Som ni sett i en annan tråd så har jag tänkt köpa en "smart" telefon. Mest troligt en Android-lur.
Nu EL-freak som man är skulle det ju vara trevligt med intressanta appar som har med EL att göra. Jag sökte på "elektriker" på market.android.com men allt jag hittade var "Ohms Law" på engelska och diverse spel!
Finns det några intressanta appar för oss el-intressarade elektriker?
Visma har en app för tidsregistrering men den kräver ju då ett program på en vanlig dator att köra mot. Sköter inte material vad jag vet. Har själv inte hittat något vettigt program för detta annat än att maila allt
Vi mailade allt förut men har gått över till att köra en server med Visma som vi sedan ansluter mot med VNC (eller RPD) där varje montör har ett konto. Där fyller vi i vår tid och det material vi gör av med så hamnar det direkt i fakturaunderlaget. Dessutom får vi full koll på vår egen tid och kan gå in och titta hur vi ligger till. Det är lite dyrt initialt men sparar enormt mycket tid för chefen och gör honom lite mer delaktig i den faktiska produktionen
Vi kör med
Tidsedel.se
. De har tyvärr ingen "app" för tidsregistrering. Men hela systemet är ju webbaserat så har man en smartphone med hyffsat stor skärm så går det bra att registrera tid med mobilen.
Man kan även registrera material samt fakturera direkt från
Tidsedel.se
men det har jag inte provat själv (ännu)
Tycker att det funkar bra och det är klart smidigt att det är webbaserat så man kan göra allt var som helst ifrån.
Skulle vilja prova, men jag vägrar köpa appar så länge man måste lämna ut sitt visakortsnr på nätet (funkar inte med "engångskort" för säkra nätbetalningar som man skapar i internetbanken)
Det finns ju en Lampguide som är användbar nu när vissa lampor fasats ut och kommande utfasningar .Även bra att rekommendera till kunder .
Finns för både Iphone och Android .
Lampguiden
Last edit: 23 okt 2012 07:03 by Björn Nilsson. Orsak: felstavat
Jag har en app i iphonen (finns till android med) och det är för arbetsorder hantering och det är kbbs app. slipper sitta lika mycket på kvällarna med fakturering nu och det e skönt.