Finn två fel!

27 aug 2012 15:47 #1 av Patrik Hedlund
Finn två fel (eller egentligen tre, men det tredje kan man väl kanske inte kalla ett fel, men verkligen onödigt)!





//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2012 16:44 #2 av Johan Sponton
Svar från Johan Sponton i ämnet Finn två fel!
Han har dragit med för dåligt moment!

Linjemästare
Följande användare sa tack: Mats Jonsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2012 17:05 #3 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Finn två fel!
Går inkommande PEN direkt till JFBn?
Ledarna ser dessutom ut att vara väl klena?
Och ingen fasskena pga Arabisk ordningsföljd...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2012 17:05 #4 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Finn två fel!
Gul-grön in på JFB-n.
Snyggt om slangarna går ända in i kapslingen
Om det är en huvudbrutare kan jag personligen tycka placeringen känns ovanlig

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2012 17:22 #5 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Finn två fel!
Korrekt av er!

Det jag tänkte på var att det är använt gul/grönt från jordskenan till JFB, enbart 2,5 mm2 som inre förbindelse och HB och JFB tokigt placerat så att faskenan inte passat.

Det finns en del grejer i den nyrustade lägenheten som tyder på att förra ägaren lekte elektriker. (Ny ägarna, ett äldre par har bott där 1 månad).
Bland annat var jag dit för att felsöka ett spänningslöst uttag och dra fram ett fyrsnöre och koppla in ett telejack.
Även blandat jordat på den nya elen och ojordat på det gamla (ytterväggar).

Uttaget (skyddsjordat) var bara satt på plats med trådarna insnurrad i dosan. I andra änden gick kabeln upp till en kulodosa utan lock i en garderob och sedan en bit in i ett rör där den sedan var klippt.

Vid sängen hade förra ägaren förberett med varsin tomdosa med dragtråd på varsin sida av sängen.
Det gick bara en slang mellan dosorna och ingen slang till dosorna så det blev inget telejack.

Spottar som inte funkade längre. Hade funkat innan, visade sig att dessa dimrar/strömbrytare hade en "huvudbrytare" i garderoben som kunden råkat slå av. Smidig lösning. :rulla:
Dessutom var ju inte strömbrytarna de enklaste att föstå. Ännu svårare för två 80-åringar.




//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2012 17:25 #6 av Krille
Svar från Krille i ämnet Finn två fel!
Jag kanske är nojig men jag vill inte ha elcentral skruvad direkt i spånskiva utan jag vill ha ett brandskydd mellan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2012 17:26 - 27 aug 2012 17:28 #7 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Finn två fel!
Ytterliggare indikationer på hempul var vissa strömbrytare som tände med vippan neråt och 2,5mm2 på någon tändtråd.


(Vilken tur att man hade HB i off-läge när man tog kortet, det hade säkert någon observant person påpekat annars. :cheer: )
//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2012 18:54 #8 av Martin
Svar från Martin i ämnet Finn två fel!
Killen blev la snål efter att ha köpt Hager grejor.

Ja det var väl lite småfel. Centralen vart ju det grövsta iaf.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2012 19:04 #9 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Finn två fel!
Ja, jag har inte sagt att det var väldigt grova fel, men tillräckligt för att kunna se att det nog inte varit någon elektriker där.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2012 20:14 #10 av Henrik Eriksson
Svar från Henrik Eriksson i ämnet Finn två fel!
Hade varit kul om det var ink. pen som bo skrev som gått genom JFB och sen delat sig till jord och N skena =).

Men är det spånskiva bakom? Ser mer ut som gammal gips.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2012 20:16 #11 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Finn två fel!
Det är masonit på timmervägg.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2012 20:21 - 27 aug 2012 20:22 #12 av Henrik Eriksson
Svar från Henrik Eriksson i ämnet Finn två fel!
aha ok, dock ganska svårantändligt. Så inget direkt fel i det då.

Blir det en efterbild när du fixat till det då =).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2012 20:42 #13 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Finn två fel!
Hehe Nej, jag har inte fixat till det. Jag bara la in en grupp i centralen och då såg det där.
Dock ska jag lämna in ett papper med "upptäckta fel och brister" på att det är blandat jordat och ojordat i flera rum.
Tänkte skriva in det där också.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2012 19:57 #14 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Finn två fel!
2,5 kvmm är väl inte ett fel?

