Global track skenor

08 okt 2016 11:36 #1 av kenneth
Har en liten fundering,ska riva ner ett gammalt skensystem.
Och ersätta detta med ett nyttglobal track system
Ska dessa ligga över jfb? Dom är inte publikt åtkomna,så inga lekmän kommer åt dessa.
Men det går ju att komplettera, globalskenan med 230 uttag i framtiden
Hittar inget vettigt i SS436 40 00

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 okt 2016 13:04 - 08 okt 2016 13:05 #2 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Global track skenor
Sätter man, i ett senare skede, upp ett uttag för allmänbruk får man väl komplettera med en JFB vid det tillfället?

Projektledare el, styr och automation

29 okt 2016 10:49 #3 av anders
Svar från anders i ämnet Global track skenor
Huruvida jfb är ett krav eller ej råder det delade meningar om. Rekommenderar dock att belysningsskenorna skyddas av jfb. Mina argument är dels att man nästan aldrig vet hur slutkunden använder anläggningen. Har varit på många ställen där skenorna visserligen sitter på höga höjder och inte är åtkomliga men där man hängt ner ett skarvuttag för att få spänning på något nere vid golv. Ytterligare argument är att det de sista åren kommit in ett antal elsäkerhetsmässigt tveksamma armaturer via direkimport eller mindre noggrannare importörer. Global track har dessutom gjort om skenanslutningarna så att styrklacken kan lossna och sätts den tillbaka fel har du plötsligt 400V igenom armaturerna. Har till och med hört branschkollegor uttrycka att de nya adaptrarna är så bra eftersom man inte behöver hålla reda på höger och vänster längre utan att det räcker att beställa en sort som man sedan vänder om det inte passar. Själv upptäckte jag detta när jag felsökte en sådan anläggning åt en kund som tröttnat på sin installatör. Pratade då med en kollega som nästan uteslutande gör skeninstallationer. Han berättade att han nyligen råkade tappa en adapter i golv där styrpluppen lossnade. Utan att tänka vidare satte han tillbaka den men åt fel håll.
Som tur var så kontrollmätte han spänningen i sista skenan och upptäckte felet vid egenkontrollen. Åter till grundfrågan. Jag uppskattar i alla fall att personskydd är installerat när jag står uppe i luften på en stege och riktar belysning i stället för att få en smäll som skickar mig i golv om det råkar finnas ett fel i anläggningen.

Mvh
Anders

The ship hung in the sky the way bricks don't.

Liftarens guide till galaxen
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Sidan laddades på: 0.069 sekunder

Från Facebook-gruppen