Byta huvudsäkring själv?

27 dec 2016 17:29 #21 av Lars Engblom
Var matande kabel eller utgående ledare till huvudbrytare / mätare är brända? Dessa ledare brukar vara roten till allt ont då de har blivit lösa genom åren med varierande belastning / temperaturändringar.
Om man kollar på din bifogade bild så har skenan gått rejält varm, jag skulle iaf byta hela köret för att vara säker på att det skall bli bra. Kontakta elbolaget och begär brytning av matande spänning för att byta den samt få centralen plomberad som den ska. Fastän du skulle slippa in i skåpet så kan dokumentation / märkning var fel eller skåpet en sån modell så det kräver ett större avbrott alternativt arbete med spänning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2016 22:14 #22 av keps
Svar från keps i ämnet Byta huvudsäkring själv?
Matande kabel var inte bränd. inte något jag tänkte på iaf. Fixade det med spänningen på. Gick att skruva ur bulten utan problem. Som du säger borde man kanske byta hela skiten då en bit av porslinet på säkringshållaren sprack när jag skulle skruva åt locket på säkringhållaren. Misstänker att porslinet också gått varmt då det sprack så lätt.
Jag ska flytta elmätaren utomhus till våren så är bara en tillfällig lösning. Men tack för hjälpen allihopa.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.076 sekunder

Senaste foruminlägg

Från Facebook-gruppen