Trappkopplingar A-Z

17 apr 2015 08:51 #1 av Frank Larsen
Tjenix, snickaren undrar lite igen... :rulla:
Jag kollade noga med forums reglerna innan jag reggade mig här för att vara säker på att man fick vara med på ett litet hörn... och det får man om man har ett brinnande intresse för EL. :klapp:
Lite bakgrund till tråden:
Äger en villa, byggd 1961, elsystemet är vad jag kan se påbyggd och delvis utbytt i 4 omgångar.
Köpte villan 2003 och har haft elektriker hemma en gång under tiden tills nu, självklart via ett företag.
Går o småpular med att byta ut sådant som en novis har tillåtelse till... :blush:
Räknade att i VP-rören så finns det 10 olika färger på kablarna. (blå, svart, brun, grå, röd, vit, gul, gul/grön, stål, orange) Den jag kallar stål är en tråd utan skyddshölje... (jord).
Så man får mäta vid allt arbete.

Till problemet... :rulla:
I hallen finns det två uttag för taklampor, två strömbrytare finns, dessa är i sin tur kopplade via 2 samlingsdosor.
De är trappkopplade... (viket gav lite huvudbry)
Men samlingsdosorna innehåller en massa annat också...
(ytterbelysning, vägguttag osv...)
Tyvärr är det ingen "ordning" på trådfärgerna... (t.ex så är röd, blå och vit sammankopplade)
Vet ju inte om det äldre paret som bodde här innan anlitade andra än behörig elektriker... :(
I mitt fall undrar jag bara... är trappkopplingar alltid likadana?
Hittade lite info här:
Trappkoppling

När jag har bytt det som jag anser jag får så kommer det att anlitas en elektriker igen...
Centralen skall bytas ut till lite nyare än de originala skruvsäkringscentralen från 1961... :tummeupp:
Och skall försöka få dem att riva bort all "kuloledning" i tvättstuga, garage och pannrum och ersätta dem med nya infällda dosor och infällda VP-rör. De skall även koppla in en jordfelsbrytare då det saknas helt.
Här på orten har de så rysligt mycket att göra så jag får säkert själv bila i väggarna och ligga i isoleringen på vinden och dra VP-rören själv... så utför de en besiktning på mitt hjälparbete och får själva göra kabeldragning och inkoppling.

Snickare!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2015 14:18 - 17 apr 2015 14:20 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Trappkopplingar A-Z
Jag tror att det är bättre att du reggar dig på byggahus.se och reder ut detta på det forumet istället.
Det är ett mer konsumentriktat forum, där man är mer sugen på reda ut trappkopplingar och annat basic.

Bara ett tips. Här kommer det bli segt med svarsfrekvensen.


Men ang trappkopplingen, så finns det (minst) två till sätt.
Ett tillåtet och ett otillåtet, men man stöter ändå givetvis på den otillåtna trappkopplingen någon gång.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2015 14:54 #3 av Paul Wargenstahm

Electrum skrev: Men ang trappkopplingen, så finns det (minst) två till sätt.
Ett tillåtet och ett otillåtet, men man stöter ändå givetvis på den otillåtna trappkopplingen någon gång.


Om jag inte missminner mig så finns det faktiskt tre sätt att göra en trappkoppling. Den vanliga, den mindre vanliga (som fortfarande är tillåten), och så den fullkomligt vansinniga där man drar ner både fas och neutral till brytaren. Jag tror faktiskt att det finns en tråd här om dem...

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2015 15:38 #4 av Electrum

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2015 16:19 #5 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Trappkopplingar A-Z
Ypperligt tillfälle för mig att påpeka att enpolig brytning av neutralledaren är tillåtet om det finns en jordfelsbrytare med personskydd installerad, d v s 30mA. Gäller dock enbart enfasiga kretsar. Se SS 436 40 00, 530.3.2.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Tomas Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2015 16:33 #6 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Trappkopplingar A-Z
Och jag tycker det fanns en anledning till det tidigare förbudet mot att bryta nollan, och jag tycker idag att förekomsten av en JFB är en ganska blek anledning till att inte följa tidigare regler.

