Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Kortslutning av dalibus

29 mar 2015 09:31 #1 av Rikard Ågren
Har provat Googla lite men hittar inget svar på min fråga

Vad händer om jag kortsluter anslutningen till dalibussen på en armatur som bara är ansluten på 230V-sidan?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2015 09:42 #2 av Marcus Lundström
Det beror väl på Dali-donet? Många don har switch-dim över dali busen. Alltså kortsluter man så dimrar den upp/ner. Annars skulle jag vilja påstå att det händer ingenting alls.

29 mar 2015 12:25 #3 av Robin Strandberg
De Dali-don jag sett så måste man ansluta nollan till D2 och fasimpuls på D1. Kortslutning på Dali-bussen ska inte påverka något alls.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

29 mar 2015 16:03 #4 av Rikard Ågren
Utan något anslutet tänder ju armaturen

Det är inte så att den inte tänder om bussen är kortsluten?

Projektledare el, styr och automation

29 mar 2015 20:39 #5 av Viktor H
Svar från Viktor H i ämnet Kortslutning av dalibus
Spänningen på DALI-bussen kommer från en separat strömförsörjning eller styrenhet.
(undantag finns i form av Helvars numera utgångna si-don, dessa hade integrerad strömförsörjning av DALI-bussen)

Att kortsluta DALI-ingången på ett HF-don påverkar ingenting om donet inte är ansluten till en bus med spänning.

Om en armatur som är ansluten till en DALI-bus tappar busspänningen så kommer den att lysa för fullt, då de flesta(alla) don är fabriksprogrammerade att gå till 100% vid "system failure".
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Sidan laddades på: 0.050 sekunder