Dimensionera matningar till kontorsarbetsplatser.

20 dec 2011 20:58 #1 av Åke Gustafsson
Finns det någon tumregel på hur mycket ström en kontorsarbetsplats (dator + skärm) drar?

Hur många platser bör man rymma på en 10A grupp?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2011 21:27 #2 av Ronnie Lidström
Tror att man brukar räkna 500W / arbetsplats? (Om nu inte alla har dubbla skärmar och feta högtalare :side: )

Man måste dessutom tänka startströmmen! Jag har varit med om flera arbetsplatser där säkringarna går om alla ska starta datorn samtidigt (tex efter strömavbrott)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

20 dec 2011 21:33 #3 av Magnus
Jag brukar räkna ca 8 maskiner (dator+skärm) på en 10A matning.
Ger ca 280W , 287,5 exakt.. borde väl duga med dagens energisnåla skärmar och minimala maskiner. Många kör ju även laptop i docka idag, det borde inte ge mer än 45-80W per maskin exkl. skärm. Och en TFT-skärm drar ju inga 200W.
Sen om det ska till annan utrustning kanske man får räkna med mer effekt per plats, t.ex dubbla skärmar, starka/många skrivbordslampor, lokal skrivare etc ..

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

20 dec 2011 21:48 #4 av Pelle Svensson
Gör man ett nytt kontor (eller större förändring(?)) idag måste väl dessutom uttagen skyddas av jordfelsbrytare?

Om det är vanliga uttag som det går att plugga in vad som helst i.

Och för att inte kunden ska slå ihjäl dig sen så måste du dela upp på ganska många JFB

Nån expert kan säkert säga om jag har fel, men jag har för mig att dessa krav tillkom i senaste "elinstallationsreglerna"?

21 dec 2011 04:27 #5 av Rikard Ågren
Senaste kontoret jag gjorde hade en uttagsslinga märkt DATA som låg utanför JFB

Projektledare el, styr och automation

Sidan laddades på: 0.036 sekunder