Byta huvudsäkring själv?

26 dec 2016 17:56 #1 av keps
Har en gammal huvudsäkring som går innan elmätaren som skulle behöva bytas eftersom när man skruvar in säkringen så får den inte riktig kontakt och säkringen blir väldigt varm och går rätt ofta.
Min plan först var att byta pk men en sådan går ej att skruva in då det inte finns någon förskruvning för den i botten vilket det brukar finnas, så jag undrar om nån har nåt tips som går att göra med det eller om man får byta hela huvudsäkringarna själv utan att säga till nätleverantören, alltså till samma ampere men till en automatsäkring istället?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 19:26 #2 av elmont
Svar från elmont i ämnet Byta huvudsäkring själv?
Det sitter säkert en del av passkontakten kvar i bottnen gör det inte det ska du sätta dit en, det bör även kontrolleras om anslutningarna är riktigt dragna. Är säkringselementet trasigt så byter man det och några automater brukar nätägarna inte godkänna som huvudsäkringar. Troligen måste du även bryta plomberingar för att komma åt anslutningarna och då måste nätägaren meddelas så att dom kan komma och plombera.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 19:39 - 26 dec 2016 20:42 #3 av keps
Svar från keps i ämnet Byta huvudsäkring själv?
Det var en pk som var i tre delar som låg löst som jag tog bort och tänkte sätta dit en ny men gick ju inte att skruva då det endast var ett säkringselemnt som du säger( alltså som en skena där pkn brukar skruvas i)
så det finns ju inte något hål så man kan skruva in pkn.
Sitter heller inte några plomberingar och mycket riktigt var anslutningarna inte åtdragna något bra. Den proppen som blev varmast var knappt åtdragen. (ledningen till säkringen/proppen)
På skenan eller säkringselementet eller vad det nu heter har det blivit alldeles svart av sot. går det att byta bara den på något sätt eller kan man skrapa upp det så det blir riktig kontakt och stoppa tillbaka de tre lösa pk delarna jag tog bort eller kan man byta hela säkringshållaren?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 19:43 #4 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Byta huvudsäkring själv?
Du, ta en bild och lägg upp.

Du har antagligen en trasig passdel där, men får vi se så kan vi sen ge råd.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 19:53 - 26 dec 2016 20:22 #5 av keps
Svar från keps i ämnet Byta huvudsäkring själv?
Bilagor:
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 21:05 - 26 dec 2016 21:07 #6 av Rikard Ågren
Bulten eller vad det heter från passdelen sitter kvar

Spänningen på skenan måste brytas för att man säkert ska kunna gänga ur bulten. Kan funka med passdelsnyckel med kniv om man har tur, då slipper man bryta om det är besvärligt

www.ifoelectric.com/pdf/177501.pdf

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: keps

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 21:25 - 26 dec 2016 21:41 #7 av keps
Svar från keps i ämnet Byta huvudsäkring själv?
Så kanske det är. Har jag inte tänkt på. Är det dyrt med en passdelsnyckel tro?
Måste bryta strömmen vid skåpet i gatan om det inte går med strömmen på. Har inte varit där å kollat se vet ej om mitt hus är uppmärkt med vilken säkring jag har.

Det går inte att skruva ur den med en isolerad tång då annars?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 21:38 - 26 dec 2016 21:38 #8 av Rikard Ågren
Arbetar du som elektriker?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 21:47 #9 av elmont
Svar från elmont i ämnet Byta huvudsäkring själv?
En E1647120 passdelsnyckel har en "sexkantskylsa" i skaftet som passar på "muttern" den fungerar OM inte botten sitter fastsvetsad. Funkar inte den så ta hjälp så att inte en olycka sker.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, tobi, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 21:47 - 26 dec 2016 21:56 #10 av keps
Svar från keps i ämnet Byta huvudsäkring själv?
Ja men är ganska färsk. Å jobbar inte i Sverige. Sen har jag aldrig hållit på med gamla proppar. Allt är ju automatsäkringar idag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 22:03 #11 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Byta huvudsäkring själv?
Ja då är det klart hur läget är.

Du har alltså en trasig passkontakt, där allt porslin har fallit bort och bara har den där sexkantiga metalldelen kvar.
Dessutom är den svårt bränd så ett byte blir ett absolut måste, annars blir det som du redan upptäckt, värmeutveckling med säkring som hela tiden brinner som följd.

