Mellan L(ledare) 398-401 V varierar vid olika mättillfällen
Mellan L1, L2, L3 och N(nollan) 228 - 231 V varierar vid olika mättillfällen
Mellan L1, L2, L3 och (jord) 228 - 231 V varierar vid olika mättillfällen
Mellan N(nollan) och (jord) 0 V
Jag undrar om det bara är att lägga om två av faserna om den tänkta bandsågen går åt fel håll.....??
Avsikten är att koppla vit vit vit(faserna) i det befintliga uttaget(som varit tvättmaskin tidigare) till svart brun grå i EECuttaget, blå till blå, gröngul till gröngul i EECuttaget
(jag vet inte hur de tre faserna ligger i tid - därav bara L i bilden)
Är jag fel ute....någonstans....?
Alla tips...förmaningar mm. är välkomna....! !
Ta dit en elektriker som får kontrollera så att du har rätt fasföljd i uttaget, därefter kontrollera om bandsågen går åt rätt håll, och om inte, skifta två av faserna i bandsågen.
Men är det nödvändigt att ta dit/hit en elektriker som kollar fasföljden.....? ?
Dessa herrar är inte billiga....att tas med.
Är det helt fel att chansa på fasföljden.......av någon anledning.......??
......och om inte, skifta två av faserna i bandsågen.........
Vad kan det bli för fel om faserna inte är i turordning från början....? ? !
Last edit: 05 jan 2016 13:10 by Basil. Orsak: komplettering
Det fixar en elektriker på en halvtimme, och de brukar inte vara dyrare än vilken annan hantverkare som helst. Det är alltid fel att chansa på fasföljden, särskilt när det handlar om farliga maskiner som sätts i rörelse. Problemet med att ändra i kopplingsdosan är att det alltid kanske kommer att vara fel i uttaget, vilket kan bli nya problem den dagen du får för dig att stoppa in en annan maskin i uttaget. Elektrikern kan även förutse eventuella andra problem som man bara ser på plats, t.ex. att det behövs ny förskruvning som dragavlastning i uttaget, att uttaget är rätt avsäkrat och så vidare.
Problemet med att ändra i kopplingsdosan är att det alltid kanske kommer att vara fel i uttaget.......
Ja, det förstår jag....!
Men nu är det så att jag bor i obyggden.....och bara resa hit för detta kommer att kosta skjortan.
Kan jag anta av ditt svar att jag kan koppla in tillfälligt som redovisats trots att det kan vara fel
fasordning för att köra bandsågen till jag har mer användning för elektrikern....i sommar för en större
installation av soleltakpaneler....?
Kan jag själv lägga faserna rätt om jag har en fasprovare...? ?
Mja, att koppla in det tillfälligt är ju alltid en lösning, men som tyvärr alltför ofta blir mer av en permanentlösning.
Kan jag själv lägga faserna rätt om jag har en fasprovare...? ?
Du svarar ganska bra på det själv..:rulla:
Teoretiskt kan du det med en fasprovare, rent praktiskt tycker jag fortfarande du ska ta dit en elektriker, det finns elektriker i obygden också!
Basil. Två fel tarbort varandra. Min erfarenhet är att elektriker brukar ha svårt för att få faserna rätt. Dom har sällan med sig fasföljdprovaren. Den ligger på firman.
Det du måste vara säker på, är att få skyddsjorden rätt. Om du kopplar är du själv ansvarig. Om du själv dör, så är det nog ingen som bråkar med dig. Om någon annan, så är lagstiftnngen hård.
På en bandsåg så borde det vara lätt att avgöra om den går åt rätt håll. Jag skulle nog låssa sågbandet inan prov.
Du måste ha ett mororskydd också.
Detbrukar sitta på bandsågen direkt.
Om faserna ska kollas och få hela fastigheter rätt, så måste det kollas i centralerna först och det är troligtvis inte mer än 50% chans att det är rätt från nät leveranrören. Jag brukar va på elektriker om att se till att hela verkstäder får rätt fasföljd, så man slipper vända faser.
Om du bara har ett utag är det tveksamt att lägga ner den här energin på det.
Så det går att göra som du tänkt
Stefan Ericson skrev: Basil. Två fel tarbort varandra. Min erfarenhet är att elektriker brukar ha svårt för att få faserna rätt. Dom har sällan med sig fasföljdprovaren. Den ligger på firman.
Det du måste vara säker på, är att få skyddsjorden rätt. Om du kopplar är du själv ansvarig. Om du själv dör, så är det nog ingen som bråkar med dig. Om någon annan, så är lagstiftnngen hård.
