Genmäle tidigare insändare från mig

13 maj 2013 19:22 #1 av karl andersson
Jag hade en fråga under rubriken Installation som infördes 11/5 kl 18:50. Svaren på frågan jag hade i insändaren ger mig anledning att komma med ett genmäle och förtydligande.

Jag är den förste att hålla med om att el ska den handskas med som vet vad han gör. Om man som gördetsjälvtomte kapar en list fel så tar man fram en ny list och kapar rätt. Men om man gör ett fel når det gäller el kan det sluta illa.

Jag hade alltså ett problem med en installation och letade efter hjälp på nätet och fann detta forum. Jag registrerade mig och skrev frågan. Jag kan nu av svaren på min insändarfråga konstatera följande.

Detta forum är inget för den vanlige Svensson. Här ska man som det sades i ett av svaren ha med el att göra. Jag tolkar det som att man bör ha minst B behörighet i el eller helst vara utbildad elektriker. Eftersom el normalt inte är något för gördetsjälvtomtar så tolkar jag det vidare som att har man ett problem oavsett vad det är så kontaktar man en elektriker. Punkt slut. Frågan är väl om man i detta forum ens tillåter att tomtarna i detta land byter en säkring eller ett vanligt vägguttag utan att anlita hjälp.

Vidare konstaterades att det jag tänkt göra var olagligt och att jag skulle anlita en elektriker för att göra det som skulle göras. Eftersom detta forum inte tycker att tomtar har här att göra gavs namnet till ett annat forum som kunde vara lämpligare. Lite märkligt kanske då man ju tycker att om något är olagligt i detta forum blir det väl inte lagligare i ett annat. Troligen har det med ansvarsfrågan att göra. Man vill inte ge ett svar därför att om det skulle bli fel och återkoppling skulle kunna göras till detta forum att informationen kom härifrån då skulle det kunna bli problem. Jag är helt införstådd med detta.

Jag sökte lite på nätet och kom så småningom till en site som jag tyckte såg intressant ut. Jag kopierade hela mitt inlägg till er och lade till att jag även hade en 4 polig jordfelsbrytare 240/415V 40A. Jag skickade iväg och det dröjde någon timme så hade jag flera svar. Ett av svaren var mycket intressant och hade en något ovanlig knorr tycker jag och just därför var den intressant.

Killen som svarade var elektriker med alla behörigheter som behövdes och hade varit anställd på en elfirma i 23 år. Han började så här: "Om jag som utbildad elektriker med den behörighet som behövs hade kommit till din lada för att installera det som du beskrivit så hade jag gjort så här". Sen skrev han hur han skulle gjort. Jag går inte in på vad han skrev så att inte andra gördetsjälvtomtar plötsligt känner sig som elektriker. Han avslutade med att skriva " så här skulle jag med behörighet gjort och det skulle vilken annan elektriker med behörighet också gjort för så här gör man, och det kommer att fungera utan problem". Men man ska vara behörig.

Nu kanske någon tycker att man får inte ge råd som kan missbrukas på så sätt att någon utan behörighet nyttjar råden. Det påminner mig om killen som skrev en bok om hur man bränner sprit hemma. Han blev stämd för det men klarade sig. Han hade nämligen på bokens första sida skrivit att det som beskrivs i boken får man inte göra. Men att skriva vad man inte får göra är inte olagligt. Författaren kan ju inte hållas ansvarig för vad läsare av hans bok gör av den info som finns där. I sak handlar min elektrikers svar om samma sak. Han skrev flera gånger att behörighet krävs och det är inte olagligt att skriva hur man gör med en koppling bara man talar om vilka krav som ställs. Några andra som också svarade på siten jag hittade var inte så noga med att betona behörigheten men hade samma kopplingssvar som elektrikern.

