Är ny på forumet och skulle behöva lite extra tankekraft.
Jag sitter med en inlämning för ABL och håller på med spänningsfallsberäkningar på gruppledningarna.
I grupperna till uttagen är det inga konstigheter men nu sitter jag med beräkningen för belysningsgruppen.
Det är vanliga 1-fas lysrörsarmaturer som är kopplade med trapp. Hur skall jag beräkna kabellängden?
Mäter jag fas/tändtråd på ritningen så kommer jag upp i 32m på den längsta men nollan kommer ju inte att bli lika lång, hur skall jag räkna ihop resistanserna då?
Ja sämsta fallet blir nog bra, fas + tändtråd +nolla. Är det en normal trappkoppling så blir det samma längd på fas+tändtråd oberoende av hur strömbrytarna står om jag tänker rätt.
Men det är svårt att säga att något är rätt eller fel vid en beräkning av spänningsfall. Vilken typ av ljuskälla och effekt ska man räkna med? Jag utgår vanligen från det normala fallet men vad är normalt här?
Jo längden blir ju samma på fas och tändtråd. I detta fallet så räknade jag på maxbelastning på gruppen d.v.s. 10A då det inte var specat vilka armaturer det skulle vara och cos fi satte jag till 1, fick rätt för det på beräkningen av inkommande kabel iallafall.