Hitta rörstopp i stigare till lägenheter

25 okt 2017 07:45 #1 av Ronnie Lidström
Har ni något bra knep för detta?

Förr i tiden skickade man in en liten sprängladdning och avfyrade den vid stoppet. Enkelt och effektivt. Men detta är inte längre tillåtet och inte heller speciellt lämpligt i ett bebott hyreshus :rulla:

Jag skulle vilja ha en dragfjäder med en liten sändare längst ut. Så man kan skicka in denna tills det tar stopp och sen pejla fram exakt var man ska bila. Men detta finns väl inte?

Nåt annat tips?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2017 08:12 #2 av Fredrik Wall
Jag har ingen direkt erfarenhet av detta men en tanke kom på en kanske lite okonventionell lösning, trycka i en värmekabel och köra värmekamera?

25 okt 2017 08:23 #3 av Christer Djerf
Om man knyter I en FK I dragfjädern och sedan hänger man på en ledningssökare på FK:n så bör man hitta ganska exakt var stoppet är. Bör ju vara en styvare dragfjäder typ "rörålen" eller liknande, annars får man inte med FK:n.

25 okt 2017 14:58 #4 av elmont
Använd en stålfjäder och koppla på en signal och sök med sökaren, Och det var inte tillåtet med knallhattar tidigare heller men den tidens elektriker använde dom i alla fall. Utslaget blev nästan alltid neråt.

25 okt 2017 16:33 #5 av Ronnie Lidström
Vad för slags signal Elmont?

Jag har en "vanlig" kabelsökare "Suretrace" tror jag den heter. Vi hittade dagens två rörstopp med denna. MEN man får ju signal efter hela rörets längd då. Så det blir lite knepigt att hitta var nånstans man ska bila.

Vi visste ju hur långt vi fick in fjäder från båda håll så det gick ju till slut få fram var vi skulle bila men hade ju underlättat om man hade en lösning som bara gav signal exakt vid själva rörstoppet...

Hur löser man det?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

25 okt 2017 17:24 #6 av Torbjörn Forsman
Skulle det fungera att ta en skärmad kabel (t ex tv-antenn-koax), skala bort skärm och yttermantel på 10 cm längst ut och skicka in den i röret?
Signal från kabelsökaren ansluter man då till kabelns innerledare, och ser till att jorda skärmen i utgångsänden.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder

Senaste foruminlägg

Från Facebook-gruppen