Har en anmärkning från en revisionsbesiktning som är lite knepig?
Centralen är från 80-talet byggd av en skåpstillverkare.
"PEN-skena A1C-A1M är utförd av stål och inte avsedd som N-ledare/PEN-ledare"
Det är en kat.3 så den ska åtgärdas enligt besiknigsmannen. PEN-skenan har suttit där sedan centralen byggdes på 80-talet och är väldigt besvärlig att byta ut.
Om möjligt, kontakta tillverkaren av centralen för att få denne att bekräfta eller dementera.
Annars kan du ju alltid fråga besiktningsmannen vilka fakta han bygger anmärkningen på.
Det finns inget stöd för att tillämpa nu gällande föreskrifter eller standard för anläggning utförd på 80-talet och då kan jag inte tänka mig att det skulle finnas något sådant krav.
Kan dock kolla i mina gula böcker på jobb imorgon. Vill minnas att just PEN-skenans material inte är behandlat i tidigare föreskrifter.
Jag kikade i SIND-FS 1978:6 (som i princip gällde fram till 1988) och där står i kapitel II, A1, § 6, punkten i, enbart med koppar eller aluminium som alternativ. Det står dock inget specifikt förbud mot andra material, vad jag kan hitta.
Du har rätt Christer. Problemet är bara att i praktiken så skulle det vid misslyckande av motivation från besiktningningsmannens sida handla om en fråga där ord står mot ord. I det läget så har besiktningsmannens ord företräde då denne är auktoriserad enligt försäkringsbolagets krav, EN, vilket inte installatören är. Det är alltså inte förrän besiktningsmannen själv väljer att inte tro på anmärkningen som den släpps och för att denne ska tro på att släppa anmärkningen så kan man behöva ha något att komma med annat än "Bevisa det!". Till exempel att man kikat i tidigare föreskrifter och inte hittar något stöd för anmärkningen.
Sen när det gäller anmärkningar så är det inte heller så att det krävs att besiktningsmannen följer vad som var tillåtet förr utan istället vad som avtalats med försäkringsbolaget. Till exempel kan EN kräva att en knoppledningsinstallation tas bort eller ur drift, inte för att den är olaglig, utan för att den kan vara en brandrisk helt enkelt. Samma gäller för delbara PEN-plintar.
Enligt §21a Material och minimiarea gäller;
Ledare skall bestå av koppar, aluminium eller annat lämpligt material med nödvändig ledningsförmåga och hållfasthet.