Alltså, det finns ju inget att vinna, men en hel del att förlora på att bryta nollan istället för fasen.


Så även om det är tillåtet idag, skulle jag aldrig komma på idén att göra så. B)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Bo Siltberg, Tomas Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2015 17:00 #7 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet Trappkopplingar A-Z

Electrum skrev: Och jag tycker det fanns en anledning till det tidigare förbudet mot att bryta nollan, och jag tycker idag att förekomsten av en JFB är en ganska blek anledning till att inte följa tidigare regler.

Alltså, det finns ju inget att vinna, men en hel del att förlora på att bryta nollan istället för fasen.


Så även om det är tillåtet idag, skulle jag aldrig komma på idén att göra så. B)


Det håller jag helt med om men det skadar inte att vara medveten om de gällande formella spetsfundigheterna heller om det kommer till diskussion i något fall.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2015 19:24 #8 av Torbjörn Forsman
Beträffande trådstartarens funderingar på ledarfärger så är den där oredan inte alls förvånande i ett hus från 1961. Före 1963 fanns det nämligen ingen nationell standard alls för ledarfärger i Sverige, på en del håll kunde elektrikerna göra precis som de ville och på andra håll hade t ex det kommunala elverket lokala bestämmelser som i bästa fall följdes.

Från 1963 och fram till omkring 1970 gällde vad som ursprungligen var gammal tysk standard i Sverige - röd skyddsjord, vit eller ljusgrå nolla, svart fas. När man behövde ytterligare färger för t ex trefasinstallationer eller tändtråd så kunde t ex blå, grön, gul förekomma.

Och efter omkring 1970 (det var en övergångsperiod som varade flera år) har man haft i stort sett moderna färger - gul/grön skyddsjord, blå nolla, svart eller brun fas. Tändtrådar, ytterligare fasledare mm kan vara t ex vit, orange eller (i utanpåliggande kablar) svart med vit rand. Numera får röd, enfärgad gul och enfärgad grön inte användas i vanliga byggnadsinstallationer pga risken för förväxling med äldre eller nyare skyddsjord.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Tomas Karlsson, Michell Martic, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2015 19:29 - 17 apr 2015 19:32 #9 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Trappkopplingar A-Z
Själv praktiserar jag inte yrket längre så jag är egentligen inte berörd av hur regelverket ser ut gällande den biten annat än att sitta på fluxio och fluxa. Vad jag dock kan skriva är att det finns ju en anledning till varför det inte varit tillåtet tidigare och varför det numera är det. Man har tydligen valt att göra en annan bedömning eller så har något annat förändrats som öppnat upp nya möjligheter. Det vill säga att den risk som tidigare fanns kanske inte finns längre.

Så vad är motivet till varför man inte tidigare tillåtet förfarandet, men idag så skulle det vara okej att tillämpa?
Vi är väl inte i tycka-branschen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2015 19:35 #10 av Torbjörn Forsman
Kan det vara så att man har försökt få till allmängiltiga bestämmelser som även går att tillämpa i IT-nät där lasterna (inklusive trappkopplingar) är anslutna mellan två faser?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2015 20:48 - 17 apr 2015 20:52 #11 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Trappkopplingar A-Z
Absolut kan det vara så. Punkten ligger under allmänna fordringar för del 53, Kapitel 53 – Bryt-, manöver- och skyddsanordningar, så den ska ju vara tillämplig för både TN-, IT- och TT-system. Men om den av något skäl inte vore tillräckligt riskfri för ett av de olika systemen så skulle den inte stå under de allmänna fordringarna. Samt att i IT-system så benämns inte den ena fasen neutralledare och punkten där denna bit regleras använder sig av just ordvalet neutralledare.