Nu är det också så har att jag själv använt en hel del sunt förnuft och helt bakom flötet är jag inte. Innan elektrikern svarade så hade jag faktiskt kopplat in allt, säkerhetsbrytaren, jfb, dvb, alla uttag. Det var bara 2 ledare kvar som jag var lite osäker på eftersom det rörde sig om ett gammalt system ihopkopplat med ett nytt och modernt. Efter att jag läst elektrikerns svar så konstaterade jag att ALLT var rätt kopplat och så som jag hade tänkt koppla de återstående 2 ledarna hade också varit rätt. Nu fick jag det konfirmerat. Jag har slagit till brytaren och allt fungerar u.a.

Avslutningsvis: Jag ser ingen anledning att vara kvar som medlem i detta forum eftersom jag tillhör de tomtar man inte vill ha här. Om någon av moderatorerna kunde vara hygglig att ta bort mitt medlemsskap som ju ändå bara varit ett par dagar vore jag tacksam. Om ni inte kan göra det utan jag själv måste göra det tala om hur så ordnar jag det.

Jag ber att få tacka för mig.

KA

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2013 19:51 #2 av Lars Blomkvist
Problemet är inte att koppla mm, Skulle du själv vilja flytta in i ett hus där en obehörig kopplat centraler mm?

En obehörig har oftast inte kunskapen att göra en test av anläggningen som uppfyller krav på säkerhet.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2013 20:00 - 13 maj 2013 20:03 #3 av Patrik Hedlund
Hej Karl!

Kul att allting löste sig för dig via ett annat forum! Jag får beklaga att du tagit så illa vid dig, men jag vill komma med ett svar. Det är så att vi är ett gäng med anknytning till elbranschen som "knoppat av oss" från eldelen på Byggahus.se (som är ett konsumentforum) och startat ett yrkesforum för elbranschen. Därmed har vi även inriktat oss på yrkesfrågor och vill undvika rena lekmannafrågor. Därför brukar vi ha som praxis att när lekmän registrerar sig och ställer frågor så vidaredirigerar vi till byggahus.se i stället som är ett forum för lekmän (, men där även många yrkesmän huserar, inräknat mig själv).

Registrera dig där och du kommer få många bra svar på dina frågor, säkerligen från medlemmar på Fluxio.se till och med!

//Moderator

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2013 20:21 #4 av Leif Strand
Skrämmande att så många elarbeten sker genom att " fråga " på nätet hur man gör !! Så mycket information som missas, missförstånd som uppstår.

Skrämmande att så många tror att så länge lampan lyser och elementet blir varmt så är det rätt !

Det finns en anledning till att elektriker yrket är reglerat !

Tack för mig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2013 20:41 #5 av Molly
Man kanske kan dra en parallell till Bilprovningen eller körkort?

Varför ska bilen besiktigas? Så att färre olyckor sker?
Varför är det behörighetskrävande med starkström? Så att färre olyckor sker?

Nått sånt typ :silly:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2013 21:54 #6 av Stefan Ericson
Hej!
Man behöver inte ha behörig het för att jobba som elektriker. Man behöver bara ha en chef som är behörig.
Om man jobbar utan chef och försäkring så ansvarar man själv för skador och person skador.
En domstol utdömer fullständigt ansvar och tar villa och allt som någon äger om någon har orsakat sakskada eller person skada.
Därför är det synnerligen dumt att fuska med el kopplingar, speciellt om man inte vet vad reglerna innebär.
Jag var ihop med en tjej som hade en farsa som skrev sin namnteckning på den första haveri rapporten på Jas.
Han hade byggt egen dator utvecklat dator program. Hållit kurser i USA på hydrauliska styrsystem. I sommar stugan kopplade han en Biltema central med blå tråd till gjord och gulgrön till nollan. Jag sa att det där stämmer inte och skakade på huvudet och gick där ifrån. Min erfarenhet är att det syns ögonblickligen om det är amatör eller elektriker som kopplat, Det räcker med att titta på om kablarna är lodrätt eller vågrätt monterade.
Central arbeten kräver undantagslöst behörighet,
Därför en varm rekommendation om att hålla fingrarna borta. Det kan vara fullständigt livsfarligt att jobba med 230 Vac. Man kan dö på 10 sekunder. Det kan inte en domstol döma ut.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 maj 2013 05:54 #7 av Johannes Hammarstedt
Man behöver inte ha en chef med behörighet. Behörigheten kan ligga i princip var som helst i företaget.
Man kan inte heller säga att en domstol dömer si eller så innan ärendet prövats.
Arbete i elcentral kräver lika mycket behörighet som utökning av en gruppledning.
Men att det är livsfarligt torde inte råda nåt tvivel om.
Det som jag tycker är mest skrämmande är inte att man som hempulare riskerar sitt eget liv utan att man riskerar sin omgivnings.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 maj 2013 08:09 #8 av Bo Siltberg
Karl,