Nu finns det åtminstone tre problem.
* Att bryta strömmen.
* Att PK inte har bränt fast i fasskenan
* Att fasskenan inte också har fått så stora skador att den också måste bytas.

Första problemet går att komma runt. Själv skulle jag antagligen lite smått regelvidrigt först försökt skruva ut den med min näbbtång. Men dör man så göra man, man lever bara en gång. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 22:04 #12 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Byta huvudsäkring själv?
Och du får inte byta huvudsäkringen mot en automat. punkt.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 22:08 #13 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Byta huvudsäkring själv?

keps skrev: Måste bryta strömmen vid skåpet i gatan om det inte går med strömmen på. Har inte varit där å kollat se vet ej om mitt hus är uppmärkt med vilken säkring jag har.

Du har absolut ingen som helst rätt att pillra i skåpet vid gatan, det är nätägarens egendom.
Kommer dom på dig med tilltaget kommer det blir drygt jobbigt.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 22:15 - 26 dec 2016 22:15 #14 av Rikard Ågren

elmont skrev: En E1647120 passdelsnyckel har en "sexkantskylsa" i skaftet som passar på "muttern" den fungerar OM inte botten sitter fastsvetsad. Funkar inte den så ta hjälp så att inte en olycka sker.


Ännu bättre än kniven i den jag länkade till. Man undrar varför dom inte kombinerat dom? Samma tillverkare

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 22:17 #15 av Rikard Ågren

keps skrev: Så kanske det är. Har jag inte tänkt på. Är det dyrt med en passdelsnyckel tro?
Måste bryta strömmen vid skåpet i gatan om det inte går med strömmen på. Har inte varit där å kollat se vet ej om mitt hus är uppmärkt med vilken säkring jag har.

Det går inte att skruva ur den med en isolerad tång då annars?


Skåpet i gatan har du inget att göra i

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2016 22:19 #16 av keps
Svar från keps i ämnet Byta huvudsäkring själv?
Om fasskenan fått för stora skador hur märker jag det?
Jag får prova med en näbbtång helt enkelt å se om det går.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2016 01:27 #17 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Byta huvudsäkring själv?
Om den har blivit mörk - svart, så finns det risk att det har blivit ett halvisolerande skikt som fördärvar lågt genomgångsmotstånd.
Samma om det är några brännmärken, svetsningar.

Men min ganska ringa erfarenhet är att det för det mesta ser bra ut bakom PK'n, så jag skulle inte vara alltför orolig.



Ska du dit och skruva med spänning på så ta det jävligt försiktigt, tänk hela tiden på var du har händer och var du har metall (metall både på verktyg och runt om).
Själv brukar jag dra på mig ett par tunna belagda handskar när jag ska pillra i närheten av spänning, men även då jag öppnar olika metall-lådor och centraler där det alltid är lite lurigt att veta vad som sitter fast resp ligger löst inne i kåpan.
De jag använder är belagda med nitrilgummi tror jag, ev är de PU-belagda. De är alltså inte alls godkända för jobb på spänningsförande saker, men min tanke är att det förhoppningsvis åtminstone gör skillnaden mellan att jag dör och att det "bara" kittlar till ifall jag klantar mig trots allt.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2016 08:09 #18 av Robin Strandberg
Jag hade en 6-kants-mejsel som jag trädde 2 lager krympslang över just för sånna här jobb. Att sticka in en spetstång utan isolering på käftarna i dessa lägen är inte bara idiotiskt utan rent av livsfarligt. Att man då tar på sig isolerade handskar eller har isolereda handtag mildrar möjligen brännskadorna på händerna men ögonen är fortfarande oskyddade.

Tänk två gånger extra innan du ger dig på ett sånt här jobb utan att veta kortslutningaströmmen bakåt i nätet.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2016 08:34 - 27 dec 2016 08:34 #19 av Christer Djerf
Praktisera arbetsmetoden "Arbete med spänning" eller kontakta nätbolaget så att de kan bryta inkommande, att hitta på egna arbetsmetoder med egenutvecklade verktyg är bara dumt!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2016 14:27 #20 av Tobias
Svar från Tobias i ämnet Byta huvudsäkring själv?
Som Christer skrev. Jag skulle arbeta med spänning. Det kräver förstås kunskap/utbildning och verktyg.
Men gör det inte själv om du inte vet vad det innebär.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.153 sekunder