Tjena!
Har en fråga..
Har stött på en solcellsanläggning där den förre elektrikern inte haft en aning om vad han gjort, när
han tagit på sig att installera en solcellsanläggning. Jag själv har heller inte jobbat med detta mycket, men
ska iaf försöka rätta till de uppenbara brister som finns. Hos kunden finns den en solcellsanläggning samt ett minde
vindkraftverk. Detta laddar ett batteripack med 12v batterier som ligger 4 och 4 i serie, och laddar sedan ut 48v till 2 olika inverter. Så långt allt okej. Detta går sedan ut i anläggningen i form av 1fas. Finns ett jordtag som är hyffsat nygjort. Även blanktråd utdragit till vindkraftverket. När jag mäter mellan Fas och Nolla får jag runt 250v, mellan Fas och nolla ca 150v, och mellan nolla och jord ca 70v. Nån som vet varför? Mer info kan förstås fås, men tänkte om nån som kan detta bra kanske kan säga direkt vad det kan vara?
Detta är alltså inte kopplat till det kommunala nätet, utan lever helt sitt egna liv.
Tack så mycket på förhand!
Vad ska jord taget vara bra för? Om du inte haft det hade du inte haft något problem. I min aluminium båt skulle jag aldrig koppla mot jord.
Var mäter du.? Du har vanliga jordade väggutag på invertern. Om du mäter där? Om det flyter när du mäter mot ditt jordtag, så är inte invertern anluten till jordtaget.
Du menar 150 V mellan fas och skyddsjord på invertern? Dessa brukar ha någon form av mittpunktsjord, ibland utan att den kan driva någon ström mot PE utan endast så pass att den interna jordfelsövervakningen triggas. Så det kan nog vara lite lotteri vilken spänning man kan mäta upp mot skyddsjorden. Står det något intressant i bruksanvisningen tro?
Det är också stor sannolikhet att invertern lämnar en spänning som inte är särskilt sinusformad. Om nu växelströmssidan av den är i stort sett ojordad utan bara jordad via strökapacitanser, läckströmmar mm, så kan kurvformen bli högst olika mot jord beroende på vilken av de utgående ledningarna man mäter på. Och vid icke sinusformad växelspänning kan enklare digitalmultimetrar visa nästan vad som helst, som inte är särskilt relevant för den "verkliga" spänningen.
Ett tips är att börja med att mäta med en multimeter som mäter sant effektivvärde (det brukar stå "True RMS" på dem) eller oscilloskop. Prova också att lägga några belastningsmotstånd mellan utgången och jord, t ex 22 kohm 5 W från vardera ledaren till jord, och se vad du får för mätvärden då.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.