Gammal reklam för Philips lampor

14 nov 2013 08:01 #1 av Ronnie Lidström
Gammal reklam från Philips. Helt OK på sin tid, men inte så värst politiskt korrekt idag :stubben:

Lite svårt att läsa texten, men den lyder som följer:

På en neger svart som natten
biter icke tvål och vatten
men i PHILIPS lampors sken
strax han verkar vit och ren.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Marcus Lundström, Peder Myrne, puttrix, Daniel Gustafsson Furn, Per Wendt, Mats Jonsson, Johan Svensson, Fredrik Morin, Joel Eljo and 3 other people also said thanks.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2013 15:26 #2 av Martin
Vet du ungefär när denna reklam rullades?

42

15 nov 2013 14:57 #3 av Pia Lindhe
Angående den cirka 90 år gamla annons från Philips som nu återpublicerats på här på Fluxio.se vill Philips härmed lämna en kort kommentar.

Annonsen i fråga användes sannolikt av Philips under 1920-talet då den politiska debatten och samhällsklimatet i Sverige och övriga världen såg helt annorlunda ut än idag. De åsikter och värderingar som speglas i annonsen är givetvis inget som Philips ställer sig bakom, varken idag eller under merparten av de år som passerat sedan annonsen publicerades. Det är självfallet mycket beklagligt att denna annons över huvud taget har publicerats och att dessa åsikter någonsin varit en accepterad del i vårt samhälle.

Mvh
Pia Lindhe
Kommunikationsdirektör Philips Nordic

15 nov 2013 15:39 #4 av Michell Martic
Det är väl klart att vi förstår det! Ingen som trodde att PHILIPS idag skulle ställa sig bakom det här budskapet...
Men det faktum att det är just en PHILIPS reklam understryker ju att åsikterna i reklamen va de vedertagna. Jag tycker även att det är intressant vad tiderna måste ha förändrats. Vidare så kan man spekulera i vad som idag är diskriminerande, men vedertaget, och vad folk om 100 år kommer tänka när de ser tillbaka och sen skrattar åt vår okunskap.

Vi ska ju inte prata om tvåltillverkarnas reklam från samma tid!!

Den här reklamen är inget som borde sopas under mattan. Tvärtom så ska den synas för att vi ska inse hur jävla fel vi kan ha om saker och ting än idag.

Pluspoäng från mig för hanterandet Pia. Kul med en ca datering också.
Följande användare sa tack: Per Wendt

15 nov 2013 15:49 #5 av Ronnie Lidström
Precis.. Det fanns många liknande reklamer. Minns att jag sett en från nåt bilmärke (saab?) med en mörkhyad i baksätet..

Det var ju dessutom helt ok då att säga "neger". Det hette helt enkelt så. Det hette ju t.o.m. fortfarande negerbollar då jag växte upp. Inget man sa med nedvärderande tankar utan ordet har fått en negativ klang på senare år.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

15 nov 2013 16:22 #6 av Martin
Jag tänkte med på tvålreklamen när Pia kommenterade.

42

15 nov 2013 18:18 - 15 nov 2013 18:18 #7 av Peder Myrne
Inte så mycket el men desto mer historia så att säga....
www.hamsterpaj.net/entertain/filmklipp/tomteskur-reklam

15 nov 2013 22:11 #8 av allström
Det vore kul och höra vad kemikalieinspektionen och strålskyddsinstitutet har att säga om den lampan?
Det måste ju fullkomligt spruta ut väteperoxid från den:tokig:
Följande användare sa tack: Friedrich Lossien

09 dec 2013 19:38 #9 av Folke Persson
Det var nog inget speciellt kemiskt eller strålande från denna, mera ett symboliskt sätt att beskriva hur ljust den lyste... Philips Argenta har hängt med sedan 20-talet och fram tills idag på vissa marknader. Googla och kolla...
Här är en annan trevlig 60-talsfilm i samma ämne:
Följande användare sa tack: Michell Martic

09 dec 2013 21:11 #10 av Michell Martic
Jag gillar framförallt hur pappan sitter och röker vid ungarna. Det va bättre förr!

08 mar 2014 09:02 - 09 mar 2014 21:42 #11 av Marcus

Ronnie Lidström skrev: Precis.. Det fanns många liknande reklamer. Minns att jag sett en från nåt bilmärke (saab?) med en mörkhyad i baksätet..

Det var ju dessutom helt ok då att säga "neger". Det hette helt enkelt så. Det hette ju t.o.m. fortfarande negerbollar då jag växte upp. Inget man sa med nedvärderande tankar utan ordet har fått en negativ klang på senare år.

Kan det vara denna kanske...

Bilagor:

09 mar 2014 16:27 - 09 mar 2014 16:29 #12 av puttrix

Reklam i en lokaltidning från 1932.

(lyckas inte rotera bilden..)
Bilagor:

Sidan laddades på: 0.200 sekunder

Senaste foruminlägg