Finns väl inget som hindrar dig från att säkra ner en gruppledning.
Men kolla bruxet t ugnen så att det inte är så att dom anger 16A som minsta säkring, för isåna fall kan du köra det tsm på bef. 20A.
Anger dom 16A som största säkring, då får du rätta dig efter det o säkra ner.
Det finns några sätt att se på detta. Jag vet faktiskt inte vad som är 100 % korrekt.
1. Du får inte installera något som kommer att överbelasta systemet. 20 A motsvarar 4.6 kW, och den totala märkeffekten på häll+ugn är ju 10-11 kW. Så normal användning ska hålla sig under 4.6 kW.
2. Nästa fråga är vad som är kontinuerlig och tillfällig användning. Tillfälligt får man överbelasta säkringar, eller får och får, det stor nog ingenstans men så fungerar det, det ska finnas en liten marginal. Räknas den tid det tar att koka upp en liten vatten som tillfälligt tro?? Det kan vara så att säkringen håller för det. I det stora få man nog anse att en spis i en bostad hör till intermittent last, i alla fall inte kontinuerlig.
3. Om man skulle ställa upp regler för hur spisen + ugn får användas, hur har du tänkt dokumentera detta så att det efterlevs? Svärmor kommer definitivt att vrida på rattarna tills säkringarna ploppar...
4. En befintlig grupp till spisen, enfas 20 A, få givetvis återanvändas, även om det nu handlar om en separat häll + ugn med ung motsvarande märkeffekt. Man ser bara som vanligt till att alla anslutningar blir bra. Frågorna ovan blundar man för...
Det var därför jag också vart lite fundersam. Har inte hört eller sett något som säger att man inte kan göra så.
När det finns trefas framdraget brukar man ju vanligtvis ta två faser till hällen och en fas till ugnen, men nu när det kom till enfas vart jag lite ställd.
Jag ville dra fram en ny matning för ugnen men det blir för omständigt och för dyrt dyrt enl kund.