Om man skall byta knivsäkringar måste man göra detta spänningslöst?
Eller räcker det om lasten är avstängd?
för att slippa ljusbåge tänker jag på...
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
Beror lite på vad du har för utrustning och hur säkringshållaren ser ut, men kan du så är ju spänningslöst att rekomendera och säkringsbyte med last på är aldrig något bra.
Nu för tiden så installeras ju oftast "säkringslastbrytare" i stället för bara lösa knivsäkringar just för att man enkelt ska kunna byta knivsäkring utan last.
Att dra ur en knivsäkring med några hundra ampere last är inte speciellt bra idé :stubben:
J-Rock skrev: En liten film om hur man byter säkring, dock så är det utan last, fast han filmen säger att man behöver vara snabb om man har mycket last på, hehe.
:tokig:
Kanske bättre om man lossar skruvarna först...
Om man skall byta knivsäkringar måste man göra detta spänningslöst?
Eller räcker det om lasten är avstängd?
för att slippa ljusbåge tänker jag på...
Det här är närmast en omöjlig fråga att svara på i ett sådant här forum. Min grundinställning är att knivsäkringar i första hand ska bytas/manövreras av fackkunnig person, det vill säga en person som har lämplig utbildning, kunskap och erfarenhet för att kunna analysera risker och undvika de riskkällor som elektricitet kan medföra. Med tanke på hur många varianter det finns av apparater, säkringar och kopplingssätt måste det finnas en gedigen kompetens för att kunna analysera riskerna och undvika faran. Ta som exempel en vanlig servis med tre parallella kablar, totalt nio säkringar och en har löst. Är det bara att byta denna? Varför har den löst? Har den löst på grund av kortslutning mellan servisledningssäkringen och servissäkringen. Finns det spänning kvar på matningssidan?
Jag fick i dag höra påståendet att "hos oss får bara personal som gått ESA-kurs byta knivsäkringar".:smack:
Hur har man tänkt då? ESA beskriver väl inte hur man byter knivsäkring, inte ens hur riskanalysen ska utföras.
En knivsäkring kan även bytas av en instruerad person, det vill säga en person som instruerats i att byta i en anläggning som omfattas av instruktionen. Generella instruktioner torde inte kunna fungera med tanke mängden variationer.
I måndags instruerade jag en elektriker i 45-års åldern om hur man ska byta knivsäkringar i deras ställverk. Efter genomgången sa han att detta hade han aldrig tänkt på eller förstått riskerna med. Man behöver alltså inte vara fackkunnig person bara för att man är elektriker.