På en bandsåg så borde det vara lätt att avgöra om den går åt rätt håll. Jag skulle nog låssa sågbandet inan prov.
Du måste ha ett mororskydd också.
Detbrukar sitta på bandsågen direkt.
Om faserna ska kollas och få hela fastigheter rätt, så måste det kollas i centralerna först och det är troligtvis inte mer än 50% chans att det är rätt från nät leveranrören. Jag brukar va på elektriker om att se till att hela verkstäder får rätt fasföljd, så man slipper vända faser.
Om du bara har ett utag är det tveksamt att lägga ner den här energin på det.
Så det går att göra som du tänkt
Du e rolig du Nätleverantörer samt elektriker, dessa ska man inte lita på :smack:
Lars, där har du helt rätt. Jag litar aldrig på en elektriker. Jag mäter alltid spänning och fasföljd och är elekteikern kvar får han vända faserna, annars gör jag det själv.
Men jag skulle vilja att alla elektriker höll reda på fas och nolla och fasföjden.
Upp till kamp för det!
Rickard, möjligt. Min 10 000kr Fluke klarar det inte. Det blev jag besviken på. Själv har jag en gamal mekanisk från 60-70 tal. Den kan inte gåsönder och visa fel. Den är jag rädd om.
Men jag tycker nog inte att Stefan är helt fel ute här.
Faktum är ju att det föreligger fel fasföljd i många fastigheter, och detta är för det mesta beroende på slarviga elektriker.
Och sen är frågan vad som är bäst att göra ifall man upptäcker fel fasföljd?
Vänder man den rätt så uppstår ju problemet att allt 3-fas inom fastigheten börjar snurra baklänges.
Och hur noga du än frågar kunden/fastighetsägaren om vad för trefasmaskiner som finns så kan du ge dig den på att det glöms någon sak.
Det kan vara VP, vedkapen som lånas ifrån svärfar en gång per år, djupvattenpumpen, osv osv.
Så själv finner jag det väldigt vanskligt att börja rätta till fasföljden i en fastighet där det redan är fel.
Stefan Ericson skrev: Lars, där har du helt rätt. Jag litar aldrig på en elektriker. Jag mäter alltid spänning och fasföljd och är elekteikern kvar får han vända faserna, annars gör jag det själv.
Men jag skulle vilja att alla elektriker höll reda på fas och nolla och fasföjden.
Upp till kamp för det!
Då måste du råkat ut för många klåpare?
Detta ingår ju i egenkontrollen.
Förutom det jag skrev om att det nog finns rätt många hus med fel fasföljd i, så tror jag vidare att det blir alltmer ovanligt. Jag tror både elektriker likväl som nätägare har blivit alltmer noggranna.
Fel fasföljd återfinns främst i äldre fastigheter, och är nog relativt ovanligt på det som byggts de senaste tiotals åren.
Men faktum kvarstår, det är inte helt okomplicerat att bestämma sig för vad man ska göra om det visar sig att en befintlig fastighet är ansluten i fel fasföljd.
Elecrum, jag har inte ens kollat min kåk. Den är gjord på slutet av 70 talet. Det enda jag har som är känsligt, är vatten pumpen. När jag installerade fick jag faserna rätt, men för att vara säker provade jag med fel fasföljd också.
Problemet är att två fel tar bort varandra. Som jag ser det måste man börja med servicen och sedan mot utagen. Om ingen har nytta av det så är det nog ingen mening med att hålla på med det. Vid nyinstallation är det lika lätt att göra rätt som fel. Hålla färger enligt rekomendatoiner. Det är nog mindre och mindre utrustning som använder 3 fas motorer i hem i dag.
Stefan Ericson skrev: Lars, det är nog vi maskininstallatörer, som står för dimmetionering och kontroll. Om du bara viste hur mycket fel jag set elkillar göra.
Projekterar, dimensionerar själv samt utför alla kontroller vid ett projekt och så har vi jobbat sen jag öppnade eget 2005. Jag skulle aldrig lita på en dimensionering som t.e.x ni utförde
Som vanligt är det priset som styr.
Lars, elektrikern brukar ringa till maskn nasaren. Tjejen på service avdelningen brukar kunna svara på vilka säkringar en maskin behöver. Der brukar fnnas tabeller för maskin typerna. Förhoppningsvis är elen fram dragen innan installatören kommer. Långt ifrån säkert. Men service cheferna brukar vänta tills kunden säger att det fins el fram. Dom flesta skruvar inte i säkrigarn. Kunden får inte slåtill huvudbrytaren innan installatören kommer. Det har mig veterligt bara hänt en gång i slutet på 90 talet.