Bakspänning i 230v uttag

23 jan 2018 17:00 - 23 jan 2018 17:03 #1 av Lars Nilsson
En 230 v dränkpump gick inte, mätte spänning i uttaget och det var 230 v mellan nolla och fas. Provade pumpen i ett annat uttag och den gick.
Felet berodde på att uttaget gick från en säkring sittande i en undercentral, den säkringen var hel men säkringen som matade den från en annan central hade löst.

Alltså måste jag fått bakspänning från en annan säkring till uttaget. Vad jag inte kan förstå är varför gick inte pumpen när den fick bakspänning eftersom den också var på 230 v när jag mätte i uttaget?

När jag bytte säkringen i huvudcentralen så gick pumpen och det var 230 v i uttaget exakt lika som det var när säkringen var trasig.

Tack på förhand för svar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2018 18:36 #2 av Bo Siltberg
Du fick bakspänningen från en annan fas via en 400 V-förbrukare som alltså är inkopplad mellan faserna. Det kan vara en varmvattenberedare, elpatron eller troligt en mindre trefasig vattenpump eller nåt med lite mindre effekt. Din dränkpump bli då seriekopplad med denna förbrukare. Om ni båda har ung samma effekt så får ni alltså dela på 230 V, ca 115 V var. Tydligen hade inte den andra förbrukaren så hög effekt att den orkade driva dränkpumpen. När du mäter med din multimeter så mäter du naturligtvis 230 V eftersom multimetern är en mycket låg belastning.
Följande användare sa tack: Lars Nilsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2018 07:44 #3 av Fredrik Sjödin
Klassiskt fenomen när en huvudsäkring gått. Vem har inte upplevt att vissa lampor i huset lyser väldigt svagt när man "tappat en fas", som man säger i Övik. Det beror, precis som Bo beskriver det, på spänningsdelningen som uppstår när flera grupper ska dela på 400 Volt
Följande användare sa tack: Lars Nilsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg