #2 av Ronnie Lidström
Jag förstår inte riktigt. Är det din "byggarkompis" som drar el i renovering själv hemma? Eller är det hos en okänd kund där din byggarkompis är och renoverar?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 15:16 #3 av Mats Persson
Jag tolkar det som att din byggarkompis kund har gjort elen själv?
Något sådant hade jag inte fakturerat för att låtsas att det är du som gjort jobbet.. Och till priset av två timmar?? Det är inte ens realistiskt att det bara skulle ta två timmar att göra... Så då skulle du säkert kunna få skatteverket efter dig också om de misstänker att en del är vitt och en del under bordet...

Så för egen del hade jag tagit ett snack med din byggare och förklarat läget, sen nekat kunden...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 15:18 #4 av puttrix
Lite magstarkt att dessutom bestämma hur mycket ditt "okey" får kosta.
Om du ska göra nåt över huvudtaget så borde du göra en ordentlig kontroll på hela installationen med meggning, jfb-test, kontinutetsprovning och öppna alla apparater för kontroll av anslutningar.
Sedan lägger du på 2 timmar ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 15:51 #5 av Mats Persson
Jo så klart man kan göra en test, en elkontroll.. Men det är inte lika med att kunden har papper på sin anläggning att det okejar sitt lagbrott...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 18:51 #6 av Patrik Hedlund
Usch, låter inte bra. Låter som att han kör över dig totalt.

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 19:10 #7 av Patrik Christersson
Jag nekade firmans största kund att montera spottar som han dragit rören och trådat själv, jag blev ditt ringd efter taket var målat och klart och hålen tagna med värmebeständig kabel nerdroppad i varje hål, allt såg bra ut, med hinkar och dragning, men det är en princip sak att inte stå som ansvarig för nått man inte gjort.

Efter mycket diskussioner så kom vi överens om att han skulle dra ur allt kablage, och att jag skulle komma dit och tråda/koppla, för vad är egentligen problemet med det, jag som service elektriker går in i befintliga anläggningar hela tiden, om rördragningen är gjord av en lekman, polkagris eller elektriker spelar ju ingen roll så länge det är korrekt gjort.

Det var inga rörstop eller annat konstigt, dock feinade (är det ett ord?) jag upp ett titthål och gjorde en bedömning okulärt att allt stod rätt till, hålet föklarades med att det var rörstopp.

Att kunden monterar dosor och drar rör är inget jag ser som ett problem, dock kollar jag alltid hur det ser ut innan allt slås igen, och att rätt materialval är gjorda.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 feb 2012 07:58 #8 av Mats Lundqvist
Fråga kunden om han försökt få upplysningar från byggaren om hur badrum ska byggas, och
därefter själv utfört jobbet. Skulle han isåfall haft mage att be byggaren att skriva på att han
gjort arbetet. Knappast !!

Ifall du fakturerar jobbet (som ju redan var klart), bevisar det för kunden (och mej) att det
endast var pengarna du var ute efter !
Har för mej att inte ens en besiktningsman kan ta på sig ansvar för vad en installatör
har utfört.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 feb 2012 08:30 #9 av Mats Lundqvist
Varför anses det mera kriminellt att köra svarttaxi än att göra elinstallationer utan behörighetsansvar ??
Har aldrig hört talas om att någon "åkt dit" för att ha utfört sådant elarbete.
Tycks däremot minnas att en eltjuv åkt dit för elstöld, men ingen reagerade på att han dessutom saknade
behörighet.
Åsikter ?? :unsure:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 feb 2012 11:38 #10 av Tobias Karlsson
Blir mer förvånad av att de lyckades sätta dit en eltjuv.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 feb 2012 13:05 #11 av Janne Larsson
Ekonomiska brott ligger ganska högt på listan och gällande svarttaxi så lurar du även staten så då är det riktigt illa.....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2012 20:59 #12 av Mats Rausin
Hej på er/Enligt 6 paragrafen Elinstallatörsförordning SFS 1990:806 kan det vara brottsligt o man kan dömas till böter el fängelse i upp till ett år.Och det är väl ganska rimligt,m tanke vad som kan hända om han nu drog o koppla allt själv,o du bara okeyade det.Så tolkar jag det i varje fall :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2012 22:23 #13 av Reijo Eriksson
Enligt brottsbalkens 8 kap. gäller

10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år.
   Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

Enligt ellagens 13 kap kan straffet bli böter eller fängelse i högst ett år.

Den som blir dömd för något i brottsbalken t.ex. olaglig kraftavledning kan inte också bli dömd enligt ellagen. Detta framgår i ellagens. 13 kap.

Eftersom straffvärdet för olovlig kraftavledning är större än brott mot ellagen prioriterar polisen dessa brott. Ofta är det enklare att bevisa olovlig kraftavledning än olaga elinstallationsarbete. Om det olaga elinstallationsarbetet är utfört på ett korrekt sätt minskar också sannolikheten för att åtal väcks och att det blir en fällande dom. I tingsrätten kommer försvarsadvokaten först ställa frågan vilka fel och brister elinstallationen hade...

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2012 15:54 #14 av Tobias Karlsson
Kan säga av egen erfaranhet att det är nästan omöjligt att bli dömd för olovlig kraftavledning, det går i princip aldrig att bevisa vem som gjort kopplingarna.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2012 16:41 #15 av Reijo Eriksson
Jag har som elnätschef gjort fyra polisanmälningar för olovlig kraftavledning. Samtliga misstänkta blev dömda. Med dagens moderna elmätare kan man registrera när olaga kraftavledningen påbörjades och när nätbolagen stängde av strömmen. Det är alltid innehavaren av anläggningen som blir polisanmäld och som får det besvärligt att förklara vem som gjort ingrepp i elanläggningen.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2012 20:01 #16 av Tobias Karlsson
Men det gäller ju bara om elbolaget brutit elen, inte om personen kopplat på sig innan mätaren? Då går det ju inte att se när personen i fråga gjort det.

Och hur kan man se på dagens moderna elmätare om någon kopplat på sig innan den?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2012 20:44 #17 av Ronnie Lidström
De har väl mätare före i nätet? Så de ser så fort alla undermätare tillsammans inte är = "huvudmätaren". Nu har jag ju egentligen ingen aning utan chansar bara.. Hur jag tror att det borde vara.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2012 20:48 #18 av Tobias Karlsson
Huvudmätare? På ¤pip¤ har de bara i ställverken, men de räknar ju i så stora tal att några kilowatt här och där att kilowatt är omöjligt att ha koll på, det är ju spänningsfall, diverse kortslutningar, glappkontakter och annat, så det försvinner en hel del som det är.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2012 21:09 #19 av Johannes Hammarstedt

Tobias Karlsson skrev: Huvudmätare? På ¤pip¤ har de bara i ställverken, men de räknar ju i så stora tal att några kilowatt här och där att kilowatt är omöjligt att ha koll på, det är ju spänningsfall, diverse kortslutningar, glappkontakter och annat, så det försvinner en hel del som det är.


Då jag var inom distribution så satte vi mätare även vid trafon.
Då kunde vi lägga ihop alla abbonenter och se om det diffade.
Förlusterna brukar man ju ha ganska bra koll på.

Men det man brukar ta dom på är ju att förbrukningen helt plötsligt ändras.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2012 21:20 #20 av Patrik Hedlund
Ja, det finns ju många kåkar med servissäkringar inne på t.ex. övervåningen. Där är det ju ganska enkelt att koppla in sig om man vill det, då kommer man innan mätaren. Men som ni säger så borde det ju finnas någon mätare i tidigare led.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.069 sekunder

Senaste foruminlägg