Märkström på Schneiders lamputtag...

14 jun 2016 20:07 #1 av Kristian Göransson
Godkväll

Kom att tänka på en av uppgifterna som jag skulle lämna in när jag läste för att ta ut min behörighet, i den uppgiften fanns en rörelsevakt med en potentialfri utgång som tålde 2 ampere. För att få rätt på uppgiften var jag tvungen att säkra av den grupp som belastade den potentialfria utgången med en 2 amperes säkring för att skydda rörelsevakten. Detta har jag inga problem med att acceptera eftersom jag inte annars kan garantera att ytterligare belastning som överstiger just den märk strömmen annars kan läggas till i framtiden.
Nu till mitt, eller allas, lilla dilemma.... Schneiders lamputtag har en märkström på 6 ampere, jag har aldrig varit med om att det sätts 6 amperes säkringar på belysningsgrupper, men hur kan jag annars garantera att uttaget inte belastas med mer än den max angivna märkströmmen?
Finns det någon annan som haft dom här tankarna tidigare och som kanske luskat ut vad som gäller?

ecatalogue.schneider-electric.se/Product...id=82944&navoption=2

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jun 2016 20:16 #2 av Stefan Ericson
Det innebär att lampan inte få förbruka mer än 6A. Det är ovanligt med sådana lampor i hem. En lågenergi lampa kanske tar 0.03A.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

14 jun 2016 20:17 #3 av Richard
Varför säkra till 2A? Rätt svar borde ha varit att armaturerna kopplades via en kontaktor/relä.

Lampstickproppen belastar man inte med mer än 6A.

Dock något att tänka ifall man kopplar in en kraftig armatur eller likn.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

14 jun 2016 20:17 #4 av Fredrik Å
Det kan du ju inte. Men man får ju se till vad som är rimligt tänker jag. Det är ju inte super vanligt med ljuskällor i våra hem som drar >912 W.

14 jun 2016 21:21 #5 av Electrum
Och ännu ovanligare med ljuskällor på > 1380W ... :rulla: B)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

15 jun 2016 03:56 - 15 jun 2016 04:00 #6 av Bo Siltberg
Hur löd frågan och hur motiverades kravet på 2 A säkring för denna uppgift? I stort alla dylika reläer har ett krav på en maximal belastning, dessutom olika krav beroende på typ (glödis, lysrör etc). Eftersom det handlar om belysning så ställs det alltså krav på på att brukaren har koll på detta och inte skruvar i en lampa av fel typ med för hög effekt, i de fall armaturerna har en lampsockel. Det går inte att skydda reläet mot fel typ av lampa med en säkring. Och eftersom det är skyddet av apparaten i sig det handlar om så är det tillverkaren som ska ställa krav på eventuella säkringar. Den borde i så fall vara inbyggd i ljusreläet. Det handlar ju inte om ledningsdimensionering i den fasta installationen.

Om det hade funnits frågor kring säkerheten här, t.ex att ljusreläet riskerade orsaka brand i den fasta installationen om det överbelastades, då ställer elinstallationsreglerna krav på en säkring då alla farliga överströmmar ska frånkopplas.

Men det kanske finns andra sätt att se på saken också.

För lamputtag klassade 6 A är det nog så att de egentligen borde säkras 6 A... Man kan säkert ställa krav på att en enskild lampa med en lampstickpropp inte får kunna belasta med mer än 6 A. Men det finns ju lampgrenproppar. Kanske finns det en tanke bakom att det inte går att pussla ihop flera av dessa i varandra :)

15 jun 2016 06:11 #7 av Christer Djerf
Kan den lampgrenproppen vara godkänd?
Ser ut som att stickproppsänden är ojordad medans uttagsänden är jordad...:ohmy:
Följande användare sa tack: Electrum

15 jun 2016 15:25 #8 av Fredrik Å

Electrum skrev: Och ännu ovanligare med ljuskällor på > 1380W ... :rulla: B)

Helt plötsligt undrar jag hur full jag måste ha varit igår. drack ju inget trodde jag. hur fan fick jag fram 912 haha, men tack för den subtila rättelsen!:tokig:
Följande användare sa tack: Electrum

15 jun 2016 18:19 #9 av Torbjörn Forsman
Du tänkte kanske på 150 V nätspänning? Det HAR förekommit i Sverige, någonstans, någon gång i tiden, men jag vet inte var. Många radioapparater från 1930- och 40-talet, kanske även tidigt 50-tal har i varje fall ett 150 V-läge på nätspänningsomkopplaren.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder

Senaste foruminlägg