Lägger min fundering här, så får mod flytta den om den anses ligga fel.
Ska bygga om lite i en central åt en kund, och sätta mätning på en utgående grupp.
Gruppen är säkrad 63A och kommer så att förbli. Då funderar jag på vad som känns mest rätt för er, att sätta direktmätning eller trafomätning?
Spontant känns det ju som att direktmätning kan funka, eftersom de flest tillvekare har mätare 63A i sina standardsortiment, men känns samtidigt lite dumt att ligga på gränsen avseende största säkring.
Eftersom det är en grupp för bilvärmecentraler så kommer belastningen att vintertid ligga nära max vissa perioder, så att säkra ner är inget alternativ.
Ska man göra det lätt för sig genom att sätta trafomätning direkt för att gardera sig? Finns det i sånt fall någon färdig trafoinsats att köpa? Har kollat hos ES och Storel samt några av de större tillverkarna men klent utbud,mest lösa trafos..
Kunden vill bara ha mätning, sen hur bryr dom sig inte om. Chefen tycker mest "gör så det blir bra"
Så jag frågar er kära kollegor med samlad expertis :tummeupp:
Jaha detta tog ju en kul vändning.
Beställaren kom med "några små ändringar" så istället för en mätning blev ombyggnad av halva centralen, och en mätning.
Fast gruppen blev bara 35A så det blev direktmätning istället.