DMX? Någon som kan förklara eller slussa mig vidare?

02 jan 2012 12:56 #1 av Patrik Christersson
Hej, jo det är så att jag håller på planerar (läs: drömmer) om en framtida kök/vardagsrums renovering.

Kommer (om ekonmin tillåter) riva en bärande vägg och få en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum med en stor fin kök-ö med barhäng.

Satt och tänkte över vad man skulle kuna göra för rolig med belysningen och kom fram till att jag kommer ha så många belysningsområden att det skulle beövas 20 dimmrar (elektriker i ett nötskal)

I samma veva så kikade jag runt på ljudia.se efter ett par nya fronthögtalare till hemmabion och ramlade givetvis in på effektbelysning, här säljer dem discobelysning med en såkallad DMX styrning, där man "simpelt" gör färdiga ljusprogram i datorn som sen förs vidare till en liten panel som fungerar som senariostyrning.

exempel på en senario knappsats för hemmbruk:

1. Städ (allt på)
2. Matlagning
3. Film
4. Mys
5. Semester (timerstyrt, med sporadiskt tändande och släckande över 24tim)
6. Disco (blink i takt med musiken) haha
7. Dim up
8. Dim ner

Jag har även sett paneler och drivdon med DMX protokoll för RGB LED belysning på b.la www.ledlab.se
på julen vill man ju ha effektbelysning i färgen rött, eller hur?

www.ljudia.se/archive/productfiles/DMX-adressering.pdf

Här kan man läsa lite mer om addresseringen på DMX armaturer.

Alltså kan man i sitt dator program, slägga till scenarion, allt från vanlig dimmring till olika färger (på dem armaturer som stöder det) samt även göra scenarion med vandrande ljus, blinkande eller andra häftiga effekter.
på takspottarna kör man väl bara vanlig dimmring, men effektbelysningen runt om i rummet kan ju vara kul om man kan få ljuser att vandra från kulör till kulör exempelvis.

Så nu undrar jag om någon skulle kunna förklara för mig vad DMX är och kanske ge sina erfarenheter, det verkar ju inte så (förhållandevis) dyrt om man ser till alla funktioner man kan få.
och en stor färdel är att det finns en uppsjö av rpogram till datorn där man kan leka med funktioner och effekter, jag inbillar mig att det är svårare att få kolla på än exempelvis KNX då man kanske behöver gå en kusr och programmen är både dyra och få.

lägg in en synpunkt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2012 14:08 #2 av Daniel Eriksson
Hejsan,

DMX är ett protokoll som utvecklades inom teatervärlden och är till dags dato det enda system som alla tillverkare har anpassat sina produkter till.

I ett system, eller universum som det brukar kallas kan man använda sig av 512 kanaler, varje kanal kan ha ett värde mellan 0-255. Vanliga dimmrar som styrs med DMX ger man en sk startadress. Om t ex har 2 st 24 kanals dimmrar så heter den första 1 och den andra 25. Detta innebär då att du har 48 dimmerkanaler som kommer att svara på kanal 1-48 från din DMX styrning.

När det sedan gäller mer discobelysning och effektbelysning så använder man sig inte av konventionella dimmrar (i de flesta fall) utan enheten tar själv emot DMX. Beroende på vilka funktioner, färger, effekter som finns i enheten så kan varje enhet göra av med allt mellan 1-60 DMX-kanaler. T ex en LED-armatur kan ha en kanal för röd, en för grön, en för blå osv. En kanal kan användas till effekter, andra till tilt eller panorering (moving heads).
Det är här det kan strula till sig för nybörjaren då man adresserar sina enheter lite galet. Det mest logiska om man inte känner till protokollet är att man "döper" sina enheter 1, 2, 3 osv beroende på hur många man har. Detta blir då fel eftersom om t ex enheten tar 10 kanaler så är kanal 1-10 upptagna av enhet 1 (om man adresserat den till 1 dvs). Enhet nummer två måste då heta 11, enhet 3 blir 21 osv.
Alla enheter (förutsatt att de är av samma typ och tar lika många kanaler) kan ha samma startadress men då får man vara medvetan om att de inte kan styra individuellt.

Vet inte om DMX är det bästa systemet för att styra ljus i hemmet, det beror ju på vad man har för ambitionsnivå. Det man behöver är ju antingen ett ljusbord eller en dator med en programvara som skickar DMX, finns en uppsjö av dessa. Om man väljer datoralternativet behöver man också en omvandlare från USB till DMX.

Om du vill lära dig mer om detta kan jag rekommendera ett forum som heter www.ljudoljus.net där det finns många kunniga personer inom området som kan mycket mer än jag om just detta, själv jobbar jag inom ljudbranschen :P

MVH
Daniel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2012 17:15 - 02 jan 2012 17:34 #3 av Patrik Christersson
Tack!! Ska kika lite på de forumet!

Varför jag är så inne på DMX är för att det känns prisvärt och enkelt att förstå.

Med denna som kontroller (stick 2 panel) 3500kr
www.nicolaudie.com/en/stick-gu2.htm

Så har jag en panel där man har över 20 scenarion och där jag kan dimmra det vald scenario efter behov.
Denna panel medföljande programvara där man gör iordning sina scenarion på datorn och lägger över på ett minneskort, som man sen pluggar i panelen.

Till denna panel kopplar man sen armaturer med inbyggt dmx protokoll (party mode), dmx rgb led covertrar, och dmx dimmers (för att kunna dimmra vanligt 220/12v glödljus/halogen ljuskällor)

Dmx 220v 4pack dimmer: (första Google träffen)
www.conrad.se/EUROLITE-EDX-4-DMX-DIMMERP...P_AREA_17041_1401011

Känns som man kan bygga ett roligt system med rgb-led, vanliga downlights och scenariostyrning där man i olika scenarion ställer in dimmring, färg och kanske effekter så som vandrande ljus, kanske från ljusblått till mörkblått, så man får havskänsla.


Åsikter?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder