Stora tråden om symboler på kretsscheman (apparatskåp etc)

21 jan 2016 20:46 #1 av Electrum
Vad sägs om en tråd där vi dryftar allt möjligt om schemaritning och schema-förståelse?

Jag tänker att tråden gärna får fyllas på med nya funderingar allteftersom någon har något att diskutera.

En sån där tråd som flera kan använda för att få svar på något och alla andra läsa och förhoppningsvis snappa upp något nyttigt ifrån då och då.

Så jag börjar med denna som jag stötte på idag.
En trefas cirkulationspump, med två saker på matningsledningen som jag blev aningens fundersam över.
Eller tja, ena apparaten är jag nog rätt så klar över vad det är, men andra andra ...hmmm...

Bild:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2016 21:46 #2 av Richard
Menar du säkringen och motorskyddet?
Följande användare sa tack: Electrum

21 jan 2016 22:27 #3 av Electrum
Ja precis.
Något sådant tänkte jag också.

Motorskyddet är väl det närmast motorn, och den där "fyrkantspulsen" anger väl att motorskyddet har termisk utlösning.
Men I> är jag osäker på vad det betyder. Är det något med öveström? (logiskt sett borde det väl vara det )

Men sen de andra symbolerna, som är längre bort från motorn.
Är det säkring?
Jag känner liksom inte igen det sättet att rita ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL

22 jan 2016 05:41 #4 av Bo Siltberg
Jo den betecknar "överström".
Varianten till vänster med dubbla streck i vinkelsymbolen vet jag inte, extra snabb eller nåt?
Symbolen till vänster tolkar jag för övrigt som separata enheter, ett överströmsskydd som påverkar en extern brytare.

22 jan 2016 06:05 #5 av Electrum
Jag hittar denna bild på nätet, som har lite förklaringar skrivna.
Jag blir ändå inte helt säker på vad allt betyder. Tex skillnad mellan > och >>

22 jan 2016 06:24 #6 av Electrum
Och på tyska wikipedia så finns denna bild och text:
de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Schaltze...ektrik/Elektronik%29

Dreipoliger Motorschutzschalter mit Unterspannungsauslöser und thermischen sowie magnetischen Überstromauslösern und manuellem Auslöser
som jag översätter med min risiga tyska till:
Trepoligt motorskydd med underspänningsutlösning och både termiskt och magnetisk överströmsutlösning. Samt manuell utlösare.
Här är det ju enkel > men ungefär samma textbetydelse.

Så där väldigt klokare blev jag alltså inte. :)

22 jan 2016 10:10 #7 av Torbjörn Forsman

Electrum skrev: Jag hittar denna bild på nätet, som har lite förklaringar skrivna.
Jag blir ändå inte helt säker på vad allt betyder. Tex skillnad mellan > och >>

Rent allmänt betyder > "större än", och >> "mycket större än". I det här sammanhanget så uppfattar jag dem som överströmsutlösning respektive kortslutningsskydd.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

22 jan 2016 14:46 #8 av Olle Andersson
Nu är inte jag högspänningsmästare här men brukar inte I> vara inställningsvärdet på startsteget och I>> värdet för momentansteget?

22 jan 2016 16:14 #9 av Electrum

Bo Siltberg skrev: Jo den betecknar "överström".
Varianten till vänster med dubbla streck i vinkelsymbolen vet jag inte, extra snabb eller nåt?
Symbolen till vänster tolkar jag för övrigt som separata enheter, ett överströmsskydd som påverkar en extern brytare.

Jag var bara och kollade lite snabbt på jobbet, och identifierade ett ganska normalt funtat motorskydd, men tyckte vid den snabba kollen att det sen inte fanns något mer fram till matningen från huvudbrytaren.

Men på måndag, eller kanske i helgen t.o.m så ska jag fixa och bygga om lite där, så ska jag nog kunna reda ut ifall det är något till enhet där.