Man kan väl använda 1,5 kvmm om man klarar belastningsförmåga, spänningsfall och skydd mot elchock.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2012 20:01 #15 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Finn två fel!
Om vi antar att det är en normal villacentral som matas från ett standard mätarskåp där man kan skruva i 25A mätarsäkringar så är det väl inte helt optimalt med 2,5mm².

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2012 20:30 #16 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Finn två fel!

Ronnie Lidström skrev: Om vi antar att det är en normal villacentral som matas från ett standard mätarskåp där man kan skruva i 25A mätarsäkringar så är det väl inte helt optimalt med 2,5mm².


Med det resonemanget blir det väldigt grova ledare om man har säkringsapparat för knivsäkring.

Man har naturligtvis rätt att dimensionera ledningarna efter det valda skyddet. Lägenhetsabonnemang förutsätter många gånger högst 16 A säkring och då kan ju 2,5 kvmm fungera. Vid trefas 16 A blir det ca 2% spänningsfall vid 32 meters längd på huvudledningen. För huvudledningar till lägenheter som är upp till 32 meter långa fungerar det nog med 2,5 kvmm.

Vi får heller inte glömma att uppsäkring är ett behörighetskrävande arbete, det vill säga som alltid vid uppsäkring måste vi kontrollera om den nya säkringen ger fullgott skydd.

Sedan är det väl så att vi av slentrian och till en ringa merkostnad närmast alltid använder 6 kvmm. Och vid löpande räkning så tjänar man ju mer på 6 kvmm än vid val av 2,5 kvmm. Men vid anbud kan man ju räkna med 6 kvmm och får man jobbet så tjänar man ju mer på att använda 2,5 kvmm.

Men av uppgifterna från Patrik går det inte att fastställa att det är fel med arean 2,5 kvmm.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2012 20:38 #17 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Finn två fel!
Vid knivsäkringsgrupper så brukar man ju sätta skyltar vid varje grupp där det står max säkring (Antar att man måste detta då jag alldeles nyligen åtgärdade en sådan punkt på en revisionsbesiktning där man anmärkt på avsaknaden av sådan skylt).

Om man drar en huvudledning mindre än 6mm² från ett 25A mätarskåp så tycker iaf jag att man bör sätta en skylt/märkning "Max säkring: 16A" tex.

Jag kan tänka mig att de allra flesta elektriker förutsätter att utgående huvudledning från ett mätarskåp är dimensionerat för att klara högsta mätarsäkringen. Dvs 25A eller 63A i en normal villa.

I större anläggningar blir det så klart mer komplicerat.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2012 20:52 #18 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Finn två fel!
Ja, det är så vedertaget att allt efter huvudsäkringarna är dimensionerat för att klara högsta tillåten säkring att det nog allt kan klassas som ett fel om det är en lägre area använd.
Det är inte god elsäkerhetsteknisk praxis att dra 2,5mm2.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2012 20:57 #19 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Finn två fel!
Skyddsanordningarnas märkström ska nog anges oavsett om det är diazedsäkring (proppsäkring) eller knivsäkring.

Ja, Ronnie, du är en ambitiös och noggrann elinstallatör som tycker att det underlättar för branschen om om huvudledningar för bostäder har arean 6 kvmm eller större. Och den här typen av "lathundar" kan många gånger vara effektiva.

Men Patrik bör nog inte ange det som ett fel i sitt protokoll. Vi måste skilja på vad vi tycker och vad reglerna medger.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2012 21:03 #20 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Finn två fel!

Patrik Hedlund skrev: Det är inte god elsäkerhetsteknisk praxis att dra 2,5mm2.

//Patrik

God elsäkerhetsteknisk praxis baseras inte på personliga tyckanden. En anläggningen som är utförd enligt svensk standard kan anses vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis. Enligt svensk standard kan man använda 1,5 kvmm som huvudledning.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Christer Djerf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.211 sekunder

Senaste foruminlägg