Styra belysning via pir och tidur

16 feb 2016 17:32 - 16 feb 2016 17:47 #1 av Patrik
Behöver koppla ihop en belysningsgrupp på ett sätt som jag inte gjort tidigare och ville kolla om någon vet hur man får till detta smidigast. Ni får ursäkta den "taskiga" skissen men tror det flesta förstår vad den visar.

Lyset ska givetvis matas ut från en 3-fas kontaktor men har bara ritat in spolen på kontaktorn. Belysningen ska vara tänd konstant under vissa tider genom tidur, men när tiduret inte är tillslaget så ska en rörelsevakt tända belysningen. Sen ska man självklart kunna manövrera allt med omkopplaren. Auto (tidur/rörelsevaka), av eller manuellt tillslaget.

"schema" :rulla:
postimg.org/image/ee05ohxr7/

Såhär fick jag till det, men vet inte om det är gjort på rätt sätt.

i.imgur.com/lIexRfd.jpg
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2016 18:25 #2 av Rikard Ågren
Jag skulle nog lagt tändning från RV in på tidur 1. Fast fas in på tidur 3 och ut från tidur 2 till H-0-A 3

Projektledare el, styr och automation

16 feb 2016 18:33 #3 av Rikard Ågren
Detta är för övrigt ett mycket vanligt sätt att styra belysning i utrymmen (tex trapphus och korridorer) där det springer mycket folk vissa tider. Tidkanalen kan man lägga centralt placerad någonstans och dela ut till olika gruppcentraler.

16 feb 2016 19:17 #4 av Patrik
Jo vet att det är vanligt, men har hittils inte råkat springa på detta på jobbet än.

Så med ditt förslag så ställer man bara in tiden då RV ska vara aktiv, övrig tid lyser det konstant dvs när tiduret är frånslaget.

i.imgur.com/IX5kmEJ.png

16 feb 2016 19:25 - 16 feb 2016 19:26 #5 av Rikard Ågren
Tvärt om på tiduret menar jag nog. Dvs tidur till lyset tänt. Tidur från lyset tänt via RV.

Blir väl samma funktion som din första skiss, annorlunda tråddragning bara. Du slipper få spänning från tiduret till på rörelsevaktens utgång

16 feb 2016 19:30 #6 av Rikard Ågren
Är det flera rörelsevakter så kan man ställa tiden på vakterna lågt och istället sätta ett frånslagsfördröjt relä som styr tillkopplingstiden. Då behöver man inte springa runt till alla pirarna när det är dags att förlänga eller förkorta tiden

16 feb 2016 19:55 #7 av Patrik
Hehe, jag får inte ihop det på annat sätt än att spänningen går ut på RV's utgång. Tiduret har ju förbindelse mellan 2 och 3 när det är frånslaget.

i.imgur.com/4qlf7MB.jpg

16 feb 2016 20:04 - 16 feb 2016 20:07 #8 av Rikard Ågren
Om du tittar på din första skiss så kommer tiduret, när det är till, att mata spänning på tändtråden från rörelsevakten.

16 feb 2016 20:13 - 16 feb 2016 20:26 #9 av Patrik
Edit: Nu blev det nog bättre

i.imgur.com/3uYkFwi.jpg

16 feb 2016 20:29 - 16 feb 2016 20:31 #10 av Rikard Ågren
Du kommer att få samma funktion med dom två olika skisserna du gjort

I din första skiss så bryter tiduret matningsspänningen till rörelsevakten men matar istället spänning bakvägen på tändtråden

Som jag beskrev det, och som du också ritat i den andra skissen, bryts inte matningsspänningen till rörelsevakten, den kommer alltid att vara spänningssatt. Istället bryts tändtråden från rörelsevakten av tiduret. Tändtråden blir aldrig matad bakvägen

Detta tycker jag är det korrekta och säkra sättet att bygga upp det. Säg att rörelsevakten går sönder och behöver bytas. Den stressade elektrikern mäter på ingången och tänker att det är spänningslöst, när det fortfarande ligger spänning på tändtråden. För mig känns det fel att koppla så.

16 feb 2016 20:32 #11 av Patrik

Rikard Ågren skrev: Du kommer att få samma funktion med dom två olika skisserna du gjort

I din första skiss så bryter tiduret matningsspänningen till rörelsevakten men matar istället spänning bakvägen på tändtråden

Som jag beskrev det, och som du också ritat i den andra skissen, bryts inte matningsspänningen till rörelsevakten, den kommer alltid att vara spänningssatt. Istället bryts tändtråden från rörelsevakten av tiduret. Tändtråden blir aldrig matad bakvägen

Detta tycker jag är det korrekta och säkra sättet att bygga upp det. Säg att rörelsevakten går sönder och behöver bytas. Den stressade elektrikern mäter på ingången och tänker att det är spänningslöst, när det ändå ligger spänning på tändtråden. För mig känns det fel att koppla så.

Givetvis är jag med på att spänning bakvägen är tokigt. Tog en stund att klura ut den rätta lösningen men kika på sista bilden så ska det vara rätt. Bortsett från att 1 på H-0-A ska till 1 på uret :)

16 feb 2016 20:36 - 16 feb 2016 20:38 #12 av Rikard Ågren
Och till L på rörelsevakten. Du fick det ju rätt i #4 bara det att vi snurrade om till och från på tiduret

Precis så

Det kanske finns fler åsikter om hur man kan bygga

16 feb 2016 20:49 #13 av Patrik
Jo precis, eller om jag kör in den på dvärgbrytaren. Hager har ju två utgångar på sina QC så.

Sidan laddades på: 0.092 sekunder

Senaste foruminlägg

Från Facebook-gruppen