Hur i hela fridens dar kan det ens vara möjligt att koppla ihop alla dessa parter och sedan lägga dem SNYGGT i dosan? Eller få in dem överhuvudtaget? Magi? Känns liiiiite som att min handledare har bjudit på ett spratt här när han sa att jag skulle använda den dosan.....
Bilagor:
Last edit: 18 sep 2012 14:17 by Ronnie Lidström. Orsak: infogade bilderna i inlägget
Ja lite synd att ha spiken på felsida.
En sak att tänka på är att ha 5-8cm ifrån dosan en klammer så att kablarna sitter bra. även från böjar etc är det en bra sak.
Det beror lite på vad som går i alla trådar. Det är inte så trångt. Sett värre somsagt. På med hölje på biledaren bara och ha den för sig själv ej ihop med vanliga jorden förutom i sista och första punkt annars ska den gå 'hel' igenom.
Tycker man det är trångt så är det inget som säger att du kan sätta en dosa till jämte om det tex bara är Fast fas i några av kablarna. Är det bara Färg på färg principen så är det inte så farligt.
Beror lite på vad man använder för kopplingsklämma dessutom.
Ubåt/Danskskalle är det bättre alternativet i många fall om det är trångt. Wago / Hellerman går snabbt och tar lite mer plats men snyggt blir det. Lämna minst en plats ledig i dessa för framtiden. Torix bör förbjudas enligt mig. Bör vara spörapp på att använda de på EK iaf. Knäppwago är superb till MK/RK etc. Tar dock mycket plats! och dyra!
En tumregel är även att aldrig fylla en dosa. Någon gång i framtiden är det någon som vill komma åt den för att kunna lägga in någon liten last så bättre att sätta en dosa mer om man tycker det blir trångt.
Gunnar: ja jag vet det är inte så snyggers anledningen var att det är en djup skarv i trät precis nedanför så då satte jag den över för att slippa böja till kabeln, tänkte att det var snyggare med den rak..... Martin: Jo jag har hållt mig till det f.ö men just här fick jag det inte att sitta ngt bra så pass nära utan det bara släppte (klammern alltså) Tips på det? Dock har jag sett till så att det inte går att rubba kabeln såvida man ej sliter loss hela dosan i rpincip
Men är det inte meningen att man helst ska lämna en viss längd på parterna i en dosa, eller är det ej så noga?
En knytnävslängd brukar vara lagom längd på trådarna. Jag hade nog kör med Wago 773 eller Hellermann Helacon. Biledarna hade nog fått ubåtar eller Torix av mig tror jag.
En knytnäve brukar vara rätt lagom. Man ska ju tänka på att de ska finnas lite extra så att man kan koppla om en dosa i framtiden utan att behöva skarva kablarna eller dra nya etc. Det är lite yrkes praxis att allting man gör ska vara omdragningsbart. omkopplingsbart mm. DVS man ska aldrig "låsa upp" något så att det inte går att ändra utan ett större ingrepp.
Släpper klammern ifrån träet så får man se om man har klammer med längre spik alt köra andra sorters klammer.
Är det de där skolväggarna i skolan så brukar de ju vara rätt så sönderspikade efter ett par år.
Lycka till med att få locket att sitta kvar på den där dosan med "snäpp-lock".
ELJO U-56 med mittstolpe så att man kan skruva dit locket är ett absolut måste vid utanpåliggande installationer (frånsett kuloinstallationer i bostäder).
Du får vara på din handledare om det också!
Som flera sagt så är en knytnäveslängd oftast väldigt bra, men storleken på handen kan ju ofta variera från människa till människa. Jag tycker mig ha en ganska lagom hand för att måtta med (ganska exakt 10 cm), medans en kollegas hand är dubbelt så stor som min och en liten tjej kan ha en mycket mindre hand. Enligt min mening så blir ju trådarna då antingen för långa eller för korta. 10 cm är ganska lagom längd.
Måtta gör man genom att greppa alla trådar och föra handen till mitten av dosan där där klippa jämnsmed handen.
Det har ju börjat komma lite nya dosor med snäpplock osv. Finns ju en del bra funktioner med de fast det kommer ta tid innan dessa börjar tappa.
Enda nackdelen de har är just att man inte kan få in en ouckdimmer etc. Är alltid på gränsen till för liten.
Jag brukar alltid börja med skyddsjord. Den är viktigast. Lägger den runt kanterna. Sedan kopplar jag nollorna. Sedan fas, sist olika tändningar. (vilket gör att dom ligger överst och är lätta att ändra på) samt dom är minst klumpiga.
Tycker det sällan passar sig med TC-klammer. Möjligen på en vind eller i ett förråd. Ska det vara någonstans där man vill ha hyffsat snyggt så är det TKK eller Letti som gäller.
Biledarna behöver du inte isolera om det inte finns risk att den kommer i kontakt med fas/nolla (vilket det inte gör i en dosa med wago/hellerman)
Håller med Patrik om att U-56 är bästa dosan! Det enda som är lite synd är att det skulle ha varit 3 utgångar åt alla håll.
Ronnie Lidström skrev: Håller med Patrik om att U-56 är bästa dosan! Det enda som är lite synd är att det skulle ha varit 3 utgångar åt alla håll.
Ja, precis. Det har ju Norwescos kopplingsdosa rått bot på, men den har å andra sidan en PH-skruv som är svår att skruva på istället för PZ2 som på U-56.
Ronnie Lidström skrev: Jag har aldrig någon annan skruvmejsel på mig än 3,5mm spår
får man fråga hur många såna du förbrukar per år?
Ibland så ger man sig på någon för stor skruv med spårmejseln (Bahco) och då går den oftast sönder direkt och då står man där med en trasig spårmejsel som är en fruktansvärt viktig mejsel. Då måste man försöka ta sig till en grossist och köpa en ny. Man glömmer bort det när man är där i annat ärende och sen kommer på det igen när mejseln behövs.
En kollega gör likadant som dig och som det låter på han så köper han flera stycken i stöten.
Vill man kunna koppla om något i framtiden så går det inte bara att koppla ihop ledarna rakt upp o ned och mula in härvan i dosan, för då hamnar den grupp man kopplade ihop först längst under och går inte att få fram.
Jag brukar göra så som jag försökt rita på bilden. Samla ihop den grupp ledare som ska kopplas ihop så att de "sticker ut" ur dosan på ett ställe. Gör likadant med resten, men låt varje grupp sticka ut i olika hörn. Sedan kan varje paket vikas in för sig, och det är också enkelt att vika ut varje grupp för omkoppling. Härvan i botten går dock inte att rubba...
Om det funkar med 6 EKLK törs jag dock inte svara på...
Det värsta jag sett i en dosa av denna storlek är 7 kablar, de flesta EKLK, varav en eller två var femledare, och jag tror nån var 2.5 mm². Där hade man kopplat inne i dosan, dvs lagt tillrätta och klippt varje ledare så att några bara var några centimeter långa.