Märkliga betongfundament på högspänningsstolpar

29 jul 2012 19:13 #1 av Per Wendt
Varje gång jag är på Sysav Sjölunda Malmö (och slänger skit), funderar jag över dessa stolpar. 4-5 st närmast Öresundsverket, första delen byggt 1953. Varför byggde man stolparna så här? Har aldrig sett denna konstruktion någon annanstans. Någon som kan förklara?

Bilaga 01.JPG ej funnen

Bilaga 02.JPG ej funnen

Bilaga 03.JPG ej funnen

Bilaga 04.JPG ej funnen

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2012 19:16 #2 av Patrik Hedlund
Det är för att "Malmö-ligisterna" ska ha mindre yta att kunna klottra på. ;)

//Patrik

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

29 jul 2012 19:24 #3 av Per Wendt
aha var det så enkelt Patrik?

29 jul 2012 19:32 #4 av Patrik Hedlund
Exakt! ;)

Men icke för ty, det ser ju rätt händigt ut.

//Patrik

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

29 jul 2012 19:37 - 29 jul 2012 19:41 #5 av Mats Jonsson
Ja, det vore intressant att få veta skälet till konstruktionen. Jag har aldrig sett något liknande men heller kanske aldrig tänkt på det. Det är sannolikt ett direkt jordat system, dvs över 100 kV och kanske ville man ha ståldetaljerna placerade utom räckhåll när stolpen var så nära väg/gångväg?

Jag uppfattar dig som att det inte är alla stolpar som står på fundament. De som inte står på fundament står de också så nära gångväg?
Följande användare sa tack: Per Wendt

29 jul 2012 20:05 #6 av Per Wendt
jag misstänker att detta är resterna av originalstolparna från 1953 (förmodl. 130 kV original), tror att vägen och cykelbanan inte fanns när betongstolparna byggdes...

Nästa "linje" tror jag är från 1964 då man gjorde en större utbyggnad av verket.

Kan ju ha varit någon föreskrift som ändrats under årens lopp?

29 jul 2012 20:10 - 29 jul 2012 20:15 #7 av Tomas Karlsson
Om det fanns någon väg invid från början kanske det var tänkt att fackverket inte skulle haverera vid ev påkörning. Intressant att få veta, har inte heller tänkt på eller sett motsvarande.

Kanske även så enkelt att man planerat någon utfyllnad av marken som sen inte blev av. Har man liknande platta för fundamentet i övriga stolpar invid i linjen som ligger i liv med markytan?

30 jul 2012 06:36 #8 av Kent Pedersen
Kanske återanvändning av stolpar och en önskan att få ledningarna på samma höjd??

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

30 jul 2012 10:27 #9 av Per Wendt
tog precis kontakt med Eon som äger anläggningen, de tyckte frågan om fundamenten lät intressant men ingen visste varför, men de återkommer

30 jul 2012 10:43 #10 av Per Wendt
oj, snabba ryck, Eon ringde tillbaks och berättade följande:

Det var som Tomas misstänkte, Öresundsverket var först ut med att bygga på denna platsen 1953 och då var det sankmark och grunden består av krita. Då man inte visste om/ hur mycket man skulle fylla ut i framtiden och dessutom var tvugna att påla alla konstruktioner, så tog man till rejält för säkerhets skull. Det är alltså originalstolparna som fortfarande tjänstgör (och betongpålarna är nerslagna 8-10m)

Eon håller på att intervjua äldre arbetare som jobbade på verket tidigare. Detta ska bli en film som ska användas internt men jag är lovad ett ex. som jag kanske kan lägga ut här på fluxio, vi får se, tidigast om ett år blir filmen
färdig, när verket firar 60 år

Sidan laddades på: 0.126 sekunder