Då jag av någon mysko anledning åkt på diverse felsökningar de senaste åren, både "normala" men också diverse "jaha upplevelser" så jag tänkte nu dela med mig lite av några och då ta en till två i veckan där ni andra får ta en gissning på vad felet var. Vissa fel är väl uppenbara för många men en del fel som borde vara på ett visst sätt fick man en tankställare på.
Så, denna vecka börjar jag med förljande:
Vi har en dusch med blandare i metall, mellan duschen och VVB så går det kopparrör. VVB är inkopplad via stickpropp i ett jordat uttag. Felanmälan bestog av att det "stack" när man kom i kontakt med blandaren och ifrån vattnet vid duschning. Så, vad var felet tror ni?
Läckströmmar i värmeelemäntet samt avsaknad av jordning.:tokig:
Serviceelektriker som nu jobbar med larm. Kunnande i Frekvensare, automation, men numera mest säkerhet, kända märken som, Inbrott=Galaxy å gamla RB centraler. Brand= Zation och schrack. Passage=RCO, ARX, Aptus och Bewator.
Spänningsfall i PEN som ger en liten potential mot golvbrunnen, möjligen i kombination med att PEN är jordad för långt ifrån huset.
Läge för ett jordspett!
Janne Larsson skrev: Vi har en dusch med blandare i metall, mellan duschen och VVB så går det kopparrör. VVB är inkopplad via stickpropp i ett jordat uttag. Felanmälan bestog av att det "stack" när man kom i kontakt med blandaren och ifrån vattnet vid duschning. Så, vad var felet tror ni?
Dåså. jag hade tänkt skriva svaret nu men jag såg att jag missat en viktig detalj som till en början störde till det i felsökningen och det var att uttag som VVB ska sitta i hade också en kabel som gick vidare till ett annat uttag som också sitter mer tillänglig och där fanns det jord. Svar på frågan kommer i kväll.
Det gjorde inte saken tydligare direkt. Jord brukar väl finnas i dom flesta uttag, speciellt i närheten av en VVB och badrum. Var det fuljordat kanske?
Vi har en dusch med blandare i metall, mellan duschen och VVB så går det kopparrör. VVB är inkopplad via stickpropp i ett jordat uttag. Felanmälan bestog av att det "stack" när man kom i kontakt med blandaren och ifrån vattnet vid duschning. Så, vad var felet tror ni?
Jag ska då ge svaret, ni har varit inne på det och så var jag när jag skulle till att felsöka men blev lite fundersam då jag hittade jord både före och efter VVB. Det var så att någon vid tillfället när de gått vidare från uttaget till VVB:n av någon anledning inte fått in trådarna under jordskruven och tydligen tröttnat och bara tvinnat ihop jordarna med varandra.
Jag ska ge er en till fundering, den är inte så svårlöst utan bara rolig egentligen och de som sett när jag skrivit om det på BH kan ju hålla tillbaka med svaren ett tag
En kund ringer till firman och klagar över att hon får stötar av centralen när hon försöker byta proppar. Det händer hela tiden och hon kan inte förstå varför för det har aldrig varit så förr. En kille åker ut och frågar henne hur hon gör när hon får stötar, hon visar hur hon sätter i proppen. Vad tror ni orsakade stötarna? Helt vanlig plåtkapsling från 60-talet.
Precis, under tiden hon skruvat ur, tagit ur säkringen för att jämföra med reserver så hade hon lagt ifrån sig huven, glömt den och petade in säkringen med tummen. Det är sådana grejer man själv vill uppleva...inte som kund utan som den som kommer och hjälper till
Hmm...kan ju kanske vara en skröna för det var måååånga år sen en kollega berättade det för mig men han sa det med arbetsorden i handen....kanske händer lite då och då.
Råkade ut för en liknande grej själv men då gällde det en propphuv som någon tidigare "händig" elektriker/boende limmat ihop. Nackdelen var bara den att limmet ledde spänning. Den propphuven åkte raka vägen in i betongväggen och limmar han ihop den igen gör han det bra!
Vi har ett hus med div uttag och belysning inne och ute på fasaden som matas från mätarskåpet. Samma mätarskåp matar också ett garage som har egen central. Mellan dessa två så finns det stolpbelysning som kan tändas och släckas både vid garaget och uppe i huset.
Kunden ville ha en ny normcentral och JFB i huset och medans det fixades till så kom han på att han ville ha så i garaget också. Allt kollades och funkade i huset, inget bröt JFB och det hela såg bra ut.
Jag tog tag i centralen i garaget, och skulle till att kolla anläggningen men en grupp bröt JFB. Jag testade igen några gånger och plockade ur någon sladd i nått uttag men det bröt i alla fall. Jag kopplade ur trådar i kopplingsdodor för att lokalisera exakt var felet kunde vara och hamnade till slut vid brytaren till stolpbelysningen och garaget.
Jag som varit bergsäker på att stolparna gick på centralen i huset och var glad över att det hade funkat suckade ju såklart djupt. Jag kopplade ur brytaren för att kolla åter igen men JFB bröt nu helt plötsligt uppe i huset.
Detta var ett av mina första uppdrag på egen hand så jag var ju inte jättevan med felsökning så det tog sin tid men vad tror ni felet var? Jag kom på det efter att fått rota lite i brytaren uppe vid huset då den JFB helt plötsligt bröt.
Eftersom det bara är Bo som svarat så är väl de flesta överens med honom antar jag och det var ju också rätt svar. Även fast jag var färsk att jobba på egen hand då när jag fick leta på det där felet så är det inget jag skulle räknat med om jag hade stött på det för första gången nu. Det mest underliga är ju attdet var en elektriker 8som jag senare också jobbat ihop med) från en av stans större firmor som gjort jobbet. Saken var den att kunden "hade lite kabel" fast bara två och tre ledad och vägrade köpa hem något annat så det gjordes en fuling (fast han hade kollat upp ordentligt att faserna var samma sa han) så kan det gå när man ska göra kunderna nöjda