- Tack mottaget: 0
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
| Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Det känns minst sagt märkligt att man som installatör (dvs med minst 4 års mångsidig praktik i bagaget, om behörigheten nu kommit ur praktik enl ESV's krav) inte har några idéer om vad man ska göra med en apparatdosa i en vägg.Tobias Karlsson skrev: Hej. Jag är installatör. Har ingen lust att bila upp och dessutom hjälper det mig inte mitt problem. Problemet är att det blir en tom apparatdosa och jag undrar mer hur man på bästa sätt får täckt igen det hålet? Kan man spackla igen en hel apparatdosa tro?
Robin Strandberg skrev: Gipsbruk fungerar bra att fylla dosan med. Alternativt finns det "plåster" som är en typ av cover-tapet som fungerar att täcka större hål med.
Jag har själv inte tapetserat över doslock, men jag hittar ju det typ varenda vecka, så nog verkar det gå.Tobias Karlsson skrev: Är det någon här som har erfarenhet av att tapetsera över ett doslock i en apparatdosa? Kan man få det så att det inte syns att det är ett doslock under tapeten? Eftersom det sitter så synligt och på så låg höjd så är jag lite orolig att det ska synas genom tapeten med en utbuktning?
William skrev:
Robin Strandberg skrev: Gipsbruk fungerar bra att fylla dosan med. Alternativt finns det "plåster" som är en typ av cover-tapet som fungerar att täcka större hål med.
Håller med om gipsbruk. De gånger jag har råkat ut för detta så har målaren på bygget alltid fyllt med gipsbruk och sen spacklat som vanligt över. Dubbelkollade dessutom med frugan nu som också jobbar som målare och hon sade samma sak... Det verkar vara ett enkelt sätt att fylla igen ett doshål med bra resultat :tummeupp:
Electrum skrev: Gipsbruk är bra. Jag brukar alltid ha med mig i servicebilen om det behöver fyllas eller fixas något hos en kund.
Det går att fylla i tjocka lager, härdar relativt snabbt även i tjocka skikt, sjunker ganska lite.
För att fylla något sådär tjockt och massivt så anser jag att man endast har valet att använda produkter där vattnet åtgår i den kemiska reaktionen när den härdar, dvs typ gips, cementbaserad puts, husfix och sånt.
Jag har själv inte tapetserat över doslock, men jag hittar ju det typ varenda vecka, så nog verkar det gå.Tobias Karlsson skrev: Är det någon här som har erfarenhet av att tapetsera över ett doslock i en apparatdosa? Kan man få det så att det inte syns att det är ett doslock under tapeten? Eftersom det sitter så synligt och på så låg höjd så är jag lite orolig att det ska synas genom tapeten med en utbuktning?
Men i ditt fall skulle jag endast tänka den tanken ifall det är tänkt att man i en framtid åter vill börja använda dosan ifråga. Ska den bort permanent, garanterat, tycker jag det är absolut mycket bättre att fylla igen allt. Och som jag skrev tidigare, överväga att slita ur själva dosan ur väggen först.