Hjälp med att koppla uttag till köksfläkt!

18 nov 2015 18:39 - 18 nov 2015 20:19 #1 av Jonas
Ska koppla ett uttag för en köksfläkt åt en kund. Blir utanpåliggande. Kunden vill bestämt att jag tar ström från en takdosa och går med kabel list till köksfläkten. Nu är det ett gammalt hus, med alla möjliga färger på trådarna. Men centralen är lite nyare, med automatsäkringar. Såg idag att jordfelsbrytarn var förbi kopplad.

Men nu till min lite brådskande fråga!
Har mätt i takdosan och har en fas och 3 st trådar som var ihop kopplade. Summrade mellan Pe skenan i centralen och en av trådarna var jord. Summrade samma tråd till N skenan och det var kontakt där med. Hittade ingen koppling mellan Pe och N skenan som tyder på att det är TN-C system. Men det är det kanske? Med tanke på att det är ett gammalt hus.

Hur skall jag koppla uttaget??

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 nov 2015 19:43 #2 av Stefan Ericson
Dra åt noll skruven!

18 nov 2015 20:35 #3 av Bo Siltberg

Jonas skrev: Hur skall jag koppla uttaget??

Vad menar du?? Är du inte elektriker/elinstallatör?

18 nov 2015 22:03 - 18 nov 2015 22:06 #4 av Electrum
Du ska hitta fuljordningen (-arna) som finns någonstans i anläggningen, sen ska du koppla in JFB som det ska och slutligen kopplar du in uttaget till fläkten på vanligt vis.

Och så ska du göra tvärtom som vad Stefan skrev, kolla så nollskruven är lossad/borttagen. Men det där kan du väl, hur det hänger ihop med JFB.
är du det allra minsta osäker så måste du be din behörige som du arbetar under hjälpa dig.
Annars kan du bränna upp saker för kunden för tiotusentals kronor.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: puttrix

19 nov 2015 05:27 #5 av Bo Siltberg
Du kan inte identifiera skyddsjord genom att sumra den, möjligen mäta resistansen tilsammans med en visuell kontroll. En summer kan reagera på den "jord" den "ser" via en lampa till nollan, dvs det kan vara en tändtråd!

Din beskrivning av "en fas och tre sammankopplade trådar" går heller inte att förstå för att kunna ge några gissningar.

Den förbikopplade JFBn kan behöva granskas. Är den förbikopplad så måste nollan också vara det.

21 nov 2015 15:53 #6 av Jonas
Fick bli en utanpåliggande list från en kopplingsdosa, så nu är uttaget kopplat.
Det var det smidigaste och snabbaste sättet.

Finns ingen noll skruv mellan PE och N skenan i centralen.
Mätte mellan PE skenan och N skenan och det var krypströmmar där emellan.
Huset är gammalt dvs gamla element som säkert har legat bakom att "någon" valt att koppla förbi jfb.

Tror tyvärr inte kunden är beredd att betala för att koppla in jfb, eftersom det kommer innebära att dra om många trådar. Och rören i taken går hur som helst.
Är själv inte så sugen på att ta det jobbet.

21 nov 2015 18:43 #7 av Stefan Ericson
Jonas, svara på Bo:s fråga om du är elektriker!

21 nov 2015 19:10 #8 av Bo Siltberg
Finns det en fungerande skyddsjord i detta hus??

22 nov 2015 13:18 #9 av Niklas Karlsson
Kanske ska införas behörighetskrav för konton på detta forum?

22 nov 2015 16:37 #10 av Jonas
Jag är elektriker och har bb1. Arbete utöver befintliga gruppledningar dokumenteras av min överman.

Vad är det ni inte förstår??
Ville bara ha tips av någon erfaren ELEKTRIKER som kanske har tips vad han brukar göra.

22 nov 2015 18:08 #11 av Stefan Ericson
Jonas, ok.
Jag har hjälpt en kompis med ett gamalt hus. Min rekommendation var, riv ut all gammal el. Det gör han inte. Han ville ha en ny spis inkopplad. Jag kopplade om centralen för att PE och N var fel kopplad. Han kopplade in spisen själv. Jag sa åt honom att lägga en knuten näve på spisen och den andra på diskbänken. För att jag vill inte ha hans söta Karin grillad.
Elektriker brukar inte gå in i sådana hus.
Jag har varit på 40 tals kåkar där isolerng ramlar av ledningar så fort man petar på dom. Plast slang träs på.
En elektriker ska veta var PE och N ska vara i ett väggutag.

22 nov 2015 19:56 #12 av Jonas
Nu menade jag inte vars jag ska koppla L, N och PE i ett uttag. Kanske formulerade mig klumpigt och fel i mitt första inlägg.
Det jag ville veta när jag skrev "hur skall jag koppla uttaget".

Var vad som är lättast. Eller vad ni brukar göra. Har inte jobbat så mycket i gamla hus. Men tänkte att ni som är erfarna här,kanske har lite erfarenhet hur tex gamla vp rör i tak brukar se ut och om det brukar vara problem att dra igenom nya kablar i dessa.

Men nu gick jag med en utanpåliggande kabel pga att jag tyckte det gick snabbare än att börja ge sig på de gamla rören i taket.

Men hursomhelst ville jag egentligen bara ha snabba tips å råd. Var en klumpigt ställt fråga så kanske därför de flesta gick till motattack.
Men om detta inte är ett forum där nybörjare som jag kan ställa frågor så får jag väl hitta något amatör forum, så ni proffs kan hålla er till mer normala frågor, som ligger över min kompetensnivåB)

22 nov 2015 20:28 - 22 nov 2015 20:29 #13 av Electrum
Förstainlägget på tråden var dels lite rörigt, det kändes också som att det saknades en del grundläggande förståelse, och det tycker jag fortfarande gäckar mig.
Som exempel:

Jonas skrev: ...Har mätt i takdosan och har en fas och 3 st trådar som var ihop kopplade. Summrade mellan Pe skenan i centralen och en av trådarna var jord. Summrade samma tråd till N skenan och det var kontakt där med. Hittade ingen koppling mellan Pe och N skenan som tyder på att det är TN-C system. Men det är det kanske? Med tanke på att det är ett gammalt hus.

Har du ägnat en enda tanke på vilken väg nollan i hela huset kommer?

I alla fall som du beskriver det, så skulle jag själv bli jätteorolig och i princip på stört ta ur huvudsäkringarna tills detta är utrett.

Särskilt som det också finns en misslyckad JFB-inkoppling i centralen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

22 nov 2015 22:34 #14 av Jonas

Electrum skrev: Förstainlägget på tråden var dels lite rörigt, det kändes också som att det saknades en del grundläggande förståelse, och det tycker jag fortfarande gäckar mig.
Som exempel:

Jonas skrev: ...Har mätt i takdosan och har en fas och 3 st trådar som var ihop kopplade. Summrade mellan Pe skenan i centralen och en av trådarna var jord. Summrade samma tråd till N skenan och det var kontakt där med. Hittade ingen koppling mellan Pe och N skenan som tyder på att det är TN-C system. Men det är det kanske? Med tanke på att det är ett gammalt hus.

Har du ägnat en enda tanke på vilken väg nollan i hela huset kommer?

I alla fall som du beskriver det, så skulle jag själv bli jätteorolig och i princip på stört ta ur huvudsäkringarna tills detta är utrett.

Särskilt som det också finns en misslyckad JFB-inkoppling i centralen.

Mätte i takdosan om det fanns en fas,N och jord. Eftersom jag tänkte koppla in uttaget där. Fanns 2 svarta trådar, en var (L) sen fanns 3 vita trådar, ihopkopplade. Lödda och sen tejpat runt med tygtejp. Särade på dessa och mätte mellan dessa och en kabel som jag kopplat i PE skenan. 1 av dessa vita hade direktkontakt med PE skenan. Sen mätte jag alla vita trådar igen fast nu till N skenan. Och 1 av trådarna hade direktkontakt dit. Samma vita tråd som hade kontakt till PE. Tänkte då att det måste vara en nollskruv mellan PE och N. Men det var det inte.
Dom 2 andra vita trådarna gick säckert vidare till nästa takdosa.

