Personskyddsbrytare i gammal central till utebelysning

19 maj 2018 18:08 #1 av Mikael Eriksson
Hej,

Jag skall installera utebelysning i ett gammalt sommarhus med en gammal central (smältsäkringar) och utan jfb. Har tolkat nuvarande regler som att man numer måste ha jfb till nyinstallerad utebelysning. För att undvika problem, och beroende på att huset skall totalrenoveras om ett par år, tänkte jag då helt sonika ta en grupp som går till ett jordat uttag precis vid centralen, sätta en personskyddsbrytare 10A i en kapsling istället, och sedan vidare till en dosa som sedan fördelas till utebelysningen och ett nytt uttag.

Kan det vara en rimlig lösning? Ser inget annat rimligt sätt att göra det på. Vill inte sätta jfb på hela centralen, då det är allt möjligt gammalt (VVB, kyl etc), och allting snart skall göras om helt. Avigt kanske att ha säkring på säkring - alltså 10A personskyddsbrytare på 10A smältsäkring - men känns ändå rimligare än att mata personskyddsbrytaren direkt från huvudbrytaren.

Vad tror ni?

Mikael

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 18:12 #2 av Joel Ingolf
Varför inte montera en 2-polig jordfelsbrytare istället?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2018 09:05 #3 av Mikael Eriksson
Det kan jag absolut göra. Kändes dock bättre att till det nya ha allt nytt s a s, även avsäkringen. Ungefär samma pris också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2018 16:07 #4 av Patrik Hedlund
En fördel med att att sätta en personskyddsautomat är att man kan slänga in den i den nya centralen när den väl byts. En 2-polig JFB kommer bli överflödig sen.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Odd Hedberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2018 18:24 #5 av Ronnie Lidström
Håller med Patrik där. Blir egentligen lite kaka-på-kaka med en PSA men den har kunden större nytta av sen.

För några år sedan kostade en 2pol PSA dubbelt så mycket som en 2pol JFB + 1pol dvärg. Nu kostar det nästan samma så då hade jag valt PSA.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.048 sekunder