Finn två fel!

28 aug 2012 21:03 #21 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Finn två fel!
Då borde de rätta i den lärobok som jag hade i skolan, för jag har bestämt för mig att det stod där att man skulle använda sig av area för högst tillåtna huvudsäkring. I alla fall vid gänga II. Det är vad man får lära sig i skolan.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2012 19:11 - 29 aug 2012 19:12 #22 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Finn två fel!
Ja, nu är det ju så att jag inte alltid förordar minsta area men frågan gäller ju om det var ett fel eller inte.

Ska man installera en ny villa så kan man väl räkna med att central och huvudledning i vart fall kommer att kvarstå i 40-50 år och med tanke på framtida ändringar och med hänsyn till effektförluster så är det nog rimligt att lägga minst 6 kvmm. Eller varför inte 10 kvmm. Det sistnämnda skulle i så fall motsvara servisledningens area. Vi all dimensionering bör vi beakta valet av area med hänsyn till ekonomisk drift, se 132.6.

Men vid installation av lägenheter, till exempel studentlägenheter, kan i vart fall inte jag se att det kan vara fel att om huvudledningen utförs så att de spänningsförande ledarna har arean 2,5 kvmm och skyddsledaren har arean 1,5 kvmm. Det kommer aldrig att gå räkna hem (för byggherren) en grövre area.

Jag har i dag avslutat en utbildning för besiktningsmän. Vi talade en del om besiktningsmannens skyldigheter och ansvar. Att som fackman i yrkesmässig verksamhet ge råd, eller besiktningsanmärkning, som inte tar till vara konsumentens intresse, kan medföra att konsumenten har rätt till ersättning för den merkostnad som rådet har inneburit för konsumenten.

Om en elektriker (fackman+yrkesmässigt) felaktig anmärker på kundens anläggning (inte tar till vara kundens intresse) och detta medför en kostnad för kunden kan elektrikerns arbetsgivare (näringsidkare) bli skadeståndsskyldig. I en befintlig installation med en huvudledning om arean 2,5 kvmm och där denna area ger ett fullgott skydd enligt elinstallationsreglerna, torde det inte ligga i kundens intresse att byta area. Det var väl just därför jag skrev något om detta med att anmärkningen inte var ett solklart fel.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Patrik Hedlund, Fredrik Lindgren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2012 20:42 #23 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet Finn två fel!
Om jag inte minns helt fel så finns det skrivet i SS4370146 Elinstallationer i byggnader, att en huvudledningen i bostäder ska vara minst 6kvmm. Måste dock dubbelkolla har inte mina standarder här hemma.
Undrar om jag inte sett detta i elinstallationsguiden också för några år sedan?

Men som Mats skriver ställs ju minimikravet efter alla de vanliga dimensioneringsreglerna samt om en PEN-ledare finns inblandad.

Har dock fått viss påtryckning från vissa säljare att de vill sälja in 4kvmm PEX som alternativ till 6kvmm som vi brukar lägga till stigare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2012 21:15 - 29 aug 2012 22:00 #24 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Finn två fel!

Mats Jonsson skrev: Skyddsanordningarnas märkström ska nog anges oavsett om det är diazedsäkring (proppsäkring) eller knivsäkring.

Kan man då säga att: Om man i ett 25A mätarskåp drar utgående huvudledning som inte är dimensionerad för att klara skåpets märkström (25A, max man kan skruva i) så måste skylt med max säkring monteras vid säkringarna?

Mats Jonsson skrev: ...Eller varför inte 10 kvmm. Det sistnämnda skulle i så fall motsvara servisledningens area. ...

Fast att servisledningen skulle vara 10mm² är ingen självklarhet. Åtminstone inte här i norrländska urskogarna. Jag har varit med om där de dragit 50mm² aluminium som servisledning till en vanlig bostad. ;)

Även diverse andra storlekar på servis har förekommit.

Jag tycker som sagt att utgående huvudledning från ett mätarskåp ska vara dimensionerad efter skåpets märkström. Är huvudledningen lång kanske den måste vara 10mm² för 25A skåp.

Det är detta som en framtida serviceelektriker förväntar sig. En elektriker som åker ut för att säkra upp en bostad från 16A till 20A kontrollerar knappast huvudledningens storlek. Eftersom det är, och alltid har varit, branschstandard med huvudledning som klarar 25A i ett 25A mätarskåp.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2012 04:28 #25 av Martin
Svar från Martin i ämnet Finn två fel!
50mm² aluminium har jag varit med och dragit till enskilda husshåll lite varstans här runt omkring. Fast Då har det alltid sats ett elskåp ca 10-50m från själva huset där man tex lagt 5x10mm² Koppar.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2012 05:03 - 30 aug 2012 05:07 #26 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Finn två fel!
50 kvmm AL, användes förr, på farfars fars tid, som ersättning till 10 kvmm Cu, dels för att minska stöldrisken under förvaringen, dels för priset. Numer tror jag inte man använder 50 kvmm Al som servisledning till villor när det nu finns SE-N1XV(E) 16 Al. Den motsvarar 10 kvmm Cu i det mesta.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2012 05:57 - 30 aug 2012 05:57 #27 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Finn två fel!

Marcus Lundström skrev: Om jag inte minns helt fel så finns det skrivet i SS4370146 Elinstallationer i byggnader, att en huvudledningen i bostäder ska vara minst 6kvmm. Måste dock dubbelkolla har inte mina standarder här hemma.
Undrar om jag inte sett detta i elinstallationsguiden också för några år sedan?


Du tänker nog på SS 4370145. Detta är en komfortstandard och inte en elsäkerhetsstandard. Här anges att man vid val av huvudledning måste beakta belastningsförmåga och spänningsfall. Om man väljer minst 6 kvmm cu så anses man normalt klara dessa fordringar. Men det är alltså inget krav på 6 kvmm. Om man väljer 4 kvmm PEX klarar man normalt belastningsförmågan men spänningsfallet blir ju självklart högre.

Som jag skrev tidigare så är det inte min ambition att minimera arean men Ni som installatörer kan inte förutsätta att det alltid är 6 kvmm.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Patrick Savinainen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.063 sekunder

Senaste foruminlägg