Alltid säkring som avgör nedströms kabelarea... ?

13 okt 2012 07:09 #1 av Anonym Gäst
(Verkar inte finnas gäst-konto, så det får bli ett "hemligt inlägg" Får skapa ett konto när jag inte sitter vid en lånedator.)

Kom och tänka på en diskussion som uppstod för ett tag sedan.

Det hela utspelade sig framför en central. Någon hade i början av en samlingsskena i en modulrad i centralen, gått på med en 1.5mm² till en ensam säkring på en annan rad. Detta ansåg en annan vara vansinne, inkl mig själv, då allt kablage skall dimensioneras efter den säkringsstorlek den föregås av.

Orkar inte gå in på detaljer - men en händelse nyligen fick mig och fundera på detta. En personskyddsbrytare skulle kompletteras med i en central. Alla interna förbindningar var 16mm². Jag själv ville då ha in samma area för såväl fas som nolledare - vilket det inte riktigt var förutsättningar för utan en del ombyggnad.

Vad gäller egentligen? Måste alla förbindningar i en central dimensioneras efter föregående avsäkring? Inkl nolla?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 okt 2012 07:16 #2 av Ronnie Lidström
Hej och välkommen!

Man får under vissa omständigheter gå ner i area. Ledaren ska ligga "kortslutningssäkert" och ansluten belastning ska inte kunna överstiga ledarens belastningsförmåga.

T.ex. En stor central matas med 150A så kan man från fördelningslådan gå med 16mm² till en gänga II låda där man inte kommer ta ut mer än max 63A.

Kan inte exakta regler men nåt sånt är det (finns ju många konsultritade/fabrikstillverkade nya centraler som är uppbyggda på detta vis).

Att göra som du säger och gå ner till 1,5m² känns ju dock inte speciellt seriöst!

En annan fluxio-tråd i ämnet:
>> Area intern trådning elcentral

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.034 sekunder

Senaste foruminlägg