530.3.2
I flerfaskretsar får det inte finnas någon enpolig elkopplare i neutralledaren.

Enpoliga elkopplare i enfasgrupper får inte bryta neutralledaren. Om gruppledningen är skyddad av en jordfelsbrytare, som uppfyller fordringarna i avsnitt 415.1, får dock enpoliga elkopplare bryta neutralledaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2015 20:58 #12 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Trappkopplingar A-Z

Torbjörn Forsman skrev: Före 1963 fanns det nämligen ingen nationell standard alls för ledarfärger i Sverige, på en del håll kunde elektrikerna göra precis som de ville och på andra håll hade t ex det kommunala elverket lokala bestämmelser som i bästa fall följdes.

Var det inte så till och med att de som meddelades behörighet för elinstallationsarbete ofta meddelades denna inom ett geografisk område? Typ kopplat till en kyrka eller dylikt och med en viss radie från denna kyrka fick installatörerna då verka. Har också fått för mig att inom samma typer av områden kunde egna regelverk gälla bl a gällande färgval på ledare.

En hade röd som jord, en annan hade röd som fas o s v.

Någon som känner till bra litteratur om detta?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2015 06:17 - 18 apr 2015 06:19 #13 av Jan Wahlberg
Svar från Jan Wahlberg i ämnet Trappkopplingar A-Z
Tror den börjar på m...:whistle:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2015 11:13 #14 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Trappkopplingar A-Z
Med texten nedan tolkar jag vid t ex IT 3x230v och vid användning av två faser till en bel.grupp går det bra att bara bryta ena polen, vilket resulterar i att en fas ligger på fram till armaturen.

536.5.1.2
Anordningar för funktionsmanövrering behöver inte påverka alla spänningsförande delar i en
strömkrets.
Montering av enpoliga elkopplare som är inkopplade i enbart neutralledaren ska utföras
enligt avsnitt 530.3.2.

Michell Andersson skrev: Absolut kan det vara så. Punkten ligger under allmänna fordringar för del 53, Kapitel 53 – Bryt-, manöver- och skyddsanordningar, så den ska ju vara tillämplig för både TN-, IT- och TT-system. Men om den av något skäl inte vore tillräckligt riskfri för ett av de olika systemen så skulle den inte stå under de allmänna fordringarna. Samt att i IT-system så benämns inte den ena fasen neutralledare och punkten där denna bit regleras använder sig av just ordvalet neutralledare.

530.3.2
I flerfaskretsar får det inte finnas någon enpolig elkopplare i neutralledaren.

Enpoliga elkopplare i enfasgrupper får inte bryta neutralledaren. Om gruppledningen är skyddad av en jordfelsbrytare, som uppfyller fordringarna i avsnitt 415.1, får dock enpoliga elkopplare bryta neutralledaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2015 12:38 - 18 apr 2015 12:40 #15 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Trappkopplingar A-Z

Paul Wargenstahm skrev:

Electrum skrev: Men ang trappkopplingen, så finns det (minst) två till sätt.
Ett tillåtet och ett otillåtet, men man stöter ändå givetvis på den otillåtna trappkopplingen någon gång.


Om jag inte missminner mig så finns det faktiskt tre sätt att göra en trappkoppling. Den vanliga, den mindre vanliga (som fortfarande är tillåten), och så den fullkomligt vansinniga där man drar ner både fas och neutral till brytaren. Jag tror faktiskt att det finns en tråd här om dem...

Som jag ser det så finns det två vanliga sätt (och inte ett dugg tvivelaktiga) att trappkoppla och ett tvivelaktigt sätt som är tillåten.
Trappkoppling, sparkoppling och "Stockholmskoppling", som jag kallar den. Den med fas och nolla till bägge brytarna.

I.o.m. att det är så vanligt att köra färdigdraget till allt nu för tiden så blir det även vanligare och vanligare att man sparkopplar även vid infälld installation p.g.a. färgerna.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2015 15:28 #16 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Trappkopplingar A-Z
Vilka färger använder du då? Det blir ju två mellantrådar/tändtrådar i båda fallen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2015 19:21 #17 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Trappkopplingar A-Z

Marcus skrev: Med texten nedan tolkar jag vid t ex IT 3x230v och vid användning av två faser till en bel.grupp går det bra att bara bryta ena polen, vilket resulterar i att en fas ligger på fram till armaturen.

536.5.1.2
Anordningar för funktionsmanövrering behöver inte påverka alla spänningsförande delar i en
strömkrets.
Montering av enpoliga elkopplare som är inkopplade i enbart neutralledaren ska utföras
enligt avsnitt 530.3.2.

För min del får du gärna utveckla din tankegång för jag blev inte klar över hur detta kopplade an till det som står sen tidigare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2015 20:37 #18 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Trappkopplingar A-Z

Michell Andersson skrev:

Marcus skrev: Med texten nedan tolkar jag vid t ex IT 3x230v och vid användning av två faser till en bel.grupp går det bra att bara bryta ena polen, vilket resulterar i att en fas ligger på fram till armaturen.

536.5.1.2
Anordningar för funktionsmanövrering behöver inte påverka alla spänningsförande delar i en
strömkrets.
Montering av enpoliga elkopplare som är inkopplade i enbart neutralledaren ska utföras
enligt avsnitt 530.3.2.

För min del får du gärna utveckla din tankegång för jag blev inte klar över hur detta kopplade an till det som står sen tidigare.


Det var nog en tanke om att vid brytning av nollan ska det finnas en JF som kompletterande skydd. Detta krav borde grundats på ett säkerhetstänk då det finns spänning fram till de anslutna förbrukarna!?

Då detta uppstår på ett liknade scenario i det exempel jag gav men JF är inget krav, så blir jag mest undrande om hur säkerhetstänket skiljer sig?

Mitt resonemang kanske är fel i sitt grundande!?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2015 21:58 #19 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Trappkopplingar A-Z
Nej, jag tror säkert att ditt resonemang kan stämma ganska väl. Jag förstod dock inte detta ur ditt första inlägg. Nu blev det dock tydligare.

Kanske va detta som även Torbjörn syftade till i sitt tidigare inlägg, men även där missade jag det i så fall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 10:05 #20 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet Trappkopplingar A-Z

Torbjörn Forsman skrev: Beträffande trådstartarens funderingar på ledarfärger så är den där oredan inte alls förvånande i ett hus från 1961. Före 1963 fanns det nämligen ingen nationell standard alls för ledarfärger i Sverige, på en del håll kunde elektrikerna göra precis som de ville och på andra håll hade t ex det kommunala elverket lokala bestämmelser som i bästa fall följdes.

Från 1963 och fram till omkring 1970 gällde vad som ursprungligen var gammal tysk standard i Sverige - röd skyddsjord, vit eller ljusgrå nolla, svart fas. När man behövde ytterligare färger för t ex trefasinstallationer eller tändtråd så kunde t ex blå, grön, gul förekomma.

Och efter omkring 1970 (det var en övergångsperiod som varade flera år) har man haft i stort sett moderna färger - gul/grön skyddsjord, blå nolla, svart eller brun fas. Tändtrådar, ytterligare fasledare mm kan vara t ex vit, orange eller (i utanpåliggande kablar) svart med vit rand. Numera får röd, enfärgad gul och enfärgad grön inte användas i vanliga byggnadsinstallationer pga risken för förväxling med äldre eller nyare skyddsjord.


Bra genomgång, det enda jag invänder mot är förbud mot röd, den karantänstiden har ju på senare tid gått ut. Givetvis ska den rimligen bara användas i nyare anläggningar med endast G/G som skyddsledare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.076 sekunder

Senaste foruminlägg