Följ Peders och Patriks råd om att gå till www.byggahus.se - där får du svar. Det är inget konstigt med att detta forum är till för yrkesmän, det bara är så.

Sedan måste du också inse att ditt inlägg uppvisar allvarliga kunskapsbrister, speciellt det där med hur "flätan" skulle kopplas in i "brytaren" och hur N- och PE-plinten skulle kopplas etc. Detta säger jag enbart med tanke på er säkerhet. Även detta kan du få hjälp med i rätt forum (dock med "sedvanliga" gliringar ;) ).

Det svar du fick från ett annat (utländskt) forum kan bara ha varit generellt hur en elcentral kopplas in.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 maj 2013 08:47 #9 av karl andersson
Nejdå så märkvärdigt var det inte att veta vart flätan skulle kopplas in eller N och PE. För din information och andras som är mån om ens välbefinnande hade jag en kille hör i morse från stans elbyrå som kollade min "amatörkoppling". Han sa att kabeldragningen var snygg, inte för korta inte för långa, avskalningen i ändarna var bra, apparaterna satt som de skulle på DIN skenan. Kabelförskruvningarna satt som de skulle. Märkningen av kablarna var bra gjort sa han och det stämde också med kopplingsschemat jag gjort i datorn och skrivit ut och satt innanför locket till normcentralen. Sen provade han att allt fungerade som det skulle, att dvb löste ut och att jfb löste ut. Han provade med last på uttagen jag kopplat in och allt var ok. När han gick sa han att "det här såg bra ut, det kommer att funka i hundra år". Eftersom killen känner min farbror sen barnsben så kostade det inget.

När det gäller svaret jag fick från elektrikern som skrev hur han skulle gjort så antas det svaret komma från en utländsk site läser jag. Inte alls. Siten var svensk men man får använda lite speciella sökord, då kommer man dit. Att det skulle vara ett generellt svar jag fick som det också antyds håller jag inte heller med om. Elektrikern svarade på mitt specifika fall och man ska koppla som han sa och andra med behörighet skulle gjort detsamma. Då kallas det inte generellt.

KA

Bo Siltberg skrev: Karl,

Följ Peders och Patriks råd om att gå till www.byggahus.se - där får du svar. Det är inget konstigt med att detta forum är till för yrkesmän, det bara är så.

Sedan måste du också inse att ditt inlägg uppvisar allvarliga kunskapsbrister, speciellt det där med hur "flätan" skulle kopplas in i "brytaren" och hur N- och PE-plinten skulle kopplas etc. Detta säger jag enbart med tanke på er säkerhet. Även detta kan du få hjälp med i rätt forum (dock med "sedvanliga" gliringar ;) ).

Det svar du fick från ett annat (utländskt) forum kan bara ha varit generellt hur en elcentral kopplas in.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 maj 2013 11:06 #10 av Bo Siltberg
Jag har lite svårt att tro på allt du säger här...
Följande användare sa tack: Jörgen , Johan Svensson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 maj 2013 14:48 #11 av karl andersson
Du gör som du vill. Nu avslutar vi detta ärende, vänder blad och går vidare.