Men fortsätt gärna att diskutera i tråden, väldigt gärna.
Ju mer jag vet när jag väl gräver i skåpet desto bättre! :)

22 jan 2016 18:12 #10 av Bo Siltberg
Symbolen |> är benämnd overcurrent som defineras enligt SS 436 40 00 som

överström
overcurrent
ström som är större än märkströmmen
ANM – För ledare anses märkströmmen vara lika med ledarens belastningsförmåga.
[826-11-14]

Det innefattar alltså både överlastströmmar och kortslutningsströmmar, ett överströmsskydd hanterar ju båda.

22 jan 2016 18:28 - 22 jan 2016 18:40 #11 av Michell Martic
Pilarna anger olika nivåer av övervärden på den mätta storheten. Ganska vanliga beteckningar inom reläskydd. Är pilarna omvända så anger det undervärden.
Exempelvis:
U< = underspänning steg 1
U> = överspänning steg 1
f<> = under- och överfrekvens

Använder man enbart I> så anger det normalt överström.
Blir det en I>> så ska det beteckna kortslutningsström.
Har man sedan en I>>> så vore det nog lämpligt att komplettera med t>, t>> och t>>> för att det ska finnas någon poäng med det hela. Poängen med olika strömmar är att skydden har olika tider för tripp.

I Sverige har man dock vanligtvis andra koder för skydden inom reläskyddssammanhang, exempelvis ISm för ett överströmskydd. Se exempelvis sidan 13 i detta dokument . Dock inte alls det som var frågan. På sidan 15 kan man dock se exempel på användning av >, >>, >>>.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Electrum

25 jan 2016 22:31 #12 av Electrum
Idag har jag jobbat i skåpet ifråga och bl.a. tatt bort motorskyddet.
Och ingen enhet satt vare sig innan eller efter motorskyddet.
Utan det var huvudbrytare -> motorskydd -> motor (circ.pump).

Så inte blev jag något klokare nu heller. :huh: :oops:

I fördelningen på våningen under satt det förvisso 3x16A diazed som matning till detta AS. Men det kan ju knappast vara dessa som var inritade i ritningen. Och skulle så vara så skulle inte ritning stämma med verkligheten.

Jag skickar upp två bilder på motorskyddet, ett "vanligt" telemeqanicue. Symbolen på sidan stämmer väl överens med ena symbolen i kretsschemat.

Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

26 jan 2016 09:26 #13 av Stefan Ericson
När vi gick med i EU, så började japanska maskiner komma med den typen av motorskydd.

27 jan 2016 20:03 - 27 jan 2016 20:04 #14 av Niklas
Kretsschemat är väl inte riktigt rätt då.
Men en GV2:a får man använda både som motorskydd och kortslutningsskydd, Kommer inte riktigt ihåg men är för mig att det finns något om max för-säkring, typ 63A eller något.

27 jan 2016 20:21 - 27 jan 2016 21:09 #15 av Michell Martic
Som Bo vart inne på tidigare så är en kortslutningsström också en överström så nog kan schemat stämma. Eller du tänkte på något annat än markeringen I>?

EDIT: Förresten, om kortslutningsströmmen i anläggningen inte överstiger lägsta brytförmågan så ska det inte krävas någon försäkring.

I detta fall så verkar ICS vara 100% av ICU

ICU - Current Ultimate Breaking Capacity - Klarara att bryta men funktion kan inte längre garanteras
ICS - Current Service Breaking Capacity - Klarar att bryta med bibehållen funktion
ICC - Current Conditional Shortcircuit Breaking Capacity - Förväntad högsta ström i punkten där utrustningen är ansluten
Följande användare sa tack: Marcus

27 jan 2016 20:31 #16 av Niklas
Jag menar som "Elcentrum" var inne på att det är ritat som att det är två apparater, men i verkligheten bara monterat en apparat. Skåpbyggaren kanske rationaliserade bort en som inte behövdes, eftersom han hade en som kunde fixa att skydda både motor och kabel.

27 jan 2016 21:17 #17 av Michell Martic

Sidan laddades på: 0.222 sekunder