Tjena! Går just nu på valv och ett problem har uppstått som vi inte hittat en bra lösning på hittils..
När vi sticker ner kablen till dosorna i betongväggarna som redan är gjutna så får vi inte ut kablen ur dosan utan att behöva springa ner, vilket tar både tid och ork, och jag undrar hur ni andra gör för att få kablen att åka ur dosan utan att behöva springa ner och peta ur den för hand.
Det enda vi kommit på var en böjd wellpapbit i dosan,som inte funkade då det är så förbannat blöt där nere då valvet ångas... någon med ett förslag ?
För mig funkar det oftast att peta ner slangen så att den följer sin "naturliga böjning" ut ur dosan om du förstår vad jag menar . Trilskas det brukar det räcka med att tejpa ihop ändarna på FKn till en liten spets.
Klipper av ca 20cm slang med sekatören.
Striker ner 16 slangen i 20 rör ibland kan man behöva peta lite upp och ner för att lyckas få ner fk / data tråd i dosorna. mm.
Annars så gjorde vi som så oftast att vi körde på och lämnade en liten 5cm? snutt som knunde fjädra mellan valv och väggform så att säga. Sen gick vi ner och petade allting rätt så att man såg att det kommit ut ur dosor. La tändtrådar rätt och märkte upp etc.
Att köra med tvinnad kabel underlättar faktiskt. Sen så går det ju "sno" lite kabel från kopplingsdosan om de skulle vara lite tajt någonstans.
Annars något varv med tejp i änden brukar funka fint. Nästa IA kloss som är värre.