Diazed utlösningstid

25 sep 2017 13:27 - 25 sep 2017 13:30 #1 av Anders Stigö
Jag läste denna tråd. www.fluxio.se/forum/elinstallationer/29693.html

Uppenbarligen har olika fabrikat av Diazedsäkringar olika karakteristik. På Wikipedia [url=http://]https://sv.wikipedia.org/wiki/Förimpedans[/url] finns en tabell där man t.ex. kan utläsa IFÖ:s värden. Vid t.ex. 10 A 0,04s har IFÖ 56 A medan 82 A är godkänt. (Var är förresten värdet 82 A hämtat?).

Kan någon av Fluxios duktiga deltagare berätta lite mer om olika diazed-fabrikat?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2017 16:07 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Diazed utlösningstid
Kanske inte riktigt svar på din fråga, men utifrån dimensionering så är skillnader mellan fabrikat ointressant då det är svårt att säkerställa att endast "godkända" fabrikat används, utan det blir de som ligger på hyllan hos Ica.

Därför använder man normalt standardens värden som anger "worst case" - inget fabrikat är sämre. Därifrån kommer 82 A. Dessa siffror hittar man i SS 424 14 05 eller SS-EN 60269.
Följande användare sa tack: Anders Stigö, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2017 17:10 #3 av Torbjörn Forsman
I praktiken är spridningen ganska stor mellan olika säkringsexemplar av samma fabrikat också. Utlösningstiden för en given överström beror också på säkringens omgivningstemperatur och om säkringen var kall (alltså obelastad sedan länge) eller varm (belastad med märkström i flera timmar) innan överströmmen uppstod.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Anders Stigö

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2017 18:29 #4 av Anders Stigö
Svar från Anders Stigö i ämnet Diazed utlösningstid
Tack Bo och Torbjörn för svar som helt täckte in min fråga.

Jag stänger tråden.

--Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg