Hjälpa kund som dragit el själv?

14 feb 2012 22:04 #21 av Tobias Karlsson
Fast hur fan hittar man att en kund stjäler några tusen kilowatt på ett år? Även om man har en separat mätning vid trafon så är det ju omöjligt att veta vilken grupp och sedan vilken servis det är som har ökat förbrukning, kan ju vara plenty med kunder på en trafo...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2012 22:09 #22 av Reijo Eriksson
Det kan vara svårt att upptäcka en kund som kopplat in sig före mätaren. Det man kan se är en minskad förbrukning men jag mins ett fall där man stulit ström i över tjugo år. Tjuvkopplingen upptäcktes i samband med mätarbyte. I det fallet träffades en överenskommelse med kunden att han fick betala många tusenlappar... kunden slapp då polisanmälan.
Det finns nät-stationer där man mäter summa förbrukning och jämför med debiterad förbrukning. Men det finns förluster i kablar m.m. Nätförlusterna i distributiionsled är omkring två procent. Är förlusterna större är det troligen någon eller några som tjuvar ström.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2012 06:10 #23 av Tobias Karlsson
20år? Hur kunde de påvisa detta? Elverket jag jobbar för säger att det är princip omöjligt att påvisa strömtjuveri mer än en månad tillbaka i tiden.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2012 17:11 #24 av Janne Larsson
Kopplar man in sig före mätaren då abonemanget är helt nytt så vet ju inte elverket hur fastigheten drar egentligen eller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2012 21:13 #25 av Mattias
När vi flyttade in i vårt hus hade vi en el panna o efter ett år så bytte vi till bergvärme. Det är över fyra år sedan o än har ingen från vattenfall kommit o tittat i min central. Vi har ju mer än halverat våran el förbrukning är inte det konstigt om nått. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2012 21:16 #26 av Tobias Karlsson
Det är ju det jag säger Mattias, ingen som kollar sådant, så att överhuvudtaget få fast en eltjyv är ren tur, på t.ex mätarbyte osv.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg