Tänkte kolla hur ni gör när du sätter upp handdukstorkar. Vi leker med tanken att kunden vill sätta upp en ny handdukstork i närheten av ett 230v uttag. Följer man instruktionerna som medföljer handdukstorken krävs allpolig brytare och såklart jfb. MEN funkar det med stickpropp på handdukstorken och sedan in i uttaget? "räknas det som allpolig brytare?"
Vägguttag är likvärdigt med allpolig brytning gällande själva brytningen. Kommer handdukstorken med förmonterad stickkontakt?
Sen ska man kanske fundera på var man sätter det där uttaget också då jag antar att vi är i ett fuktigt utrymme, exempelvis badrum (se del 701 i SS 436 40 00).
Sitter det brytare i torken så skulle inte jag montera separat brytare. I min värld skulle denna enbart ha en funktion vid service och underhåll och då skulle jag nog välja att bryta hela gruppen oavsett.
I föreskrift finns det väl inget krav på allpolig brytning, som inte går att likställa med möjligheten att bryta med gruppens säkring i en vanlig bostad?
Men om tillverkaren av handdukstorken skriver i monteringsanvisningen att den ska föregås av allpolig brytning, vad gäller då?
(PAX-fläktarna har väl något sådant skrivet?)
PAX löser det på så sätt att man kan köpa till en liten vippbrytare som man, genom ett litet ingrepp, kan installera inuti fläkten. Denna brytare får då samma funktion som brytaren som ofta sitter förmonterad på patronen på handdukstorken.