Placera armaturer i Autocad MEP

22 feb 2016 07:45 #1 av Dwight
Har precis börjat göra lite installationsritningar åt företaget jag jobbar åt. Jag har inte ritat särskilt mycket tidigare och skulle behöva lite hjälp. Har lite grundläggande CAD-kunskaper sedan tidigare och har pysslat med easyEL på företaget jag tidigare jobbade åt. Nu är grejen att vi inte har något specifikt typiskt el-CAD program att tillgå för tillfället som t.ex Elprocad, easyEL eller MagiCAD för Autocad. Sitter istället med Autocad MEP som vi hade en version av på firman. Skulle mycket hellre sitta med ett mer anpassat program men just nu så är detta vad jag har att tillgå. Har för mig att det finns ngn här som arbetar i MEP också.

Jag sitter och placerar ut spottar i ett kök och skulle vilja placera spottarna med ett visst avstånd till väggar/skåpsstommar. Hur gör jag detta smidigast? Kan tänka mig att det finns lite olika alternativ.

Har testat med lite olika val på "Modify" menyn typ "reposition from" men får inte till det riktigt :dry:

Finns det någon som kan ge lite goda råd? Jag kan posta screenshots om min förklaring är lite luddig B)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 10:25 #2 av Robin Strandberg
Jag är inte helt hundra på vad AutoCAD MEP är för typ av version men jag sitter med LT tror jag den heter som inte heller är inriktad mot elbranchen.

Jag brukar antingen göra en referenslinje som är t ex 30cm från köksskåpen och sen linjera efter den. Alternativt hålla på en punkt vid köksskåpen och dra ut i rummet för att då kunna skriva in avståndsvärdet direkt.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

23 feb 2016 11:02 #3 av Dwight
Tack för tipset, jag ska testa ikväll och se om jag kan få det att fungera. Referenslinje borde ju fungera om inte annat. Jag är helt enkelt för dålig på funktionerna i AutoCAD. Försöker lära mig lite varje dag dock.

MEP betyder väl Mechanichal, Electrical and Plumbing tror jag. Har lite inbyggda funktioner för att räkna ut belastningar och grejer när det gäller elsidan. Har även en del elsymboler inkluderade.

Sidan laddades på: 0.029 sekunder