Funderingarna är ursprungna ur min tankemöda när jag byggde om ett litet skåp idag.
Det finns ett större apparatskåp, och sen lite kabel till ett litet apparatskåp som endast rymde två kontaktorer/motorskydd till en tvilling-cirkulationspump. Ja en väljare för vilken pump som ska gå och indikering av vald drift var det ju också.
Och så var det draget en separat manöver till detta skåp, för detta.
Pumpmotorerna var trefas, så det var kanske en bra anledning till att ha separat manöver.
Nu är allt bytt till enfas-pumpar och jag har helt sonika rensat bort manövern och istället lagt precis rubbet på samma säkring/enfasgrupp.
Det blev helt klart enklast så. Men jag driver fortfarande två små relän och väljaren för drift och indikering.
Och allt nu på samma enfasgrupp.
Jag var verkligen i valet och kvalet om jag behövde behålla den separata manövern, men kunde inte på något vis räkna ut vitsen/säkerheten eller det smarta med detta, så jag "offrade" helt enkelt separat manöver.
Men nu till mina riktiga frågor:
Vad är anledningen till separat manöver?
När är det tvunget (i princip tvunget)?
När kan det sägas vara i princip helt onödigt?
Finns det några historiska fakta, saker som "inte gäller idag"?
Ett skäl kan vara om man har haft olika spänning för motordrift och manöver någon gång i tiden. Det har ju ibland förekommit att industrier har haft 500 V IT-nät för motordrift och t ex 220/380 eller 127/220 V TN-nät för belysning mm, då har man gärna lagt manövern på TN-nätet så att den räknas som lågspänning.
Ett annat skäl att separera manöver från motordrift även om det är samma spänning kan vara att man tar ut manöverströmmen från belysningsdelen av nätet där det förhoppningsvis inte förekommer lika mycket kraftiga spänningsdippar pga svåra startströmmar mm.
Ett tredje skäl är om man har använt likström, ev med batteribackup ,för manövern.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Ronnie Lidström skrev: Jag är inge skåpbyggare, men jag skulle tippa på att anledningen till en separat manöver är att man vill säkra den lägre?
Det måste vara en självklar anledning ibland.
I skåpet jag byggde om nu så kan det inte varit anledningen, då både manövern och kraften var 10A avsäkrade.
Manövern däremot med automatsäkring och kraften med diazed.
Ingetdera var strömkrävande, kunde varit 2A säkringar också.
Men helt utan tvekan är det mycket vettigt att ha separat manöver om kraftdelen är avsäkrad med massor med ampere, t.ex. stora motordrifter eller belysningsinstallationer.
Andreas Öhr skrev: Kunde varit bra att ha en 3-fas fram och då kunna ha en pump på varsin fas och manöver/larm på en egen?
Vid ett fel som skjuter säkringen så faller allting och man har ingen redundans.
Vid fel på en fas för ena pumpen, så klarar du köra systemet permanent på den andra och samtidigt få larm.
Vad dumt det blir om det är säkringen för manöver som fallerar då ...
Men absolut en bra idé vid vissa tillfällen, manöverkretsarna är nog i vissa fall betydligt lättare att få stor driftssäkerhet på, medan på kraftsidan kan det i vissa maskiner/installationer börja gå säkringar när motorer går tungt, eller andra mer svårförutsägbara händelser.
Vill man dubblera funktionen för att få automatisk omkoppling vid fel så bör nog sällan manöverkretsen vara den som fallerar.
Och detta är något jag faktiskt kunde ha byggt i mitt fall, då det fanns tillräckligt med ledare osv.
Då hade jag kunnat gjort en automagisk överkoppling till andra pumpen om ett fel detekterades i första.
Det är de ganska intelligenta Grundfos Magna3-cirkulationspumparna som det gäller här. Och felindikering sker oavsett av vilken orsak pumpen stannat.
Nu var det lite onödigt i detta fall ändå, då detta var ett tvillingpumpmontage och pumparna kommunicerar redan med varandra direkt, och låter den andra gå in som backup, samtidigt som larm skickas vidare till ev styrsystem.
Men nu gällde inte tråden mitt specifika fall, utan jag tänkte mer en allmänt hållen.
Och då känns det vettigt att ha i huvudet möjligheten att avsäkra manöver separat och flera olika kraft separat, för drift-säkerhet.
Vad dumt det blir om det är säkringen för manöver som fallerar då ...
Men absolut en bra idé vid vissa tillfällen, manöverkretsarna är nog i vissa fall betydligt lättare att få stor driftssäkerhet på, medan på kraftsidan kan det i vissa maskiner/installationer börja gå säkringar när motorer går tungt, eller andra mer svårförutsägbara händelser.
Vill man dubblera funktionen för att få automatisk omkoppling vid fel så bör nog sällan manöverkretsen vara den som fallerar.
Men nu gällde inte tråden mitt specifika fall, utan jag tänkte mer en allmänt hållen.
Och då känns det vettigt att ha i huvudet möjligheten att avsäkra manöver separat och flera olika kraft separat, för drift-säkerhet.
Jag bygger väl en hel del skåp och en stor anledningen enligt mig varför jag kör en ensam manöversäkring (utom att man kan säkra av mindre och ha små trådar) är att om man ska in och jobba/ändra/byta eller what ever (t.ex byta kontaktor till ena pumpen men ha igång en annan) så vill man ju inte behöva bryta manövern
Förresten, sätt larmen över slutande kontakt på reläet och ha det draget, smäller manöversäkringen eller det blir strömlöst så faller reläet och larmar :tummeupp:
Jag antar att det inte finns några tydliga "regler" för det här med separat manöverkrets.
Men hittills i tråden kan jag urskilja två starka anledningar.
1. Avsäkring, om kraftkretsarna ska ha stora säkringar så blir det svårt, krångligt och rent löjligt att ha samma säkring till styrkretsar.
Och manöverkretsen behöver inte vara omfattande för att detta ändå ska vara ett bra val. Räcker med ett litet relä, eller så.
2. Säkerhet (driftsäkerhet).
Kraftkretsarna har större risk att skjuta säkringar, manövern behöver ej slås ut då.
Vissa saker mår riktigt dåligt av att bli strömlöst, och har man dubblerade funktioner för driftsäkerhet så gäller det ju självklart att manövern ej får påverkas av fel i kraftdelen.
Vad mer kan man tänka på när det gäller detta med att separera manöver och kraft?