Om elektriker byggde ett eget system

01 okt 2024 09:09 #1 av Dwight
Det här inlägget kan säkert uppfattas som väldigt flummigt och spretigt men kanske är det nån stackars branschkollega som förstår mig B)

Vill förtydliga några saker först:

- Jag säljer inga datorprogram
- Jag är själv elektriker
- Jag vet inte hur man kodar appar
- Jag älskar att automatisera tråkiga administrativa rutingrejer
- Jag tycker det är kul att leka med digital marknadsföring, hemsidor och sånt.

Okej, nu kör vi!:)

Jag har senaste tiden fått upp ögonen för så kallade no-code plattformar där man skapar sina egna appar utan att skriva kod. Eller rättare sagt man ersätter sina kalkylark med ett snyggare interface. Typ som en snygg KNX touchpanel där kunden ser bara det han behöver och vill se utan att fördenskull behöva se vad som sker i bakgrunden.

Med hjälp av det så har jag pusslat ihop ett litet affärssystem som är helt specialanpassat för hur JAG jobbar i mitt företag. Alla saker som jag hade i Excel och Google Sheets är fortfarande kvar i dessa men är nu kopplat till ett snyggt och enkelt användarinterface som läser/skriver data till mina kalkylblad. Jag använder det inte för att fakturera, utan bara för att skapa fakturaunderlag, men jag använder det för att räkna på jobb, för att hålla reda på min kunddatabas, arbetsordrar, vem som har släpvagnen och stora Hiltin för tillfället. Nu sitter jag och knåpar på en ny funktion som kan hjälpa oss att fixa snygga gruppscheman och maila till kund direkt när man står framför centralen.

Grejen är att jag blivit helt beroende av detta och tycker att det är så sjukt kul att se vad man kan bygga och hur man kan få det helt specialanpassat för hur jag vill jobba och inte betala för massa funktioner som jag inte använder.

Men jag skulle vilja lägga till mer roliga funktioner! Dels för att lära mig mer om den här no-code tekniken men också för att kunna jobba ännu effektivare och lägga ännu mindre tid på kontoret.

Vilka smarta funktioner skulle du vilja ha i din drömapp eller affärssystem? Kan vara allt från sånt som du får tillfället har i ett excelark som du knåpat ihop själv eller bara en sån grej som att med bara ett knapptryck kunna ta en bild på ett snyggt jobb och få det automatiskt postat till firmans Facebook med en liten kort text.

Nån mer som fattar vad jag menar? Och hur excited jag är över min nya "hobby":woohoo:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2024 09:55 #2 av Ronnie Lidström
Var nånstans gör man dessa "no-code-appar"? Har du nån länk? Låter spännande :)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

01 okt 2024 11:28 #3 av Dwight
Hej Ronnie, kul med svar! Jag använder en plattform som heter Glide som är väldigt enkel att komma igång med. Hade ingen erfarenhet förutom Excel och Google Sheets. Ska se om jag kan visa nåt exempel som jag byggt här, kan inte dela hela mitt system men kanske kan visa delar av det.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder