Elsäkerhetsverket stänger ner bristfällig kraftledning i Tornedalen

25 okt 2011 10:46 #1 av Ronnie Lidström
Har aldrig hört talas om att Elsäkerhetsverket utfärdar ett "användningsförbud" för en kraftledning, men det är vad som har hänt i Tornedalen! 1630 i fredags bröts strömmen!

Elsäkerhetsverket skrev: I fredags fattade Elsäkerhetsverket beslut om förbud att använda en kraftledning tillhörande Ekfors kraft. Bristerna ansågs så allvarliga för allmänhetens säkerhet att strömmen var tvungen att brytas.

Detta trots påminnelser till anläggningsinnehavaren om att åtgärda felen.

Det var i september som Elsäkerhetsverket upptäckte brister av en kraftledning mellan Haparanda och Övertorneå kommuner. Johan Gullesjö som är tvångsförvaltare för anläggningen underrättades att dessa brister måste åtgärdas senast den 5 oktober i år. Den 11 oktober var bristerna fortfarande inte åtgärdade och Gullesjö meddelades personligen om att strömmen var tvungen att brytas. Lutande stolpar innebar omedelbar fara för allmänheten då ledningen kunde rasa.


>> Läs Elsäkerhetsverkets pressmeddelande här!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2011 14:22 #2 av Johan Ullberg
Ah, the never ending story rörande Ekfors kraft, alltid något som händer där. Säga vad man vill om historien men underhållande är det i alla fall...

/U

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2011 16:15 #3 av Patrik Hedlund
Jag må bo precis så att jag tillhör Norrland, men inte tillräckligt högt upp för att veta saker och ting om Ekfors Kraft, så du får gärna utveckla dig Johan. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2011 16:27 #4 av Rikard Ågren
Ja där har det varit många vändor åt i fram

Visst är det i grund och botten en konflikt om gatljus eller minns jag fel?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2011 18:26 #5 av Johan Ullberg
Tja, historien är svår att återberätta utan att smutskasta någon, vilket jag egentligen inte vill då jag inte har någon direkt insyn i händelseförloppet utan följt det på avstånd via tidningar & internet.

Mycket, om inte allt kretsar kring Mikael Styrman, tidigare VD i bolaget som numer är tvångsförvaltat av Vattenfall så vitt jag vet. Han verkar inte vara en man som finner sig i oförätter och när sådana uppstår tar han till kraftiga medel för att straffa de skyldiga, problemet (i min syn på saken) är i mångt och mycket att han tar i något fruktansvärt, och i kombination med att han själv både agerar jury och utmätare av det hårda straffet framstår han ofta som en rättshaverist av rang, oavsett om han har rätt i sak, vilket ibland mycket väl kan vara fallet. Återigen, detta är min åsikt, jag kan mycket väl tänka mig att hans egen syn på saken är att han kämpar för sitt företag och ser sig aktivt motarbetad hela tiden och detta är hans enda sätt att hävda sig (fast jag själv är övertygad om att den väg han valt är mycket olämplig om han har goda intentioner, alla andra vägar måste nästan varit bättre).



Ja historien har väl sin upprinnelse i gatubelysningen i Haparanda & Övertorneå (om jag inte blandar ihop platser nu), en mycket kort resumé med några kommentarer (där säkert många vändor saknas):

- Ekfors höjer avgifterna till kommunen för gatubelysningen. Jag vet inte om han hade stöd i nätnyttomodellen (ja det är väl inte den som används längre men dess motsvarighet) för höjningen men givet resten av historien är det nästan oviktigt
- Kommunen gillar inte detta och av någon anledning slutar de betala. Kanske var det så att de under förhandling höll inne med betalning men hur som, såvitt jag vet kom inte pengarna till Ekfors.
- Ekfors motdrag är att släcka ner gatubelysningen. Min kommentar är att det nästan är rimligt (lite beroende på hur många räkningar det handlade om, och om jag förstått herr styrman rätt är det möjligt att det inte var allt för många räkningar / lång tid, men det ska jag kanske låta vara osagt), jag är övertygad att det skulle hända mig om jag slutade betala till E.ON
- Om jag fattat det rätt fixade då Haparanda/Övertorneå en ny matning till det befintliga belysningsnätet från annat håll. Min kommentar här är att det ju måste vara en mer eller mindre livsfarlig lösning. Nu finns det två matningar utan någon form av synkronisering vad gäller status för frånskiljning etc., jag skulle inte vilja vara den elektrikern som ska utföra något arbete på den anläggningen. (eller så lyckades de koppla från Ekfors matning men åtminstone den operationen borde varit lite riskabel)

I slutändan tror jag Ekfors fick rätt i marknadsdomstolen rörande sakfrågan kring avgiftshöjningen, Kommunerna fick rätt i någon annan fråga (eller om det var samma i annan instans) men hur som har det blivit rörigt. Styrman har också blivit dömd till fängelse för någon företagsrelaterad händelse men jag tror inte det är direkt kopplat till detta med gatubelysningen. För det bör man notera, att gatubelysningen är bara en liten del av alla turer kring ekfors kraft. En googling efter bilder på Ekfors kraft borde indikera skyltningen företaget har haft tidivis (tror samma budskap även fanns på bilar i företagets ägo). Det kan helt enkelt inte vara rätt väg att gå tycker jag...

Hur som har bolaget nu hamnat i ekonomiska bekymmer och är tvångsförvaltat (av Vattenfall tror jag), kanske inte så konstigt givet hur mycket tid Styrman måste lagt på att bråka med olika personer, det är nog inte lätt att också hinna sköta ett företag...

Mikael har också en blog som jag ibland roar mig med att läsa. Nu var det ett tag sedan för sist jag kollade hade han verkligen spårat ur i mina ögon men lite äldre inlägg kan vara underhållande, om man har tid över.

För övrigt finns också en väldigt rolig text att läsa i tidningen elbranschen , Mikael ges här helt fritt spelutrymme att beskriva sin situation, känns som en "intervju" som skett rätt mycket på herr Styrmans villkor.

Då jag redan gått rätt långt off-topic fortsätter jag. Någon som läser denna tidning? Om ni är ute efter underhållning är det verkligen något att rekommendera, kika igenom ett nummer lite kort och fundera på om ni håller med om tag-linen "oberoende elteknisk tidskrift" (åtminstone ur ett pro-kärnkraft perspektiv). Rubriksättningen får mig ofta att vika mig dubbel av skratt. Det som är lite synd med den tidningen är att jag delvis håller med dem, jag är öppet för kärnkraft, åtminstone i brist på bättre (och jag påstår att vi ännu inte har det, trots framsteg inom förnybar energi), men som de ångar på (ibland tror man nästan att Mikael Styrman är anställd där) gör de nog mer skada än nytta.

Några rubriker ur minnet:
"Ekfors kraft, ett välskött pastorat" (vi pratar alltså om ett företag som gick i konkurs ca två år senare)
"den politiska korrekthetens skampålar" (om vindkraftverk givetvis)
"miljardrullning i skuggan av växthushypotesen"
"Ljusglimt i “klimatdebatten” " (det roliga är alltså citattecknen runt klimatdebatten)
"Impotent ”kraftkälla” " (om vindkraft, återigen citattecknen)
"Koldioxidhypotesen är absurd"
etc etc

texterna är ofta minst lika underhållande ;)

/U

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2011 19:18 - 25 okt 2011 19:25 #6 av Patrik Hedlund
Oj, det var en del blåsväder runt dom.. :P

Hittade hans blogg, som du pratade om. mikaelstyrman.blogspot.com/

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2011 19:48 - 25 okt 2011 19:48 #7 av Ronnie Lidström
Hehe.. han skriver ju riktigt bra och underhållande inlägg, Måste ta mig tid någon dag och läsa mer. :side:

Så fick vi då ännu en pusselbit till kanslihuspsykopaternas manus i spelet om Ekfors Kraft.

När deras torped, elsäkerhetsinspektörsattrappen Fredrik Sjödin slog till i fredags och mörklade nedre Tornedalen, så var syftet uppenbart att mobilisera mobben mot mig och Ekfors.

...

Men det är en skrämmande samvetslöshet och grov kriminalitet i våra verk, departement och myndigheter som det inträffade gläntar till.
Och tydligen en arbetssituation styrd och dominerad av rädsla.

...

...det är nog svårt att bli av med avskrapet när kriminaliteten efter decennier av moraliskt förfall bitit sig fast i våra offentliga institutioner. Det måste vara lättare av avlusa ett sjabbigt hotellrum i Casablanca.


:tummeupp:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2011 20:09 #8 av Ronnie Lidström
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2011 20:25 #9 av Patrik Hedlund
Haha Jag älskar kabelstumpen som syns upp till den runda skylten. Visar att en elektriker har varit där och kopplat in den där. :P (Och däromkring är väl, mer eller mindre, alla vänstervridna så den elektrikern tyckte nog inte att det var särskilt lustigt. )

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2011 20:30 #10 av Ronnie Lidström
Han har säkert kopplat in den själv!

Men om man ska övergå till att vara lite seriös så är det ju fördjävligt om nu ens en tiondel av det Mikael Styrman skriver är sant!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2011 21:08 #11 av Johan Ullberg

Ronnie Lidström skrev: Han har säkert kopplat in den själv!

Men om man ska övergå till att vara lite seriös så är det ju fördjävligt om nu ens en tiondel av det Mikael Styrman skriver är sant!


Jag tror säkert att det i väldigt många av hans utläggningar finns en del som baseras på sanning men samtidigt:

Man brukar säga göra en höna av en fjäder, den killen verkar hitta ett strå på en fjäder och göra det till en hel hönsfarm, vilket åt andra hållet innebär att man behöver minst en grävskopa för att kunna uppbåda en tillräckligt stor nypa salt till hans texter...

Dessutom måste man nog inse hur infekterad frågan är, det är ju en form av krig som pågår där, vilket också påverkar vilka oförätter som görs mot honom (och han gör mot andra antar jag, fast den sidan har inte en lika effektiv propagandaminister...)

/U

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder

Senaste foruminlägg