23 nov 2015 06:08 #15 av Electrum
Men du tycker det borde vara TN-C in, att det verkar vara så.
Men hittar ingen bygling PE-N i centralen, då måste du ställa dig frågan var PE och N går ihop.

På din beskrivning får man känslan att det sker någonstans ute i anläggningen efter centralen.

Detta är i så fall helt olagligt, MYCKET dåligt och rent livsfarligt. Meddela nätägaren detta så är anläggningen bortkopplad och plomberad innan dagen är slut!

23 nov 2015 11:35 #16 av Jonas

Electrum skrev: Men du tycker det borde vara TN-C in, att det verkar vara så.
Men hittar ingen bygling PE-N i centralen, då måste du ställa dig frågan var PE och N går ihop.

På din beskrivning får man känslan att det sker någonstans ute i anläggningen efter centralen.

Detta är i så fall helt olagligt, MYCKET dåligt och rent livsfarligt. Meddela nätägaren detta så är anläggningen bortkopplad och plomberad innan dagen är slut!

Tycker å tycker, skrev väl mest bara för att min första tanke var att det kanske var så.

Jo alltså det var det jag menade dåföre, att det finns en sammankoppling ute i anläggningen. Skrev ju de men det kanske var dåligt formulerat. Kanske därför "någon" här hackade på min summring.

Hursom helst vet jag att det är olagligt och det är inte jag som gjort detta. Det är ett gammalt hus.
Ska meddela nätägaren!!

23 nov 2015 17:03 #17 av Stefan Ericson
Jonas, det får finnas nybörjar ekektriker här. Det jag är rädd för är att brorduktig kommer in här och att det slutar med att han grillar sig själv eller någon annan.

23 nov 2015 17:24 #18 av Bo Siltberg
Av det du beskriver så finns det all anledning att granska denna anläggning. Det är kanske inte nätägaren som ska kontaktas då, utan i första hand anläggningsägaren (innehavaren). Försök sälj in en ordentlig besiktning så att jordfelen kan åtgärdas.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

23 nov 2015 17:29 #19 av Stefan Ericson
Jag håller med Bo. Om det slutar med bortkopplad anläggnin, så tror jag att det blir svårt att få betalt för nerlagt jobb. Jag tycker Jonas har beskrivit varför JFB löst.

23 nov 2015 17:52 #20 av Electrum
Jag menade absolut inte att anläggningen borde anmälas till nätägaren.

Jag menade bara på att det kan vara så allvarliga fel i anläggningen att den skulle kunna tvingas bli frånkopplad.
Det var för att inse allvaret. Och för din kund, anläggningsägaren, borde det vara angeläget att få bort sådana grova fel, alternativt få klarlagt att det är schysst.

Sen menade jag inte heller att du gjort något olagligt.
Kanske nästan tvärtom ifall du funnit på ett allvarligt fel och påpekat detta så det blir åtgärdat.

Men det är ju inte absolut helt säkert fel. Men du fann ingen koppling från PEN -> N i centralen, och inte heller att den förbindelsen fanns genom JFB (+ alla faserna, annars är det riktigt rysligt illa).
Och finns inte denna förbindelse inne i centralen skulle det kunna vara OK om centralen matas TN-S (ja det är helt riktigt då). Men annars är det såvitt jag kan räkna ut helt åt skogen med anläggningen.

Och i såfall har jag en teori.
Att någon med för liten kunskap har försökt installera JFB, men den hela tiden löst pga någon fuljordning ute i anläggningen.
Och till sist lessnat och gått förbi JFB istället, men glömt bygla PEN-N i centralen igen.

Och i så fall, den dagen det blir glapp i fuljordningen eller någon kopplar ur något på vägen mellan central och stället där det fuljordas så kommer ögonblickligen elektronik för tusentals kronor gå upp rök.
En mycket trist händelse.
Jag har varit till ett hus där nollsläpp skedde (i en JFB), och jag kan inte räkna upp allt som pajade.
Men det var bl.a Tvättmaskin, golvvärmestyrning, TV, stereo. Ett gäng LED-drivdon, datorrouter. osv osv.

Sidan laddades på: 0.081 sekunder