…där författaren beskriver ”Once I got a projector (Epson EH-TW3200) connected to my surround amplifier I had a problem with hum in the speakers, and some nasty flickers because of bad HDMI signal quality. While connecting the HDMI between the surround amplifier and the projector I noticed a small spark when the metal on the HDMI cable connector came in contact with the metal on the receiver.
The setup with hum:
Projector (Epson EH-TW3200): Grounded
15M HDMI Cable
Surround amp: Not grounded (double isolated)
Media PC: Grounded
Sub: Grounded
I live in a pretty new house with 400V TN (terra neutral) grid. This is common in europe, but not so common in historically in norway.
I tried a small hack with tape on the safety ground on the wall power plug to the projector. Then the problems with flicker and hum went away. But I dont like having disconnected ground for safety reasons so i thought up this ground isolator:
It is pretty ugly, but it will connect the ground during a failure and trigger the earthfault circuit braker in my house. It is basically the same as a Zink Saver used for boats, but they have much more powerful diodes.”
Kan detta verkligen vara ett bra sätt att lösa störningsproblem i multimediaanläggningar?
Martin, det här med störningar är inte så lätt. På 70 talet brukade service killarna tabort jorden till en maskin om det inte fungerade. Så det är ganska känt att störningarna kommer via jorden.
Jag har inget jordat utag till min elektronik. Mella DVD och TV så har jag optisk kabel, lika dant till suround systemet. En scart mellan TV och DVD. Mina Alto TS115W har jordad stickpropp. Det är dom enda jodade. Det enda jag har problem med är en keyboard från 80 talet. Den har en transformator med rippel, då brummar det. Hade tänk byta den mot en switchad.
Jag vill nog hävda att det inte kan anses tillåtet att koppla in t ex dioder i serie med skyddsjord.
Däremot kan man ibland se spolar för HF-avstörning i serie med skyddsjorden i apparater, ofta är det då en gulgrön 0,75 eller 1,5 mm2 RK som är lindad några varv runt en ferritkärna.
Om man får den typ av problem som beskrivs i ursprungsinlägget så är det ofta i grund och botten frågan om någon felaktig utrustning - t ex en switchad nätdel med genomslag i en störningsskyddskondensator.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Nu har jag inte läst dessa sidor så noga, men av en bild där verkar det som om de helt enkelt kopplat bort skyddsjorden. Det är naturligtvis farligt. De bör i så fall använda en fulltransformator godkänd för skyddsseparation. Då kan jag mycket väl tycka att det är en bra lösning. Tyvärr tillåter dagens regler endast en (1) apparat per transformator, men under kontrollerade former bör man kunna ordna en lokal jord mellan apparaterna.
Signalsidan är jag inte så hemma på, men kan tänka mig att det ibland kan uppstå problem om apparaterna inte har en gemensam jordpotential, alltså där galvanisk separation inte fungerar.
Jag kan tänka mig att riskerna med att koppla bort skyddsjord anses mindre i länder där nätspänningen håller sig kring 100-120 V (t ex Japan och USA) än i våra trakter där vi rör oss med dubbelt så höga spänningar.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
El är lite av en religion och man kan stånga sig blodig mot felaktiga ider. Predika sanninigen är ett kall och bara hålla på. Det brukar jag ängna mig åt.
Bo Siltberg skrev: Tyvärr tillåter dagens regler endast en (1) apparat per transformator, men under kontrollerade former bör man kunna ordna en lokal jord mellan apparaterna.
Egentligen så skulle detta inte vara ett problem att ansluta fler apparater under förutsättning att man säkerställer att isoleringen inte blir skadad, att eventuella utsatta delar är förbundna med isolerade ledare som inte är förbunden med jord eller kretsar utanför skyddsseparationen (gäller givetvis inte för klass-II materiel) samt att det finns någon typ av anordning som bryter strömmen vid dubbelt isolationsfel av olika polaritet. Det krävs dock att någon som har fått en instruktion gällande installationen beskaffenhet övervakar anläggningen, någonting som rimligen borde gå att lösa.
I praktiken så innebär detta att man ansluter alla apparater till samma sladdställ i jordat utförande samt förklarar för de som använder installationen att inte ansluta andra apparater från andra kretsar till installationen. Använder man sig av enfasig trafo så kan man använda vanligt överströmsskydd som vilket då behöver bryta inom 0,4 sekunder (lite osäker på detta dock eftersom fasspänningen relativt jord enbart borde vara 115V vid enfasig skyddsseparationen vid 1:1 av 230V vilket ger 0,8 sekunders frånkopplingstid). Gällande kapacitansen så finns en princip som säger att produkten av spänningen och längden inte bör överstiga 100000. Det ger att vi vid 230V kan ha en utsträckning av nätet på max 100000/230V = 434m.