KA

Bo Siltberg skrev: Jag har lite svårt att tro på allt du säger här...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2013 07:33 - 15 maj 2013 09:44 #12 av Michell Martic
Elinstallatörsförordningen: SFS 1990:806

Allmänna bestämmelser

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.

7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.

Detta, i samband med ellagen (SFS1997:857 kap 13. 1 §) gör att du enkelt kan dömas till ett års fängelse, och detta är oavsett om anläggningen är felfri eller inte.

Det handlar inte om att rätt tråd ska vara på rätt plats eller inte. Det handlar om materialval, förläggningssätt, provning, utförande.

Folk är inte rädda för att ta ansvar för vad du gjort, det är inte därför de inte vill svara. Anledningen är helt enkelt som alla tidigare skrivit: Detta är inget du borde göra själv, du borde ringa en elfirma.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2013 07:50 #13 av Stefan Ericson
Hej Johannes Hammarstedt och ni andra med!
Jag håller helt med dej i det du skriver. I början på 80 talet var jag på jobb i Göteborg hos Volvo i Torslanda.
Pratade med en elektriker, som berättade att när han började som elektriker så var det el liten gubbe som brukade fråga hur det gick för dom. Efter ett halvår så hade han förstått att det var gubben som hade behörigheten. Så man kan jobba som elektriker utan att veta vem som har behörighet.
Tanken med att göra rätt i elcentraler, är att det ska fungera utan att säkringar går, sne belastnig och person fara. Tyvärr så är inte en behörig elektriker garanti för det.
Pizzerian här har 35 ampere som huvud säkring. Dom har 2 st pizza ugnar som är säkrade med 2 gåger 20 ampere.
dessutom har dom fritös, stekbord och ett gäng med frysar och kylar. När okestrar kommer och stoppar i sina sladdar, så blir det svart. Dom har blivit riktigt snabba på att byta huvud säkring. Den brukar vara varm så det inte går att hålla i den.
Om alla står i en domstol och säger att jag inte har gjort något, så är det givetvis svårt att dömma ut något ansvar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2013 13:51 - 15 maj 2013 13:54 #14 av Johannes Hammarstedt

Stefan Ericson skrev: Hej Johannes Hammarstedt och ni andra med!
Jag håller helt med dej i det du skriver. I början på 80 talet var jag på jobb i Göteborg hos Volvo i Torslanda.
Pratade med en elektriker, som berättade att när han började som elektriker så var det el liten gubbe som brukade fråga hur det gick för dom. Efter ett halvår så hade han förstått att det var gubben som hade behörigheten. Så man kan jobba som elektriker utan att veta vem som har behörighet.
Tanken med att göra rätt i elcentraler, är att det ska fungera utan att säkringar går, sne belastnig och person fara. Tyvärr så är inte en behörig elektriker garanti för det.
Pizzerian här har 35 ampere som huvud säkring. Dom har 2 st pizza ugnar som är säkrade med 2 gåger 20 ampere.
dessutom har dom fritös, stekbord och ett gäng med frysar och kylar. När okestrar kommer och stoppar i sina sladdar, så blir det svart. Dom har blivit riktigt snabba på att byta huvud säkring. Den brukar vara varm så det inte går att hålla i den.
Om alla står i en domstol och säger att jag inte har gjort något, så är det givetvis svårt att dömma ut något ansvar.


Det kanske bara är jag, men jag fattar inte riktigt vad du skriver här ovan och vad det har med tidigare inlägg att göra.:unsure:
Men jag har också jobbat på Volvo i Torslanda(PV), som eldriftansvarig :)

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2013 16:34 #15 av Michell Martic
Förstår inte heller, men kände mig så borttappad efter att jag läst texten att jag lämnade...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.076 sekunder

Senaste foruminlägg